Online aankoop tegengehouden door douane

lll89
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Online aankoop tegengehouden door douane

#1 , 16 dec 2016 15:14

Enkele weken geleden een paar schoenen als Kerstcadeau besteld op Ali Express. Gisteren een brief in de bus van bpost met de vraag om het betalingsbewijs te sturen aangezien er een fiscale overtreding gebeurd was... Na enkele mails komt het er dus op neer dat ze denken dat het over een namaakproduct gaat en dat ik daar een boete voor moet betalen. Er zijn 2 problemen vastgesteld:
- volgens douane een namaakproduct van het merk: Saint Laurent Paris
- invoerdocument had 10USD als vermelding van waarde

Nu is het zo dat ik 90EUR betaald heb voor de schoenen en dat ik (eerlijk waar) geen flauw idee had dat dit over een kopie ging. Ik heb ook niet gevraagd aan de verkoper om een lagere waarde te vermelden op het invoerdocument, noch stond er een merk vermeld op de verkoopsite. De kenners zullen die schoenen misschien herkennen maar ik wist niet dat het een kopie was. Nu wil ik natuurlijk geen boete betalen, moest ik de schoenen dan nog krijgen tot daar toe, maar dat is dus niet het geval. De uitleg van bpost:

Elke aankoop uit een land buiten de EU met een waarde +22€ moet worden ingeklaard. Zendingen komende uit Aziatische landen worden door de douane nagekeken op namaak. Ze bekijken ook de waarde die vermeld wordt op de invoerdocumenten en in uw geval vermoeden zij dat de schoenen meer kosten dan 10 usd. Daarom vragen zij een betalingsbewijs omdat zij vermoeden dat u meer betaald heeft. Indien dit het geval is zal u inderdaad een boete krijgen.
De boete wordt gegeven door de douane. De boete wordt aangerekend aan de bestemmeling omdat :
1 -de afzender in het buitenland zit
2 -omdat volgens de leveringsvoorwaarden van postpakken alle kosten na aankomst ten laste zijn van de bestemmeling.

De douane is ook van mening dat bij een aankoop een overeenkomst afgesloten wordt tussen koper en verkoper. Beide partijen dienen op de hoogte te zijn van de leveringsvoorwaarden van de zending. In geval van een geschil wordt de koper dus even verantwoordelijk geacht dan de verkoper.


Ik heb natuurlijk ook gevraagd waar dit beschreven staat en blijkbaar kan men deze wetten terugvinden hier: -douanerechten : de artikels 220/221/222/227/231 en 242 van de Algemene Wet inzake Douane en Accijnzen en de wet van 1 september 1962
-BTW : artikels 70 § 1 en 84 § 2 van het BTW-Wetboek. "Instructie Postzendingen" DI. 525.01 dd. 1994.


Zelf heb ik dit nog nooit meegemaakt, nochtans regelmatig al iets via ali express besteld, en een boete betalen terwijl ik eigenlijk vind dat dit niet helemaal mijn fout is, wil ik natuurlijk vermijden. Dat ze de schoenen in beslag nemen kan ik begrijpen, maar betalen... liever niet!

Dus vandaar de vraag of iemand dit al heeft meegemaakt en wat eraan gedaan kan worden? Bedankt alvast! :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 16 dec 2016 15:23

De douane kan u beboeten als men er redelijkerwijs van uit kan gaan dat u had moeten weten dat het om namaak ging. Men zit hier met een pakket uit een verdacht land, fraude op het invoerdocument en blijkbaar opvallende gelijkenissen met een duur merk. Er zijn dus vrij sterke aanwijzingen dat u had moeten weten dat dit namaak kan zijn. Ik zou de minnelijke schikking aanvaarden, een rechtszaak zie ik duurder eindigen.

Bestel volgende keer gewoon bij Bol, zou ik zeggen.

lll89
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 dec 2016 15:38

De douane kan u beboeten als men er redelijkerwijs van uit kan gaan dat u had moeten weten dat het om namaak ging. Men zit hier met een pakket uit een verdacht land, fraude op het invoerdocument en blijkbaar opvallende gelijkenissen met een duur merk. Er zijn dus vrij sterke aanwijzingen dat u had moeten weten dat dit namaak kan zijn. Ik zou de minnelijke schikking aanvaarden, een rechtszaak zie ik duurder eindigen.

Bestel volgende keer gewoon bij Bol, zou ik zeggen.
Bedankt voor je snelle antwoord Leen. Ik begrijp dat als iets opvallend op een merk lijkt ze ervan uit kunnen gaan, maar dat is bij deze schoenen echt niet het geval. Het gaat niet over een Chanel handtas of Nike sneakers, dan had ik dat uiteraard wel doorgehad. Ik ken geen artikels van Saint Laurent, en val dan ook uit de lucht in dit geval. Ik kan helaas geen foto bijvoegen van het artikel, anders zou u kunnen zien dat het niet vanzelfsprekend is om te weten dat het over een 'bekend merk' gaat. Akkoord dat het invoerdocument niet correct is ingevuld, maar ik heb nooit gevraagd om de waarde te verlagen, dit is een fout van de verkoper of vergis ik mij?

