Inkomsten affiliatie

herat123
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Inkomsten affiliatie

#1 , 06 jan 2017 18:14

Hallo iedereen, deze vraag had ik naar FOD-financiën gezonden, maar zei konden me niet direct een duidelijk antwoord geven (eerder een reeks opgesomde wetsartikelen, waar ik zonder enige achtergrond in de rechten niets uit kan halen). Ik had gehoopt hier wat verduidelijking te krijgen. :)

Op dit moment bezit ik een website waar langzamerhand meer personen op terecht komen. Nu vroeg ik mij af of het in België mogelijk is om, onder de hieropvolgend gegeven omstandigheden, hiermee wat geld te verdienen. Ook zou ik dan nog enkele vragen in verband met de te betalen belastingen op dit inkomen willen stellen.

Ik ben 20 jaar, woon thuis en ben student. Zelf heb ik dus geen enkele vorm van inkomsten (dus geen hoofdberoep). Ook ben ik ten laste van mijn ouders en ontvangen ze kindergeld.
De website zou inkomsten genereren met behulp van affiliatie programma's, zoals dat van bol.com (hiervoor kan ik facturen aanvragen indien nodig). Eventueel zou Adsense, een service van google, hier ook voor gebruikt worden. (Ik weet niet of hier verschillende regelgevingen voor zijn daar adsense een buitenlands bedrijf is?)

Daar ik nog geen beroepsactiviteiten heb gedaan, ontvang ik ook nog geen belastingsformulieren. Ik ga ervan uit dat deze aangevraagd moeten worden? Waar gebeurt dit?

Kan ik dit allemaal doen zonder mij op te geven als zelfstandige? Moet ik hiervoor een bepaald statuut aannemen of kan ik dit gewoon als particulier blijven doen? Waar geef ik dan de te betalen belastingen op en hoe weet ik hoeveel ik aan de kant moet houden? Met andere woorden, hoeveel procent kan er afgehouden worden?

Riskeer ik dat ik niet meer ten laste ben van mijn ouders/ze het kindergeld verliezen?

Kort samengevat:
-Kan ik, zonder al te veel papierwerk, geld verdienen met een online site? Of moet ik zelfstandige worden/andere stappen ondernemen?
-Hoe en waar moet ik dit opgeven? In welke grootteorde (procentueel) zou de belasting liggen?
-Zijn er bepaalde gevolgen voor mijn ouders?



Met vriendelijke groeten
Maxim

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 07 jan 2017 18:41

Neen. Dit is een zelfstandige activiteit, daar de inkomsten recurrent zullen zijn. Eenmalige inkomsten zijn mogelijk belastbaar als divers inkomen, maar dat moet je eigenlijk aanzien als één or tweemalige transacties (bv. een lezing geven waarvoor je €1,000 krijgt).

Indien de inkomsten te hoog liggen kunnen/zullen je ouders je kindergeld verliezen. Ook mogelijk je studiebeurs, als je er een hebt.

Hoeveel inkomsten denk je te genereren? Er zijn in principe twee opties: 1) je ouders worden zelfstandige (al dan niet in bijberoep als het bedienden zouden zijn), of 2) je richt een vennootschap op, bv. een VOF of GCV.

In geval van een vennootschap komen deze inkomsten toe aan de vennootschap, en indien je dan geen (of onder een bepaalde grens) loon uitkeert zolang je student bent, telt men deze inkomsten niet bij je belastbaar inkomen. Binnen een paar jaar zou je dan een dividend kunnen declareren met de winst.

Belastingen zijn privé tussen de 0 - 55% (all in, incl. sociale bijdragen), en vergelijkbaar binnen een vennootschap (33.99% vennootschapsbelasting + 15 of 30% roerende voorheffing)

Jackrussell
Berichten: 701

#3 , 10 jan 2017 08:14

Zonder veel papierwerk geld verdienen in Belgie? Vergeet het maar. Bij een eenmalige activiteit kan dat nog wel. Bijvoorbeeld: je maakt een website voor de buurman en ontvangt daar geld voor. Zelf een website bouwen en dan affiliate inkomsten genereren, betekent dat je je in moet schrijven als onderneming. De totale belastingdruk komt als je een beetje gaat verdienen uit boven de 50%.

Het best laat u zichzelf informeren bij een kas voor zelfstandigen, bv. Zenito.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”