onterechte inhouding

westerndigit
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

onterechte inhouding

#1 , 22 nov 2016 22:50

Vandaag mocht ik een brief van de FOD financien ontvangen waarin vermeld werd dat er in eerste instantie een bedrag van 827 euro teruggegeven werd. UIt de administratie zou echter een bedrag openstaan van 325 euro en de teruggave zou dus nog maar 500 euro zijn.

Ik verschoot hier enorm van en vroeg me af waar die 325 euro vandaan kwam. Meteen gebeld naar de administratie dus. Het zou gaan om een penale boete uit 2009. Ineens wist ik waar dit over ging. Ik ben namelijk als tiener veroordeeld geweest omdat ik iemand 100 meter naar het zwembad vervoert had met mijn L rijbewijs. Een zure les voor mij maar ik ben er daardoor de dag van vandaag wel een brave chauffeur van die zich van alle gevaren bewust is.

Mijn vader heeft dit bedrag na het vonnis betaald. Sindsdien tot vandaag ook niets meer over gehoord.

De vrouw aan de lijn vertelde mij botweg dat er niks betaald was volgens hun en dat ik maar een betalingsbewijs moest doorsturen.

Kan dit zomaar ???!!! Ik ga hier niet mee akkoord maar wat kan ik doen. Voel me gewoon machteloos en enorm kwaad. Dat de staat centen nodig heeft oke maar ik drag genoeg af en ik wil mij niet dubbel laten betalen.

Uiteraard geen bewijs van betaling meer. Je betaalt zoiets en dat kwitantiebewijs hou je natuurlijk ook geen 10 jaar bij. We zijn inmiddels bijna in 2017!

Ik wordt hier enorm kwaad van. Is dit rechtszekerheid ??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
westerndigit
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 nov 2016 22:54

En voor hier moraalridders op gaan reageren ik vind het goed dat de staat op deze manier boetes int die kwaadwillig niet betaald worden en het gaat mij ook niet om de straf die ik destijds kreeg. Moet wel op de correcte manier gebeuren en ik verwacht dat ik op de hoogte wordt gehouden als er iets open zou staan. Uit de lucht kan ik geen bedragen halen.

Het gaat hierbij om kennisgeving om aanwending van een teruggave.

LeenW
Berichten: 12841

#3 , 22 nov 2016 22:56

Ja, dit is rechtszekerheid. U beweert dat iets betaald zou zijn, dan moet u dat bewijzen. U zult toch ook wel begrijpen dat de Staat geen genoegen neemt met de simpele verklaring dat dit in orde zou moeten zijn?

Vraag het betalingsbewijs op aan uw bank.

Reclame

westerndigit
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 nov 2016 23:41

Blijkbaar heeft u niet goed gelezen. Het is contant betaald door mijn vader , mijn moeder was hierbij. Moet men betaalbewijzen langer dan 5 jaar bewaren ? Absurd gewoon.

westerndigit
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 nov 2016 23:46

Als ze dan lekker lang wachten tot mensen hun betaalbewijzen niet meer hebben kunnen ze gelijk hun begrotingstekort opvullen. Zou me verbazen als dat zomaar gaat. Grote schurkenstaat dan in mijn ogen. Sinds 2009 geen enkel schrijven gehad over een openstaande som en dan komt men ineens hier mee. Dan is dit een grote schurkenstaat in mijn ogen.

Fortuin
Berichten: 1013

#6 , 22 nov 2016 23:56

Contante betaling van een boete? Gebeurt dat? Zal waarschijnlijk rechtstreeks in de zak van de agent zijn verdwenen?

westerndigit
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 nov 2016 00:00

Is volgens mij bij de griffie (secretariaat) bij de politierechtbank maaseik betaald , betaalbewijs meegekregen en uiteraard niet in het bezit na 8 jaar.

Lijkt me sterk dat iemand dat geld in zijn zak heeft gestoken. Waarschijnlijk eerder een dome gans die geen betalingen kan verwerken zoals er zoveel zijn binnen de ambtenarij.

