Belastingen op bitcoins

stellar
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Belastingen op bitcoins

#1 , 23 nov 2016 09:18

Sinds ik een thread niet wou doen herrijzen uit de dood, zie viewtopic.php?f=16&t=74039&p=439007&hil ... in#p439007, heb ik besloten om liever een nieuwe aan te maken.

Ik heb hier uren achter zitten zoeken maar tevergeefs. Hoe moet je correct aangeven dat je een bepaalde vermogen in bitcoins hebt staan, wordt dit gezien als een belegging? Nu ook de speculatietaks wordt afgeschaft: http://www.hln.be/hln/nl/38262/Begrotin ... digd.dhtml wilt dit dan zeggen dat als het wordt belast dat het terugvalt op de 1.2% eigen vermogen belasting?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 nov 2016 09:28

Voor zover ik weet is bitcoin geen officiële munteenheid / geen officiëel betaalmiddel. Volgens mij moet je dus het bezit van bitcoins helemaal niet aangeven. Net zoals je ook niet moet aangeven dat je thuis een duur schilderij hangen hebt, een dure wagen in de garage staan hebt, of bepaalde juwelen in de kast liggen hebt. Je moet zelfs niet aangeven hoeveel geld je op je normale zichtrekening staan hebt. Dus waarom zou je bitcoins moeten aangeven?

Als je de bitcoins terug verkoopt en hier winst op maakt, hebben we een ander verhaal, natuurlijk. In dat geval heb je immers inkomsten gegenereerd en moet je die inkomsten in principe wel aangeven (hoewel wat ik hier leest min of meer het tegendeel beweert: http://www.lauwers-seutin.be/bitcoin-tr ... -justitie/). Maar je moet dit dan eerder vergelijken met een fysiek object dat je ergens gekocht hebt, en dan met winst terug verkoopt. Ik denk niet dat de speculatietaks daar veel mee te maken heeft...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 23 nov 2016 09:44

die link is correct Gebruiker21, maar daar staat duidelijk dat het wél moet aangegeven worden als inkomsten TENZIJ het normaal beheer van je vermogen is. Dat laatste zal in veel gevallen van mensen die echt actief met bitcoin bezig zijn, moeilijk te aanvaarden zijn, lijkt me.

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 23 nov 2016 10:23

Naar mijn mening vallen bitcoins inderdaad moeilijk te verzoenen met normaal beheer van vermogen. Of het moest eens een uitzonderlijke transactie zijn.

stellar
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 nov 2016 10:46

Als ik het goed begrijp dan zou dat vallen onder een roerende voorheffing. Maar dit is eerder een investering waar dus een groot kans op winst EN verlies gemaakt kan worden zou dit dan niet vallen onder een speculatie net als aandelen? Het lijkt me oneerlijk als investeerder om te speculeren op bitcoins om dan de volle pot van 27% van de winst te betalen aan de belastingen?

Verder wil ik ook toevoegen dat ook op het aangifte formulier 273: https://eservices.minfin.fgov.be/myminf ... xt?id=2850

het niet duidelijk is onder welke code zo'n inkomsten zou vallen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 nov 2016 10:58

die link is correct Gebruiker21, maar daar staat duidelijk dat het wél moet aangegeven worden als inkomsten.
De inkomsten die je ermee maakt. Niet het pure bezit ervan.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Didymus
Berichten: 2061

#7 , 23 nov 2016 11:04

Als ik het goed begrijp dan zou dat vallen onder een roerende voorheffing. Maar dit is eerder een investering waar dus een groot kans op winst EN verlies gemaakt kan worden zou dit dan niet vallen onder een speculatie net als aandelen? Het lijkt me oneerlijk als investeerder om te speculeren op bitcoins om dan de volle pot van 27% van de winst te betalen aan de belastingen?
Waar haal je het dat je roerende voorheffing of speculatietaks zou moeten betalen op bitcoinwinsten? De inkomsten waar roerende voorheffing/speculatietaks op moet worden betaald zijn limitatief vastgelegd in de respectieve wetten.

Wat wél kan is dat de fiscus de transacties niet als normaal beheer van privévermogen beschouwt en dan zou je dit in principe op je belastingsbrief moeten invullen onder "Diverse inkomsten" waarop je vervolgens aan 33% zal worden belast.
"sowieso" schrijf je zo.

LeenW
Berichten: 12828

#8 , 23 nov 2016 11:07

Diverse inkomsten lijkt mij correct. Hou er rekening mee dat verschillende overheden resoluut tegen bitcoins zijn en dat dit een hoge belasting kan verklaren.

Didymus
Berichten: 2061

#9 , 23 nov 2016 11:14

Ik zou eerlijk gezegd nooit zelf slapende honden wakker maken en dat is waarschijnlijk ook wat een fiscalist u zou aanraden, tenzij het over zo'n groot bedrag (bv. honderdduizenden euro's) gaat dat u absolute rechtszekerheid wil.

Als de fiscus uw transacties wil herkwalificeren dan zal hij dat moet beargumenteren en op dat moment (gesteld dat het er ooit komt) kan u nog altijd gaan onderhandelen of het zelfs aan de rechtbank voorleggen.
"sowieso" schrijf je zo.

Fortuin
Berichten: 1013

#10 , 23 nov 2016 12:01

Iedereen stelt hier dat het in feite nooit normaal beheer (en dus belastingvrij) kan zijn.. volgens mij moet men nuanceren. Ik ken toevallig iemand die meer dan een miljoen euro meerwaarde geboekt heeft met Bitcoin. De administratie had hier uiteraard problemen mee ("Van waar komt het geld voor die villa?"), maar zijn uiteindelijk akkoord gegaan met de belastingvrije meerwaarde tijdens de administratieve procedure.

