belasting vervroegde schuldsaldoverzekering

Sonny91be
Topic Starter
Berichten: 11

belasting vervroegde schuldsaldoverzekering

#1 , 27 dec 2016 09:20

Goeiemorgend allen,

Kort maar krachtig even een informatieve vraag. De bank sprak me overlaatst aan om een schuldsaldoverzekering bij hen te nemen om op deze manier al vervroegd te sparen voor indien ik een woonst aanschaf. Ze zijden dat ik apart kon sparen voor de aanschaf van de verplicthe schuldsaldoverzekering met een plafond van 2.XXX euro per jaar. Hiervan trek ik ongeveer 30 procent terug via belastingen en dit zou in mijn geval interessant zijn. Ik stelde als antwoord dat de kans klein is dat ik misschien bij hen mijn krediet zou nemen ( lening huis ) en dit dus niet persee een goed idee was. Ze vertelden me daarop dat je desondanks je bij hen spaart, het voorgespaarde bedrag van de schuldsaldoverzekering , altijd ook bij andere banjken gebruikt kan worden. In dit geval lijkt het me dus slim om deze vervroegde sparing te doen mits ik over 1-2 jaar waarschijnlijk wel een woonst aanschaf en hierop dan ook belastingvoordeel heb waardoor ik zelf geen belastingopleg meer moet doen elk jaar.

Iemand die weet of dit zo is of dat er bepaalde dingen zijn die ze achterhouden ? Ik spreek hier over belfius Hoboken die me daarop aansprak, maar ik heb al aardige ervaringen met belfius services die toch zeker niet zo goed zijn als ze beweren en ben daarom achterdochtig. Onlie vind ik niet meteen de correcte informative terug dus probeer ik hier eens te informeren !

Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 27 dec 2016 10:01

Gewoon doen, beste Sonny!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

BrainTrain
Berichten: 496

#3 , 27 dec 2016 10:44

ik heb nooit een schuldsaldoverzekering (SSV) gehad bij onze lening, maar moet je bij aangifte van je personenbelasting geen gegevens van je hypothecair krediet meegeven om de SSV te kunnen aftrekken als kost. Want anders begint iedereen een SSV zonder hypothecair krediet. Of is dit misschien de nieuwe spaarrekening geworden waarbij de overheid de intresten betaald (-30%). En wat als je dan nooit beslist een huis te kopen? Krijg je dan je kopitaal terug van de SSV?

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6858

#4 , 27 dec 2016 12:42

Ik heb zo'n beetje mijn bedenkingen bij dat voorstel...

Een schuldsaldoverzekering nemen om op die manier te sparen? Voor een huis?

Zou het niet kunnen dat er daar iemand nog snel zijn cijfers voor 2016 moet opvijzelen?

Let wel, een schuldsaldoverzekering is een magnifiek product hé, maar gebruik het dan ook liefst voor het juiste doel.

En ja, kan je nog die naam weghalen?

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 27 dec 2016 14:20

Men schrijft in principe in op het lange termijnsparen, waarbij men een belastingvermindering bekomt van 30 %. Dit contract loopt tot 65 jaar. Maar als men binnen enkele jaren een schuldsaldoverzekering nodig heeft bij een hypothecaire lening, wordt de volledige premie betaalt met de reeds gespaarde premies. Zo heeft men steeds een belastingvermindering bekomen. Tegenwoordig is het meestal zo dat de korf voor aftrek via de woonbonus gevuld is zonder de SSV, zodat elke later betaalde premie geen belastingvermindering meer genereert.
Het contract langetermijnsparen - als niet alles is omgezet in SSV - blijft bestaan en kan desnoods later terug opgevist worden.
Het voorstel van uw bankier is misschien goed voor hem, maar ook voor uzelf. Dus nogmaals : doen Sonny.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

bosprocureur
Berichten: 6858

#6 , 27 dec 2016 15:28

OK als je het op die manier bekijkt, maar TS had het duidelijk over het afsluiten van een schuldsaldoverzekering. In uw voorbeeld gaat het niet over een SSV, trek je inderdaad zo'n 30% van de betaalde premies terug, en zou in theorie de komende kredietverstrekker de polis, intussen omgevormd tot SSV, geheel of gedeeltelijk kunnen aan wenden ter dekking van een woonlening. Kunnen, en niet moeten.

In vorige threads is er echter al herhaaldelijk op gewezen dat een andere bank moeilijk doet om een bestaande ssv van een andere verzekeringsmij te aanvaarden. Ten onrechte inderdaad, maar ze doen het toch maar, of maken de intrestvoorwaarden minder interessant. Of het gehele plaatje dan nog klopt?

Graag correctie indien ik het verkeerd zie.

basejumper
Berichten: 4629
Locatie: Diest

#7 , 28 dec 2016 20:39

Het gaat inderdaad om een contract lange termijnsparen waarbij al dan niet reeds een kapitaal overlijden gedekt wordt. In het contract lange termijnsparen kan je inderdaad actueel je premie sparen en fiscaal vrijstellen terwijl je nog geen leenlast hebt. Op het ogenblik van het krediet wordt het lange termijnspaarcontract omgezet naar een schiuldsaldoverzekering. Afhankelijk van variabelen (gespaard bedrag, leenbedrag, looptijd en rentevoet) zal je genoeg hebben om de volledige premie te betalen/of moet er een aanpassing gebeuren.
Uiteindelijk zal je nu dus een premie vrijstellen terwijl op het moment van de lening dat niet meer aan de orde is (bedragen krediet vullen ganse fiscale korf dan op) Bijkomend voordeel : je spaart nu terwijl je nog weinig lasten hebt. Op het moment van het woonkrediet zal je maandlast niet verder verhogen door een supplementaire schuldsaldoverzekering.
Nadeel : je kan dit inderdaad gebruiken bij andere kredietverstrekkers, maar die zullen wel minder geneigd zijn je maximale kortingen te geven. Immers verdienen zij daar niets meer aan.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”