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 16 dec 2016 15:48

Ik ben zelf ook niet helemaal thuis in de wereld van designerschoenen, maar er bestaan genoeg schoenen waar het kleinste kind kan zien dat ze meer dan 90 euro kosten. Moeilijk om er een uitspraak over te doen zonder de schoenen te zien en dan nog blijft het louter interpretatie.

Het invoerdocument is frauduleus opgesteld, daar zijn we het over eens. Het enige doel van die 10 USD is proberen de douane te verschalken en inklaring te vermijden. Aangezien de taksen voor de koper zijn, maakt dat u verdacht. En u kunt uiteraard onmogelijk bewijzen dat u geen opdracht heeft gegeven.

Fortuin
Berichten: 1013

#5 , 17 dec 2016 12:04

Hoeveel is de boete? Mogelijkerwijs kan u een onderhoud vragen om met bepaalde stukken te bewijzen dat u ter goeder trouw was, zodat ze alsnog de boete kwijtschelden (en de artikelen vernietigen), maar ik zou er niet op hopen. Maar: een nee heb je, een ja kan je krijgen.

Indien betaling via credit card of Paypal zou ik wel je bank contacteren om die €90 terug te vorderen via een chargeback. De chinezen hebben u goed liggen.

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 17 dec 2016 17:58

Ali-Express heeft sowieso een vrij goede kopersbescherming. Ik vrees dat die 90 EUR voor het product wel het minste van TS' zorgen is.
"sowieso" schrijf je zo.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 17 dec 2016 18:06

Het is wel duidelijk dat de overheid de kosten afwentelt op de zwakste partij: de koper!
Op de partij die zich niet kan verdedigen. Foei democratie!!!!!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

lll89
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 dec 2016 20:25

Ik zal er zeker alles aan doen om te bewijzen dat ik ter goeder trouw gehandeld heb. Hopelijk heb ik snel meer info. De schoenen zal ik kwijt zijn, en dat begrijp ik ook wel. Maar hier een boete voor gaan betalen... Nee, liever niet, ga er alles aan doen om dat tegen te houden!

@didymus, ali-express heeft inderdaad een goede kopersbescherming dus dat geld kan ik wel recupereren. Waarom denk je dat dat het minste van mijn zorgen is? Al meegemaakt/gehoord van iemand dat er zware boetes op staan? Ook als het niet bewust een namaakartikel was?

LeenW schijnt te denken dat je alle artikels zomaar kan herkennen als namaak, maar dat is in dit geval absoluut niet zo.

spurnd
Berichten: 95

#9 , 18 dec 2016 11:24

En u kunt uiteraard onmogelijk bewijzen dat u geen opdracht heeft gegeven.

Is dit niet de omgekeerde wereld? Ik dacht dat als iemand ergens van wordt beschuldigd, dat die partij ook die schuld moet kunnen bewijzen?

lll89
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 dec 2016 12:01

@spurnd, dat zou ik inderdaad ook denken. Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen!

giserke
Berichten: 2434

#11 , 18 dec 2016 12:24

ali-express verkoopt geen bekende merken. Vb:

D&B Audio Q7 klankkast. Officiële prijs is 4500€ per stuk.
Bij ali-express exact dezelfde kast maar met ander merklabel op 350€. Dan weet je dat je U op glad ijs begeeft.

Didymus
Berichten: 2061

#12 , 18 dec 2016 12:45

Waarom denk je dat dat het minste van mijn zorgen is? Al meegemaakt/gehoord van iemand dat er zware boetes op staan? Ook als het niet bewust een namaakartikel was?
Gelukkig nog niet meegemaakt, maar de douane en de rechtenhouders hebben bij (vermoeden van) namaak enorm veel rechten waar je als gewone consument weinig tegen kan beginnen. Er zijn verschillende voorbeelden op dit forum terug te vinden.
"sowieso" schrijf je zo.

Hutselpot
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#13 , 18 dec 2016 15:24

ali-express verkoopt geen bekende merken. Vb:

D&B Audio Q7 klankkast. Officiële prijs is 4500€ per stuk.
Bij ali-express exact dezelfde kast maar met ander merklabel op 350€. Dan weet je dat je U op glad ijs begeeft.
Ali-Express verkoopt wel bekende merken.
Ik heb er recent een cameralens gekocht en ontvangen.
Prijs Benelux was 1.300€, ik heb deze gekocht voor 750€ + BTW bij invoer.
Netjes alle aangiftes gedaan en geen problemen gehad.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 18 dec 2016 15:47

Aliexpres is een Chinese wegschop. Dan weet je toch al genoeg.

Alibaba Group was founded in 1999 by 18 people led by Jack Ma, a former English teacher from Hangzhou, China. Our founders started our company to champion small businesses, in the belief that the Internet would level the playing field by enabling small enterprises to leverage innovation and technology to grow and compete more effectively in the domestic and global economies

Didymus
Berichten: 2061

#15 , 18 dec 2016 16:21

Niet alles wat uit China komt is namaak, gelukkig.

Namaak is trouwens niet zelden gewoon identiek hetzelfde product van de dezelfde fabrikant als het origineel maar zonder de licentie geproduceerd. Dat maakt het er voor een leek niet makkelijker op.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”