Deze persoon had ergens in 2009 iets meer dan een duizendtal Bitcoin gekocht voor twee keer niets om de technologie te testen. In 2013 vervolgens verkocht $900 per coin. De meerwaarde was belastingvrij aangezien van speculatie geen sprake was. Als je Bitcoins gekocht hebt als investering (Buy & Hold, geen trading) zie ik niet in waarom het een divers inkomen zou zijn. "Snelle" handelingen zijn uiteraard wél belastbaar als divers inkomen.

In se is er weinig verschil tussen bijvoorbeeld een aandeel, een dollar, of een Bitcoin. Ik kan ook investeren in dollars als ik wil, en zo meerwaarden boeken.

Didymus
Berichten: 2061

#11 , 23 nov 2016 12:09

Geluk hebben is inderdaad niet hetzelfde als speculeren. Laten we dat vooral zo houden.
"sowieso" schrijf je zo.

stellar
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#12 , 23 nov 2016 12:38

Sinds de speculatietaks nu word afgeschaft is dit zelfs toch niet meer relevant of de investering speculatief van aard is/was?
De administratie had hier uiteraard problemen mee ("Van waar komt het geld voor die villa?"), maar zijn uiteindelijk akkoord gegaan met de belastingvrije meerwaarde tijdens de administratieve procedure.
Weet je toevallig ook of hier een advocaat voor nodig was?

Fortuin
Berichten: 1013

#13 , 23 nov 2016 12:49

Speculatietaks is enkel van toepassing op aandelen. Diverse inkomsten (toevallig ook belast aan 33%) zijn bepaald binnen artikel 90 WIB92 (link: http://bit.ly/2fQP73g). Hij heeft wel een goed fiscaal advocaat onder de arm genomen, voornamelijk omdat het over een aanzienlijk bedrag (mogelijk te betalen belasting) ging.

Is je meerwaarde aanzienlijk? Hoe heb je je "Bitcoin vermogen" opgebouwd?

stellar
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#14 , 23 nov 2016 13:03

Speculatietaks is enkel van toepassing op aandelen. Diverse inkomsten (toevallig ook belast aan 33%) zijn bepaald binnen artikel 90 WIB92 (link: http://bit.ly/2fQP73g). Hij heeft wel een goed fiscaal advocaat onder de arm genomen, voornamelijk omdat het over een aanzienlijk bedrag ging.

Is je meerwaarde aanzienlijk? Hoe heb je je "Bitcoin vermogen" opgebouwd?
Bedankt voor de uitleg over speculaties het was inderdaad verwarrend. Dus eigenlijk zijn alle speculaties belastbaar in Belgie tenzij het gaat om beursgenoteerde aandelen.

En op dit moment is er geen meerwaarde en het vermogen werd opgebouwd door mijn huidige privé vermogen (lees zichtrekening bedrag) te gebruiken om bitcoins aan te werven.

Het lijkt me gewoon vreemd dat dit zo sterk belast zou kunnen worden terwijl het EU-hof bitcoins als betaalmiddel ziet. Dus in principe zou ik zelfs een auto kunnen kopen met bitcoins zonder dat dit enige problemen geeft maar van zodra dat bedrag omgezet word in euro's komt de fiscus meteen aankloppen?

Fortuin
Berichten: 1013

#15 , 23 nov 2016 13:26

Neen. De fiscus kan morgen komen aankloppen en vragen van waar die bitcoins komen. Maar dat zal niet gebeuren, want men kan niet zien dat je Bitcoin bezit. België is een beetje raar op dat vlak, van de loontrekkende(n) weet men alles, maar van vermogenden vind men het niet belangrijk om veel informatie te bezitten. Daar opteert men vaak voor bronheffingen (= bedrijf int de belastingen en stort netto vergoeding door aan de relevante persoon), zonder dat men weet naar wie het geld effectief vloeit.

Alle vormen van speculatie zijn belastbaar in België, incl. beursgenoteerde aandelen. Daarnaast heb je ook (momenteel nog althans) de "speculatietaks" waar men zegt dat, indien je een beursgenoteerd aandeel binnen 6 maanden verkoopt, het _altijd_ speculatie is. En speculatie is belastbaar aan 33%. Vroeger kon je een meerwaarde boeken na 3 maanden.. soms was dat speculatie en soms niet. Eigenlijk is verkopen na 3 maanden met winst bijna altijd speculatie, maarja.

Enfin, je kan je Bitcoins verkopen en omwisselen naar euro. Dat geld komt dan op je persoonlijke bankrekening terecht. Er is bankgeheim en de fiscus kan niet zien hoeveel er op je rekening staat. Tenzij we spreken over fraude heeft de administratie 3 jaar de tijd om een transactie "aan te vallen". Verkoop je vandaag (2016) dan hebben ze dus tot eind 2019. Verkoop je in Januari 2017, dan is dat eind 2020.

M.i. valt je situatie, gebaseerd op wat je geschreven hebt, onder normaal beheer. Persoonlijk zou ik gewoon verkopen en dan zien we wel waar we uitkomen. Tenzij je morgen een villa zet (en je hebt onvoldoende beroepsinkomen) acht ik de kans klein op controle. En bij een controle, dan heb je misschien wat kosten voor een advocaat, maar een goed fiscalist krijgt dat in orde. Maar anderen hebben misschien een andere mening.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”