Zucht*

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 nov 2016 08:38

Raar verhaal van het cash te betalen van boete op de griffie van de politie rechtbank .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 23 nov 2016 09:00

Blijkbaar heeft u niet goed gelezen. Het is contant betaald door mijn vader , mijn moeder was hierbij. Moet men betaalbewijzen langer dan 5 jaar bewaren ? Absurd gewoon.
Vooraleer anderen te verwijten van iets niet goed te lezen: nergens stond dat het contact betaald was.

En een factuur verjaart pas na 10 jaar. In de privé moet men dus betaalbewijzen effectief 10 jaar bijhouden. Termijnen in openbare diensten zijn soms korter, maar zeker niet altijd. Geen idee of hier een kortere OF langere termijn geldt, dat is voor anderen.
Is volgens mij bij de griffie (secretariaat) bij de politierechtbank maaseik betaald , betaalbewijs meegekregen en uiteraard niet in het bezit na 8 jaar.
mogelijks wel nog in de boeken ingeschreven op de griffie. Als u hen ter plaatse niet als domme gans verwijt, kunnen ze de moeite doen om dit voor jou op te zoeken. Beleefdheid kan wonderen doen.

Lijkt me sterk dat iemand dat geld in zijn zak heeft gestoken. Waarschijnlijk eerder een dome gans die geen betalingen kan verwerken zoals er zoveel zijn binnen de ambtenarij.

Zucht*
je zou best herinneren dat de problemen beginnen doordat jij geen betaalbewijs hebt... Vreemd dat je dan anderen zonder 100% zekerheid van je zaak verwijt een dome gans te zijn.

LeenW
Berichten: 12841

#10 , 23 nov 2016 10:21

Ik beschik nog niet over telepathische gaven, dus hoe moet ik weten dat dit contant betaald is tot u het zegt?

Bon, contant betaald of niet, zolang u niet kunt bewijzen dat dit betaald is, is de inhouding terecht.

Didymus
Berichten: 2061

#11 , 23 nov 2016 11:23

Moet de ontvanger niet eveneens kunnen bewijzen dat de verjaring tijdig gestuit is? Anders lijkt me dit verjaard, als het eindvonnis inderdaad uit 2009 dateert.
"sowieso" schrijf je zo.

LeenW
Berichten: 12841

#12 , 23 nov 2016 11:34

Moet de ontvanger niet eveneens kunnen bewijzen dat de verjaring tijdig gestuit is? Anders lijkt me dit verjaard, als het eindvonnis inderdaad uit 2009 dateert.
Enkel als TS de verjaring inroept, wat (voor zover zijn verhaal nu volledig is) nog niet gebeurd is

jef007
Berichten: 1684

#13 , 24 nov 2016 12:47

wie is hier de "domme gans" als ge uw betalingsbewijzen weggooit??
zielig dat ge de ambtenaren vergelijkt met domme ganzen!

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#14 , 24 nov 2016 18:29

Begin met aan de ontvanger die dit heeft ingehouden én de ontvanger van de penale boeten te schrijven dat u de vordering betwist omwille van de verjaring. Betwisten omdat u betaald hebt heeft geen zin. U kan niet bewijzen dat u betaald hebt.
Bij mijn weten kan de griffie van de politierechtbank geen boeten innen.

westerndigit
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#15 , 25 nov 2016 00:45

Het is inderdaad de bewering van mijn moeder en vader dat het destijds wel geregeld was. Meer weet ik er ook niet over en dit kan ik ook niet verifieren. De opmerking over ambtenaren was mischien wel wat misplaats.

Ik ben echter continu aan het werken en ik draag ook genoeg belastingen af. Ik doe geen vlieg kwaad en de penale boete was een luie stommiteit.

Dat ze na 8 jaar hiermee afkomen terwijl ik tot oktober nog brieven kreeg waarin stond dat ik de volledige som terug zou krijgen doen bij mij de haren recht overeind staan. Een appeltje voor de dorst waar men nu een schijf van af wilt snijden.

Het vrouwtje aan de telefoon beweerde bovendien dat ik wel genoeg post gehad moest hebben hierover of dat ik ambtshalve afgeschreven was. Ik kan mij dit niet herinneren mischien dat ik in 2010 1 of 2 maanden uitgeschreven was maar dit denk ik zelfs niet. Heb nooit 1 herinneringsbrief gehad!

Kan een ambtshalve afschrijving deze termijn stuiten ? Just in case.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”