Niet officieel bijberoep

Ken1234
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Niet officieel bijberoep

#1 , 25 nov 2016 00:11

Geachte,

Ik ben arbeider van beroep en voor en na mijn uren "zelfstandig actief" in het verlenen van technische diensten zal ik maar zeggen... Ik ben hier nu ongeveer 2 jaar, toch wel wekelijks enkele dagen met bezig. Ik ben met vriendendiensten begonnen en naar hoelang meer mensen naar me vroegen, ben ik mezelf beginnen verdiepen en vooral herstellingen aangenomen om uit te leren, met in gedachte zodoende ervaring en kennis op te doen het vak volledig onder de knie te hebben, alvorens hiermee een zaak op te starten. En op dit moment ben ik zover dit daadwerkelijk te doen, en een btw nummer aan te vragen.

Wat ik me afvroeg is, kan ik problemen krijgen met de uitgevoerde reparatie tot dusver. Mocht dit aan het licht komen dat ik al enige tijd actief ben als technisch hersteller en geen belasting heb betaald op mijn verkregen winst, tot in hoeverre mag de belastingdienst hierin controle doen ? Zijn ze toegelaten mijn rekeningen te controleren ? Hiermee wil ik bedoelen niet enkel mijn inkomsten, maar meer bepaald berichte uitgaven (bestellingen van onderdelen e.d.)
Mogen ze zover gaan een huiszoeking uit te voeren en eventueel mijn computer in beslag nemen om na te gaan hoe lang ik al "zelstandige in bijberoep" ben ?

Wat ik wel nog moet meegeven is dat ik hiermee geen schandalig winsten met geboekt heb, ik spreek over max. 1000€ op de maand en hiervan zouden ze ook maar de helft van kunnen teweten komen. Ik weet niet of de belastingsinspectie dit zo interresant gaat vinden om een grootschalig onderzoek te verichten ?

En als laatste tegen welke straf zou ik kunnen opkijken ? (Ik ben belasting betaler en heb al jaren een vaste job)
Heb je enig idee tegen welke boete ik zou kunnen opkijken ?

Alvast bedankt om deze tekst te lezen en te overwegen op mijn vele vragen te antwoorden.

Mvg
Ken

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België