Belastingen op bitcoins

stellar
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Re: Belastingen op bitcoins

#16 , 23 nov 2016 14:20

Dan is het waarschijnlijk ook héél verstandig om gedurende de periode, voor het verkopen van de bitcoins, onder "normaal beheer" activiteiten te blijven door geen handelingen uit te voeren met bitcoins die eventueel kunnen aantonen dat er activiteiten met oog op meerwaarde hebben plaatsgevonden (bv handelen van bitcoins met andere virtuele geld).
Dus als ik nu 100 bitcoins koop en over 5 jaar 100 bitcoins verkoop en ik met een paar rekeningafschriften kan aantonen hoe ik die bitcoins gekocht heb dan zou dit toch het minste aan problemen kunnen geven qua bewijslast?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#17 , 23 nov 2016 14:37

Hoe meer "acties" / handelingen, hoe meer kans dat men het aanziet als speculatie. Koop je éénmalig 500 bitcoin, en verkoop je deze 2 jaar later met een mooie meerwaarde, dat is veelal geen probleem. Dat je daarnaast sneller verkoopt na een grote stijging (bv. 50-100% winst) valt ook te verdedigen als normaal beheer.. normaal beheer is immers op momenten winst veilig stellen.

Ik zag ooit is een vonnis passeren over meerwaarden op aandelen. Iemand had een lot aandelen gekocht aan €10 per aandeel, en 9 maanden later verkocht aan €17. Dat viel nog te verdedigen als normaal beheer. Maar hij kocht 2 of 3 maanden later (na een grote koersdaling) terug in aan €11, om vervolgens 4 maanden later weer te verkopen aan €17. Beide transacties werden bijgevolg door de rechter aanzien als speculatief -> 33% belasting.

stellar
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#18 , 23 nov 2016 15:51

Ja ik zal het bitcoin bedrag toch zeker een jaar laten rusten zonder andere handelingen ermee uit te voeren, trouwens alle transacties met bitcoins van/naar een bitcoin wallet zijn ook transparent en zichtbaar voor iedereen in het blockchain (zie http://www.blockchain.info), dus men kan perfect zien of er "verdachte" transacties waren met oog op winst voor een bepaalde bitcoin wallet (er zijn wel uitzonderingen, zoals de virtuele munt Ripple bijvoorbeeld)

Reclame

stellar
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#19 , 25 nov 2016 09:12

Even ter update, ik heb ook intussen met een fiscaal advocaat gesproken die ook nog eens goede kennis heeft van bitcoins en hij bevestigt ook hetgeen hierboven gezegd werd. Het komt vooral neer op genoeg bewijzen hebben om aan te tonen dat er GEEN handelingen werden uitgevoerd met oog op winst, zoals handelen op een bitcoin markt of hoge aantal transacties die één of ander handelspraktijken aantonen. Dus dat alles valt onder "normaal beheer" van eigen vermogen.

Wiibii
Berichten: 3

#20 , 18 jan 2017 20:20

In september '16 heb ik een aantal bitcoins aangekocht, en alles terug verkocht dit jaar in 2017.
Het valt niet onder "normaal beheer" van eigen vermogen, er kwam wat speculatie bij kijken.
Gezien er geen speculatietaks meer bestaat in 2017, moet ik dit nog altijd aangeven aan de belastingen onder diverse inkomsten (en bijgevolg 33% betalen)?

Didymus
Berichten: 2061

#21 , 19 jan 2017 00:04

Wat bedoel je met "het valt niet onder normaal beheer van eigen vermogen"? Heb je misschien al je spaargeld naar bitcoins omgezet? Of heb je een zeer hoog aantal transacties gedaan? Het is niet omdat een transactie speculatief is (hoe meet je dat trouwens?), dat het niet onder normaal beheer valt.

Speculatietaks is NOOIT van toepassing geweest op Bitcoin, dit was een meerwaardebelasting op beursgenoteerde producten. Moet inderdaad onder diverse inkomsten worden aangegeven, maar tenzij je inderdaad iets buitengewoons hebt gedaan zou ik dat niet aangeven, gewoonweg omdat het niet hoeft.
"sowieso" schrijf je zo.

Fortuin
Berichten: 1013

#22 , 19 jan 2017 13:03

Normaal beheer is ook op bepaalde momenten winst nemen. Als je gekocht hebt aan $400, en nu staan ze op $900, lijkt me dat nog altijd normaal beheer. Bitcoin heeft jaren op $400 gestaan. Je hebt gewoon geluk gehad bij het behalen van die meerwaarde, zou ik zeggen. Bijgevolg zou ik het niet aangeven.

Na de verkoop wel niet teveel (liefst geen) transacties meer doen.

polk
Berichten: 437

#23 , 19 jan 2017 15:21

Inderdaad best niet spontaan aangeven, u zou volgens mij één van de zeer weinigen zijn... Het is aan de fiscus om te bewijzen dat uw transacties (als ze er al zicht op hebben) geen 'normaal beheer van uw privévermogen' was.

stellar
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#24 , 03 apr 2017 09:38

Ik heb intussen mijn vermogen verdeeld tussen 2 crypto munteenheden (Bitcoin en Ripple) om de risico te verkleinen. Ik denk dat dit nog wel als "normaal" beheer kan beschouwt worden?

greybeard
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#25 , 15 jun 2017 16:50

enige updates hier omtrent?

rubenb
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#26 , 19 jun 2017 17:50

Ik investeerde met mijn BVBA in apparatuur om altcoin te minen, deze verkoop ik voor bitcoin en de bitcoin verkoop ik voor euro's die naar mijn zakelijke rekening stromen.
Hoe zit het daarmee met mijn belastingen? Maak ik dan gewoon een nota met de maandelijkse inkomsten?

polk
Berichten: 437

#27 , 23 jun 2017 15:35

Die verkopen zijn belastbare inkomsten voor je BVBA.

DMM
Berichten: 7
Juridisch actief: Ja

#28 , 07 jul 2017 00:07

Beste,

Wie als natuurlijke persoon op de verkoop van bitcoin (of andere cryptocurrency) een meerwaarde realiseert is onderhevig aan één van de volgende belastingregimes in de personenbelasting:

- niet-belastbaar
- belastbaar als divers inkomen (33% op de netto meerwaarde, met beperking in de tijd inzake kostenaftrek)
- belastbaar als beroepsinkomen (tussen 25-50% + gemeentelijke opcentiemen, in principe zonder beperking in de tijd inzake kostenaftrek)

Het onderscheid tussen elk van de voorgaande regimes is afhankelijk van een veelheid aan feitelijke elementen (snelheid van de transacties, beleggingsstrategie (eenvoudige buy & sell of vb. ook arbitrage of scalping), financiering van de aankoop, bitcoin of altcoin, etc. etc.).

Wie rechtszekerheid wil, kan overwegen om een ruling aan te vragen bij de dienst voor voorafgaande beslissingen in fiscale zaken (www.ruling.be). U gaat daarvoor best langs bij een fiscaal advocaat met ervaring inzake de fiscaliteit m.b.t. bitcoin en altcoin (PB mij gerust voor meer informatie).

Wie via een vennootschap op de verkoop van bitcoin (of andere cryptocurrency) een meerwaarde realiseert is op de netto-winst belastbaar in de vennootschapsbelasting aan (in principe) 33,99%.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”