kindergrime

Tine1980
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

kindergrime

#1 , 24 nov 2016 14:56

enkele vraagjes over kindergrime.

ik werk fulltime bij een bedrijf, en in het weekend zou ik wel eens durven kindergrime doen op een feestje,
af en toe dus, en meestal bij familie, uitzonderlijk bij een bedrijf.
de vraag wordt daar dan ook gesteld of ik een factuur kan uitschrijven. Wat dus niet kan zonder BTW nummer.

ik wil uiteraard geen zwartwerk doen, en wil dit als occasionele inkomsten invullen met een fiscale fiche van 281.50.
Kindergrime valt niet onder Kunstenstatuut, helaas,
en zelfstandig in bijberoep voor 5x te gaan grimmeren is gewoon gek. Als je de kosten aftrekt moet ik geld toesteken.

is er een wettelijke manier, om dit officieel te doen?
maar zonder zelfstandig bijberoep op te starten? Of wordt het meer een dure hobby ;)

merci voor jullie hulp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12881

#2 , 24 nov 2016 14:59

Zoals gezegd in het andere topic, dit is een zelfstandige activiteit en u moet dus al even zelfstandige (in bijberoep) zijn. Ook hebt u een btw-nummer nodig.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 24 nov 2016 15:13

en wil dit als occasionele inkomsten invullen met een fiscale fiche van 281.50.
Op deze manier kan het perfect.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

LeenW
Berichten: 12881

#4 , 24 nov 2016 15:28

en wil dit als occasionele inkomsten invullen met een fiscale fiche van 281.50.
Op deze manier kan het perfect.
Hoe valt dit dan te verzoenen met artikel 4 van het btw wetboek?

Tine1980
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 nov 2016 15:45

bedankt voor jullie antwoorden.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 24 nov 2016 15:50

kan idd NIET via occasionele inkomsten.

En op zich is dit echt niet moeilijk om via aangifte bijberoep te regelen, het zal zelfs voordelig zijn voor de belastingen als je je kosten kan ingeven.

Wat moet je doen:
- eenmalig (iets meer dan) 70 euro om je ondernemingsnummer te creëren
- vrijstellingsregel btw aanvragen
- btw aangifte jaarlijks doen (is eens je het geleerd hebt kinderspel)
- op belastingsaangifte personenbelastingen een viertal vakjes invullen
- eenvoudige boekhouding voeren

Je moet er iets van kennen, maar eens je het kent (1 dag werk?) is het kinderspel. In ieder geval gemakkelijker dan een vlinder schilderen :p

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 24 nov 2016 16:37

Nochtans doe ik dit al een heel tijdje zonder problemen (vanaf ik in pensioen ben en geen zelfstandige meer ben), als ik voor een bedrijf een website ontwerp met een fiscale fiche 281.50.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 24 nov 2016 16:49

en hoeveel controles van de fiscus heb je al gehad?

LeenW
Berichten: 12881

#9 , 24 nov 2016 17:47

Nochtans doe ik dit al een heel tijdje zonder problemen (vanaf ik in pensioen ben en geen zelfstandige meer ben), als ik voor een bedrijf een website ontwerp met een fiscale fiche 281.50.
Dit is zeker niet correct, ik raad toch aan om dit (eventueel via een boekhouder) te regulariseren.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 24 nov 2016 18:33

Als grote bedrijven niet weten wat kan en niet kan weet ik het ook niet, mijn boekhouder heeft daar ook niets over gezegd dat dit niet kan.
Gaat wel maar over kleine €500 per jaar.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LeenW
Berichten: 12881

#11 , 24 nov 2016 18:35

Ik citeer:

Belastingplichtige is eenieder die in de uitoefening van een economische activiteit geregeld en zelfstandig, met of zonder winstoogmerk, hoofdzakelijk of aanvullend, leveringen van goederen of diensten verricht die in dit Wetboek zijn omschreven, ongeacht op welke plaats de economische activiteit wordt uitgeoefend.

Blaatpraat
Berichten: 3797

#12 , 25 nov 2016 08:23

- vrijstellingsregel btw aanvragen
- btw aangifte jaarlijks doen (is eens je het geleerd hebt kinderspel)
Correct me if I'm wrong, maar als je de vrijstellingsregel aangevraagd hebt, moet je toch geen aangifte meer doen?
Wel een klantenlisting (tenzij nihil, gelukkig is dit veranderd) en misschien een bijzonder btw-aangifte.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 25 nov 2016 08:44

ik bedoel idd die klantenlisting

Blaatpraat
Berichten: 3797

#14 , 25 nov 2016 08:45

Gelukkig maar, anders zou ik een groot probleem hebben moest dit toch nog moeten, en moest de fiscus erop gekomen zijn. :D

denlowie
Berichten: 15929
Juridisch actief: Nee

#15 , 25 nov 2016 08:51

Uitzondering - vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen


Vanaf 1 juli 2016 moet u niet langer een jaarlijkse lijst van belastingplichtige afnemers ('klantenlisting') indienen wanneer u aan de volgende twee voorwaarden voldoet:

Uw onderneming valt onder de vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen, en
Uw klantenlisting is een nihil-klantenlisting wat met andere woorden betekent dat uw klanten
(terecht) geen Belgisch btw-nummer hebben, of
wél een Belgisch btw-nummer hebben maar uw jaarlijkse omzet per klant met een Belgisch btw-nummer bedraagt niet meer dan 250 euro.

Opgelet! Deze regeling geldt vanaf de klantenlistings voor 2016 (waarbij u uw activiteit niet hebt stopgezet gedurende de eerste zes maanden van 2016).

U moet dus nog altijd een (nihil-)klantenlisting indienen wanneer u zich in een van de volgende situaties bevindt:

U hebt uw klantenlisting voor 2015 nog niet ingediend, of
U hebt uw activiteit stopgezet gedurende de eerste zes maanden van 2016 (en u hebt daarvoor in deze periode een formulier 604C stopzetting ingediend).

bron fod finacien
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”