belastingen op buitenlandse rekening

jacodepapegaai
Topic Starter
Berichten: 35

belastingen op buitenlandse rekening

#1 , 22 nov 2016 16:27

Stel ik open een bankrekening in Florida. Ik geef deze in België aan bij de invulling van mijn personenbelasting zoals het verplicht is.
Weet iemand welke rol dit zal spelen bij het berekenen van mijn belastingen hier in België? Is dat een percentage op de bedrag dat erop staat of op de "opbrengst " van die rekening?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 nov 2016 16:36

Stel ik open een bankrekening in Florida. Ik geef deze in België aan bij de invulling van mijn personenbelasting zoals het verplicht is.
Weet iemand welke rol dit zal spelen bij het berekenen van mijn belastingen hier in België? Is dat een percentage op de bedrag dat erop staat of op de "opbrengst " van die rekening?
Ik denk dat dit vooral ter controle is. Je zal niet belast worden omdat er geld op die rekening staat. Je wordt immers ook niet belast op het geld dat op uw zichtrekening of spaarrekening staat in België. Je wordt inderdaad wel belast op de opbrengst van die rekening. Ik vermoed dat dit ook zal gebeuren op het geld dat de rekening in Florida opbrengt (interesten) in die mate dat je geen vrijstelling daarvoor krijgt omdat je reeds iets "roerende-voorheffing-achtig" betaald hebt in Florida zelf (geen idee hoe dit discaal geregeld is met de USA).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 22 nov 2016 17:28

27 percent
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Fortuin
Berichten: 1013

#4 , 22 nov 2016 17:38

Het bedrag dat erop staat is niet belastbaar, de aangroei ervan wel (bv. interesten die u ontvangt na 1 jaar). Die ontvangen interesten zijn roerende inkomsten, belastbaar aan 27 (2017: 30) procent. Dit bedrag moet je zelf opnemen in je aangifte personenbelasting. Dat zal waarschijnlijk in dollar zijn, dus dat moet je omrekenen aan de USDEUR koers via de site van de NBB. Daarnaast moet je het bestaan van de rekening ook aangeven.

jacodepapegaai
Topic Starter
Berichten: 35

#5 , 22 nov 2016 18:37

Ok bedankt voor de info!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 nov 2016 08:33

Het bedrag dat erop staat is niet belastbaar, de aangroei ervan wel (bv. interesten die u ontvangt na 1 jaar). Die ontvangen interesten zijn roerende inkomsten, belastbaar aan 27 (2017: 30) procent. Dit bedrag moet je zelf opnemen in je aangifte personenbelasting. Dat zal waarschijnlijk in dollar zijn, dus dat moet je omrekenen aan de USDEUR koers via de site van de NBB. Daarnaast moet je het bestaan van de rekening ook aangeven.
Toch ook even bekijken of er bepaalde vrijstellingen bestaan. Zo weet ik dat binnen Europa bepaalde landen akkoorden hebben waarbij de roerende voorheffing in het land van de rekening zelf betaald wordt, en je hierdoor een "korting" krijgt op de roerende voorheffing die in het land zelf nog verschuldigd is. Geen idee hoe dit zit met de US (mogelijk bestaat daar zo'n regeling niet en wordt je dus mogelijks dubbel belast).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Billybob
Berichten: 124

#7 , 23 nov 2016 21:46

De rekening moet ook nog eens apart gemeld worden aan het CAP. Dit staat los van de aangifte pb.

(enkel het bestaan van de rekening, niet de intrest of de stand of wat dan ook)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”