aanmaning gerechtsdeurwaarder

eddyke2016
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

aanmaning gerechtsdeurwaarder

#1 , 30 nov 2016 12:37

Even kort schetsen:mijn vrouw heeft een zaak gehad in bijberoep en heeft alle activiteiten stopgezet voor 1/1/2016 nu kregen we nog een aanslagbiljet voor het aanslagjaar 2016(verzenddatum 22/6/2016)provinciebelasting op de bedrijven voor de belastbare oppervlakte van 92euro.Dit zou allemaal door haar boekhouder in orde gebracht worden daar ze gestopt is op 31/12/2016.Daarna nog een aangetekend herinnering gehad,terug naar de boekhouder met deze brief.Nu hebben we een brief gekregen van aanmaning tot betaling binnen de 8 dagen van een Gerechtsdeurwaarder en is de som al opgelopen tot 130,76euro.Alles wat de btw enz betreft is al lang in orde maar dit blijft aanslepen,nu is ze weer naar de boekhouder met deze aanmaning van de Gerechtsdeurwaarder gestapt en deze verklaard ons zich over dat schrijven geen zorgen moeten maken(hij zou ons deze week nog de bewijzen opsturen dat haar zaak stopgezet was).
Nu maken we ons toch echt zorgen dat bij niet betaling op één of andere zwarte lijst gaan belanden;

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 30 nov 2016 12:59

Je moet je boekhouder controleren, je blijf tzelf immers verantwoordelijk tov de Staat. Ik denk dat uw zorgen terecht zijn en u toch best eens contact opneemt met de eisende partij.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 nov 2016 15:37

Ik zou me ook zorgen maken. U hebt een aanslagbiljet ontvangen. Het is niet de gewoonte dat men de gerechtsdeurwaarder stuurt om betaling te eisen als u tijdig bezwaar hebt ingediend. Ik vrees dus dat niet tijdig bezwaar werd ingediend en u zal moeten betalen.

Reclame

eddyke2016
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 nov 2016 20:59

Even een rechtzetting in mijn schrijven hierboven:mijn vrouw is gestopt op 31/12/2015 en niet op 31/12/2016

eddyke2016
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 dec 2016 10:38

ik denk toch dat men een boekhouder in dienst neemt en betaald om er voor te zorgen dat alles ok is

LeenW
Berichten: 12840

#6 , 01 dec 2016 10:41

ik denk toch dat men een boekhouder in dienst neemt en betaald om er voor te zorgen dat alles ok is
Dat klopt, maar de ontvanger komt op uw deur aankloppen en uw meubels in beslag nemen als er niet betaald wordt. Je moet de boekhouder dus zelf ook wat controleren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 dec 2016 10:45

ik denk toch dat men een boekhouder in dienst neemt en betaald om er voor te zorgen dat alles ok is
Er zijn 3 soorten mensen die u altijd moet controleren en dit is

De boekhouder, u bank en je advocaat ! want die drie kunnen je veel geld kosten !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 dec 2016 15:57

ik denk toch dat men een boekhouder in dienst neemt en betaald om er voor te zorgen dat alles ok is
Er zijn 3 soorten mensen die u altijd moet controleren en dit is

De boekhouder, u bank en je advocaat ! want die drie kunnen je veel geld kosten !
en hoe kan je die controleren?
leg eens uit in deze () hoe topic starter zijn boekhouder kan controleren
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 dec 2016 16:47

Wat kan TS nu doen?
Om te beginnen van de boekhouder het bewijs vragen dat deze bezwaar heeft ingediend. Als hij op die vraag een antwoord heeft kunnen we verder raad geven.

eddyke2016
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 dec 2016 18:11

Op dit bewijs ben ik momenteel aan het wachten,zou normaal deze week in mijn brievenbus moeten zitten zei de boekhouder.Wel weer mooi gezien van de staat om dat aanslagjaar op voorhand te innen en raar deze belasting zou alleen in provincie Antwerpen gelden?
We hebben die aanmaning daar juist betaald..moest binnen de acht dagen,triestig dat ze zelf niet weten dat deze zaak gestopt is eind 2015,voor de rest weten ze alles beter dan U,triestig

eddyke2016
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 dec 2016 18:29

@den lowie,
daar heb je gelijk in,je gaat toch ook niet controleren of je boekhouder je belastingingsaangifte correct heeft ingevuld

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 01 dec 2016 19:21


en hoe kan je die controleren?
leg eens uit in deze () hoe topic starter zijn boekhouder kan controleren
Dit is zeer simpel, vraag aan je boekhouder wanneer hij een brief zoals bij TS moet sturen u een kopie opstuurt, of zelf dat hij die aan u overmaakt en u stuurt hem door, als het over aangiften gaat alles in kopie en voor u is dit zeer snel te controleren of nog beter de boekhouder het klaar maken, u controleert en u verzend het, iemand die zelfs de brieven niet opent en alles naar de boekhouder doet vind ik abnormaal en dit is in de meeste gevallen zo !
Veel kleine zelfstandigen zijn te lui om de papieren zelf te doen, ik had geen kleine zaak en toch passeerde alle betalingen alle btw aangiften mij, en ik keek alles na, ook het zelfde wat het personeel betrof en ik betaalde iedereen !

Want vergeet niet als de boekhouder u controles doet dat hij met je centen aan het spelen is, ik deed de controles en geen boekhouder.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 01 dec 2016 19:24

@den lowie,
daar heb je gelijk in,je gaat toch ook niet controleren of je boekhouder je belastingingsaangifte correct heeft ingevuld
Toch wel!!
Als dit een bediende doet bij je boekhouder en het is fout, en je controleert dit niet geen probleem voor haar, het is u toch dat moet betalen!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38603

#14 , 01 dec 2016 22:20

Zoals @denlowie hier schrijft u zal zich moeten verantwoorden (voor de rechtbank) niet de boekhouder.
Vb niet op tijd binnenbrengen van jaarverslagen en balans zal uw zaak (eenmanszaak of vennootschap) schaden ... verhoor bij politie en mogelijk (na de veroordeling) ambtshalve schrapping van de onderneming.

eddyke2016
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#15 , 01 dec 2016 23:09

Zoals Fransiscus schreef"mogelijk schrapping van de onderneming"
En dan negen kansen op de tien het volgend jaar toch een aanslagbiljet van de provincie krijgen,ik zie het al gebeuren

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”