Belastingen doctoraatsbursaal

TomVK1990
Topic Starter
Berichten: 6

Belastingen doctoraatsbursaal

#1 , 11 dec 2016 22:47

Geachte,

Op 1/1/'17 start ik met werken bij UGent in het statuut al doctoraatsbursaal voor een periode van 6 maand (dus t.e.m. 30/6/'17). In deze periode zal ik een aanvraag doen voor het verkrijgen van een doctoraatsbeurs (4jaar) bij het FWO. Indien deze beurs wordt toegekend start ik als doctoraatsstudent bij het FWO (geval 1), indien niet dan zal ik in de privé aan de slag gaan als loontrekkende (geval 2).

Volgens mijn informatie moet op een doctoraatsbursaal geen belasting betaald worden. Nu is mijn vraag, indien ik 6 maand als doctoraatsbursaal werk, en 6 maand als loontrekkende (i.e. geval 2), hoe wordt dan, fiscaal gezien, de eindafrekening gemaakt voor de belastingen voor inkomstenjaar 2017? Is dit:
(a) 6x loon als doctoraatsbursaal + 6x loon als loontrekkende
(b) 6x loon als loontrekkende

In het bijzonder zou geval (b) zeer negatief uitvallen, aangezien ik dan circa de helft van de netto-inkomsten die ik als doctoraatsbursaal verdiend heb, zou moeten achterdragen aan de belasting.

Dank bij voorbaat,

Met vriendelijke groeten,

Tom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 11 dec 2016 23:22

in geen van de gevallen wordt het inkomen als bursaal belast.
Enkel de zes maanden privé.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

WP002
Berichten: 1479

#3 , 12 dec 2016 09:38

Ik ben ooit in die situatie geweest. dus pro rata tempore is uw periode dat u geld krijgt van het FWO niet belast, dat in de privé wel. Ikzelf schakelde over van een IWONL-beurs (iets wat op FWO lijkt) naar een assistentenmandaat, en alleen dit laatste werd door de fiscus als belastbaar beschouwd.

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 12 dec 2016 12:16

U zal zich tijdens die periode wel strikt aan de voorwaarden voor de belastingsvrijstelling moeten houden. Dit wil zeggen: geen bezoldigde activiteiten uitvoeren die verband houden met uw doctoraatsonderwerp. Een doctorandus in de rechten mag na zijn uren bv. geen betaald juridisch advies geven in bijberoep.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”