nachtelijke bedenking over belastingen, voordelen, etc, rechtspersoon, bvba, hybride wagen

jonggeleerd
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

nachtelijke bedenking over belastingen, voordelen, etc, rechtspersoon, bvba, hybride wagen

#1 , 04 jan 2017 02:19

zelf ben ik werknemer en niet meteen van plan zelfstandig te gaan, maar er is een gedachte die mij deze nacht wakker hield, mede door opzoekwerk op mijn smartphone in bed naast mijn ronkende wederhelft :)
besloten op te staan en dit even hier uit te schrijven

betreft;
zelfstandige persoon factureert zijn bvba (medevenoten nodig? of kan het eenmansbvba zijn) bv 3.000 eur (hoe ook omschreven, dit wordt uiteindelijk zijn loon)
kort door de bocht, na alle belastingen en kosten schiet er voor deze persoon 1.500 eur over, niet echt fantastisch, maar ok, misschien "verdient" deze persoon door zoveel mogelijk zijn bvba vanalles te bekostigen en zo "goedkoop" op eigen rekening te leven
dus die persoon moet op jaarbasis 18.000 eur afgeven (1.500 eur x 12) aan belastingen

de gedachten die mij bezighield was het volgende,
wetende dat wanneer men een auto koopt als zelfstandige (of moet dit op een bvba, kan dit als zelfstandige aka 'rechtspersoon'), het meestal af te schrijven is op 5 jaar, kan deze persoon zijn belastingen volledig terughalen, mits aankoop bepaalde type wagen met juiste waarde, via deze handeling?

op 5 jaar is het budget 90.000 eur (18.000 eur x 5)
men zou dus kunnen een hybride wagen kopen, 100% aftrekbaar (indien onder bepaalde co2-grens uitstoot), geen biv betalen (ook indien, maar een andere co2-grens uitstoot, maakt het ook interessant als je later de auto wil verkopen aan uzelf, de natuurlijke persoon, zodat deze tweedehands kan verkocht worden)
andere kosten zoals bvb speciale laadpaal, parkeerplaats, etc, om zo tot aan die 90.000 eur te komen

normaal betaal je voordeel alle aard, maar neem dat deze persoon geen woon-werkverkeer heeft, adres zaak en woning zijn hetzelfde of quasi hetzelfde, er zouden hierover al rulings geweest zijn (op dit forum ergens gelezen)

ik ken er maar weinig van, maar als het ongeveer klopt wat ik denk, dan kan toch elke zelfstandige met een minimumloon (die 3.000 eur) een fantastische, dure, hybride wagen kopen die zichzelf helemaal terugbetaald op 5 jaar en daarbovenop, wanneer je die ontrekt (doorverkoopt aan catalogusprijs? of kan een schenking?) uit van de rechtspersoon naar de natuurlijke persoon, die persoon nog eens een hoop extra centjes er aan verdient heeft

dit kan toch niet? men zie wel vaak dure hybride of zelfs volledige elektrische wagens (tesla) op de baan

dit is hier allemaal waarschijnlijk wat onsamenhangend, maar hoop dat het duidelijk was, in ieder geval, door het weg te schrijven kan ik hopelijk nu eindelijk in slaap vallen..

benieuwd naar de reacties en slaapwel!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 04 jan 2017 11:07

Je maakt een redeneringsfout.

Jij denkt: 3.000€ omzet, waarop 1.500€ belastingen (en 1.500€ net inkomen). Ik maak 1.500€ aftrekbare kosten, dus hou ik 1.500€ (net) en betaal geen belastingen.

Als de zelfstandige maandelijks 1.500 € kosten inbrengt, wordt dit afgetrokken van zijn omzet, en wordt hij op de overige 1.500€ belast. Dus houdt hij 750€ net over, gaat er 750€ naar de belastingen, en 1.500€ naar de aflossing.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

jonggeleerd
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jan 2017 12:38

@Milo72 bedankt voor je antwoord, dus als ik het goed begrijp heeft die zelfstandige dan eigenlijk 3.000 eur in de maand die hij kan inbrengen aan kosten als hij zo weinig mogelijk belastingen wil betalen? maw, hij moet een peperpure hybride wagen vinden om 180.000 eur in te vullen?

als dit klopt/kan dan is het toch waanzinning ons belastingsysteem
aan de andere kant, mensen die zulke bedragen kunnen uitgeven om ze dan in te brengen zorgen dat er geld vloeit in de economie en er dus jobs mee kunnen betaald worden

Reclame

Milo72
Berichten: 1016

#4 , 04 jan 2017 13:52

zo "waanzinnig" is ons belastingssysteem niet. Als je als zelfstandige evenveel inkomsten (omzet) hebt als je kosten kan inbrengen, betaal je inderdaad geen belastingen. Maar je houdt dan ook netto NIKS over.
Als je niks verdient, betaal je daar geen belastingen op. Logisch toch ?

Hou trouwens ook rekening met het feit dat
- de aftrek van 100% beperkt is tot vennootschappen. In dit geval wordt het prive-gebruik WEL belast (voordeel alle aard). Bij eenmanszaken is aftrek beperkt tot 75% van het beroepsgedeelte
- energie (brandstof) is beperkt aftrekbaar (50% / 75%)
- BTW is aftrekbaar naar beroepsgedeelte, max 50%

Bron: http://www.vpaccountants.be/de-elektris ... e-verhaal/

Het plaatje is dus niet zo rooskleurig als je het voorstelt.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 06 jan 2017 22:13

En van wat gaat u leven? Na een maand of zo ben je dood want u kan zelfs geen eten kopen.

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#6 , 20 jan 2017 17:05

Inderdaad nachtelijke bedenkingen met slaperige kop vrees ik. Een zelfstandige zaakvoerder kan enkel maar een loon factureren als hij een vennootschap heeft. De wagen koopt hij op de vennootschap (doorgaans) En de kosten hiervan gaan dus af van de bruto marge van de vennootschap. Van diezelfde brutomarge moet dan eveneens loon gefactureerd worden.
Uitgaven van de grootte orde die jij vermeldt zijn niet evident.
Je moet vandaag dus die wagen (je spreekt van 90.000 tot 180.000 euro) betalen. Dus moet je dat geld in je vennootschap gespaard hebben, dan wel van een bank loskrijgen (bonne chance...) De belastingen gaan je ook zien komen. Het is niet de eerste belastingplichtige wiens uitgaven gedeeltelijk verworpen worden. Daarenboven is de 5 jaar een algemene regel. Die 5 jaar wordt voor dure wagens dikwijls verlangd naar 7 jaar. Niet te vergeten : als je die wagen ooit verkoopt ontstaat er ook een meerwaarde die belastbaar is.... Dus vandaag een zekere uitgave die je vanaf volgend jaar in je belastingbrief schrijft om een jaar later een mogelijk belastingvoordeel te krijgen. Terwijl je evenmin zicht hebt op de toenkomstige inkomsten van je vennootschap. Misschien ga je wel jaren met verlies draaien waardoor die aftrek nul komma nul opbrengt...
Als die zelfstandige zelf een wagen koopt op eigen naam gebeurt dat dus met eigen gelden. In praktijk dus het spaarbedrag van de rest van zijn lonen. Op die spaargelden werden al circa 50 % belastingen en sociale bijdrage betaald vooraleer het in zijn prive vermogen kwam. En als hij die wagen dan beroepsmatig gebruikt factureert hij doorgaans een kilometervergoeding voor bewezen professioneel gebruik a rato van de overheidsvergoeding voor ambtenaren bij gebruik eigen wagen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”