Verkoop 2de hands auto's

Has722
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

Verkoop 2de hands auto's

#1 , 03 jan 2017 16:42

Beste forumleden

Ik heb een tweedehands auto gevonden waarvan ik denk ,met een beetje reperatie, voor een hoger prijs kan doorverkopen. Ik ben geen handelaar of houder van BTW-nummer of garagist. Op welke manieren kan ik hiervoor belast worden of net niet? Is er een regel waardoor particulieren gelijk ik wel degelijk x aantal auto's kunnen doorverkopen in een jaar?
ps. auto is gekeurd tot eind 2019.

Mvg
Has722

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 03 jan 2017 16:48

Hoe lang gaat er over de periode aankoop - verkoop? In principe is dat in de ogen van de fiscus een divers inkomen denk ik, belastbaar aan 33%, maar ik zou nog durven argumenteren dat een belastingvrije meerwaarde zou moeten zijn. Er zijn verschillende mogelijke interpretaties.

Verkoop je enkele voertuigen (meer dan bv. 2-3) met winst, dan zal je je als zelfstandig handelaar moeten registreren lijkt me.

Ik zou zeggen: als je er 1 per jaar kan verkopen met winst, dan zou ik dat precies wel belastingvrij doen. Best wel wat tijd laten tussen de koop en verkoop (bv. 6 maanden). Doorverkoop aan een particulier is dan sowieso best. Verkoop je er meerdere, dan krijg je fiscaal een minder interessante situatie.

Misschien hebben andere mensen een andere mening.
Laatst gewijzigd door Fortuin op 03 jan 2017 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.

LeenW
Berichten: 12811

#3 , 03 jan 2017 16:50

Inderdaad divers inkomen, dit is geen normaal beheer van privé vermogen. Om die reden ben ik ook van mening dat men vanaf de tweede wagen al als zelfstandige aanzien kan worden.

Reclame

Fortuin
Berichten: 1013

#4 , 03 jan 2017 17:01

Inderdaad divers inkomen, dit is geen normaal beheer van privé vermogen. Om die reden ben ik ook van mening dat men vanaf de tweede wagen al als zelfstandige aanzien kan worden.
Dat is een beetje dezelfde discussie als met "snelle" aankoop / renovatie / verkoop van vastgoed. Meestal kan je wel 2 (of zelfs 3) huizen / appartementen na elkaar renoveren en fiscaal goedgunstig met winst verkopen, zonder dat dit aanzien zal worden als een beroepsinkomen. Dan moet je wel enkele jaren stoppen natuurlijk.

Has722
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 jan 2017 17:08

Wat als ik statuut heb van student? Ben nl. laatstejaars student Rechten. Zou dat niet ervoor zorgen dat ik van meer voordelen geniet? Maar ik heb net een gelijkaardige post gevonden waarin men beweert dat een particulier per jaar 10auto's mag doorverkopen pas vanaf 11 of 12 wordt men gezien als ''zelfstandige''
Inderdaad divers inkomen, dit is geen normaal beheer van privé vermogen. Om die reden ben ik ook van mening dat men vanaf de tweede wagen al als zelfstandige aanzien kan worden.

Fortuin
Berichten: 1013

#6 , 03 jan 2017 17:13

Tien.. lol. Neen, dat kan niet, dat is zeker een zelfstandige activiteit. Bij studenten veronderstel ik dat je winst niet boven een bepaald bedrag mag komen om bepaalde rechten te verliezen? Kindergeld enz? Maar ben er niet zeker van, kan zijn dat men daarvoor de diverse inkomsten niet in rekening neemt.

In welke thread staat dat?

LeenW
Berichten: 12811

#7 , 03 jan 2017 18:28

Student is geen fiscaal statuut..

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 03 jan 2017 22:00

Wat als ik statuut heb van student? Ben nl. laatstejaars student Rechten. Zou dat niet ervoor zorgen dat ik van meer voordelen geniet? Maar ik heb net een gelijkaardige post gevonden waarin men beweert dat een particulier per jaar 10auto's mag doorverkopen pas vanaf 11 of 12 wordt men gezien als ''zelfstandige''
Inderdaad divers inkomen, dit is geen normaal beheer van privé vermogen. Om die reden ben ik ook van mening dat men vanaf de tweede wagen al als zelfstandige aanzien kan worden.

Zou het kunnen dat die 10 auto's per jaar een voorwaarde is om een handelaarsplaat te mogen gebruiken?

Dat betekent alvast niet dat je met negen auto's per jaar bijvoorbeeld, niet in feite als echte handelaar bezig zou zijn.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 jan 2017 22:13

tweedehandswagens verkopen is ook een gereglementeerd beroep
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

P-Stone
Berichten: 280

#10 , 03 jan 2017 22:32

Niet meteen een antwoord op jouw vraag, maar toch iets om rekening mee te houden :
Als jij de auto wilt kopen, moet hij een tweedehandskeuring ondergaan. Deze is maar 1 jaar geldig (dus het keuringsbewijs tot eind 2019 vervalt).
Aangezien je geen handelaar bent heb je ook geen handelaarsplaten : als je de wagen weer wilt verkopen moet hij opnieuw gekeurd worden voor verkoop. Dus moet je hem inschrijven, verzekering betalen, en ermee naar de keuring rijden. Toch wel een extra meerkost die een handelaar niet heeft (het is te zeggen, hij heeft sowieso de kosten van de handelaarsplaten en bijhorende verzekering), jij als particulier wel.
En dan moet je nog kijken over welke reparaties je praat : als de wagen ongevalschade heeft is mogelijks het keuringsbewijs niet meer geldig, en moet hij ook een keuring na herstelling ondergaan. Dus kan je hem niet inschrijven voordat hij hersteld en gekeurd is. Maar zonder inschrijving kan je ermee als particulier niet de baan op, ook niet om naar het keuringsstation te rijden.

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 03 jan 2017 22:53

Wagen staat wel op enige wijze 'opgeschreven' op uw naam via nummerplaat of chassisnummer of ....
Dus als men gaat controleren komt men toch bij u uit ...

Has722
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

#12 , 04 jan 2017 00:14

Oke dan weet ik genoeg! Dank u wel voor de reacties!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”