fiscaal jurist nodig bij de verkoop van bitcoins ?

reaxie
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

fiscaal jurist nodig bij de verkoop van bitcoins ?

#1 , 04 jan 2017 11:04

ik vraag me af vanaf welke grootteorde het de moeite is om een professional onder de arm te nemen, aangezien die mensen natuurlijk ook geld kosten ? Ik veronderstel dat we minstens over 10.000 EUR moeten spreken of zie ik dat verkeerd ?
Is er een fiscaal jurist actief op dit forum, of kan er iemand een fiscaal jurist aanbevelen in Vlaanderen die kennis heeft van en/of ervaring heeft met bitcoins ?
Ik had uit andere threads op dit forum en uit google searches al begrepen dat omzetten naar EUR op je bankrekening al dan niet belastbaar is afhankelijk van het speculatieve karakter.
Zelf schat ik mijn handelingen zeker niet in als speculatief gezien ik buiten wat spielerei bijna nooit getrade heb maar denk dat ik toch beter advies inwin bij een professional, vooral wat betreft de bewijslast want ik heb nog weinig bewijzen van hoe ik ze aangekocht / gemined heb, alhoewel al mijn tarnsacties natuurlijk wel via de blockchain traceerbaar zijn.
alvast bedankt voor eventuele input.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 04 jan 2017 15:37

Valt goed mee. €200-300 per uur, excl. btw, voor een goed fiscaal advocaat. Reken €1,000 - 2,000 voor een geschreven advies, minder voor wat e-mails of telefoontjes.

Meerwaarden zijn in principe belastingvrij, tenzij je een trader bent of de munten maar een korte periode in bezit hebt.

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 04 jan 2017 17:31

Je kan ook zelf een ruling afsluiten met de fiscus. Dan kan er achteraf geen discussie zijn over hoe de transactie wordt geclassificeerd.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Fortuin
Berichten: 1013

#4 , 07 jan 2017 19:04

Als het om een aanzienlijk bedrag gaat (> 100.000 euro meerwaarde) zeker de moeite. Dan heb je zeker geen "zever" later. Aanvraag tot ruling laten opmaken door een fiscaal advocaat kost pakweg €2.5-5.000.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”