Tweedehands auto inbrengen als onkost (zelfstandige in bijberoep)

Quick009
Topic Starter
Berichten: 15

Tweedehands auto inbrengen als onkost (zelfstandige in bijberoep)

#1 , 10 dec 2016 10:37

Hallo allemaal,

In augustus 2014 kocht ik een tweedehandswagen voor € 7290.
Op 1 januari 2016 begon ik als zelfstandige in bijberoep (syndicus van een appartementsgebouw).
Graag wil ik enkele kosten van mijn auto inbrengen, maar weet niet goed of mijn berekening hiervoor klopt.

1) De aankoopprijs: de cataloguswaarde van mijn auto bedraagt nog € 4000 in 2016. Ik denk nog een 3-tal jaar met deze auto te kunnen rijden, dus ik wil hem ook graag op 3 jaar afschrijven. Ik gebruik de auto zowel voor mijn hoofdberoep, privéverplaatsingen, alsook syndicus. Ik zou de kost van mijn wagen dus 33% willen inbrengen. Is het dan correct als ik de cataloguswaarde van € 4000 deel door 3 jaren = € 1333,33. Hiervan neem ik dan 33% = € 440. En hiervan dus 75% omdat je autokosten aan 75% moet inbrengen = € 330.
Is deze berekening correct? Kan ik mijn wagen in 2016, 2017 en 2018 dus voor € 330 inbrengen als aankoopkost? Of maak ik ergens een cruciale fout?

2) Ik ben niet van plan om kilometers in te brengen, omdat ik de kilometerstanden en tankbonnetjes nooit heb bijgehouden. Dit breng ik dus niet in.

3) Mag ik alle andere kosten met betrekking tot mijn wagen, zoals de autoverzekering, de verkeersbelasting, ... ook inbrengen aan dezelfde berekening? Dus 75% van 33% van de totale kostprijs in het jaar 2016?

4) Als ik mij niet vergis, mag je accessoires met betrekking tot de auto (zoals bluetooth carkit, oplaadkabels gsm in auto) aan 100% inbrengen? Is dit correct?

5) Ik doe de onderhoud van mijn wagen zelf, mag ik de onderhoudskosten zoals olie, filters, ... ook inbrengen aan 75% van 33% van de totale kost?

Alvast bedankt voor de hulp!

Vriendelijke groet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KristofKDB
Berichten: 157
Locatie: Aalst

#2 , 16 dec 2016 16:12

Als eerste stap ga je een verdeelsleutel moeten bepalen mbt privégebruik en beroepsgebruik (woon-werk verkeer = privé!).
Jouw kosten moet je bewijzen aan de hand van facturen, ticketjes, enz., zij moeten dus gebaseerd zijn op werkelijke bedragen.
Dit aan de hand van een verdeelsleutel (beroep/privé) en voor een personenwagens steeds beperkt tot 75% van het beroepsgebruik.

Sommige autokosten (gsm, financiering) zijn niet onderworpen aan de 25% beperking; Echter moet je de verdeelsleutel (beroep/privé) steeds toepassen.
Onderstaande link geef je duidelijk overzicht omtrent de aftrekbare kosten mbt personenwagens:
http://www.mesotten.be/aftrekbare_kosten.htm

Tip mbt brandstofkosten: schaf je een tankkaart aan dan kan je ook (bovenop de beroepskosten) de btw op het beroepsgedeelte voor 50% terugvorderen.
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”