huwelijksquotient wel of niet ?

antipolo22
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

huwelijksquotient wel of niet ?

#1 , 20 nov 2016 00:54

Ik ben gehuwd met een Filipijnse in april 2013 maar deze is pas aangekomen in belgie op 18 januari 2015 klopt het dat ik inkomsten 2014 aanslagjaar 2015 ook al het huwelijksquotient krijg ook al was ze nog in de filipijnen rekening houdend dat ik in 2013 gehuwd ben .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Billybob
Berichten: 124

#2 , 23 nov 2016 21:59

In een normaal geval: als haar bestaansmiddelen minder dan zoveel euro bedroegen in 2013 (was toen iets tussen de 3 en 4duizend euro dacht ik), dan was een een bijkomende vermindering. Dit was geen huwelijksquotient, maar een verhoging van de belastingvrije som. Soort korting dus.

Dit gezegd zijnde: aangezien uw vrouw toen NIET in België woonde, betwijfel ik of ge er recht op hebt. Wanneer gehuwden NIET samenwonen, worden deze in de personenbelasting beschouwd als feitelijk gescheiden.

Pas op, ik ben hier niet 100 % zeker van. Ik zou eens een mailke sturen naar uw belastingkantoor.

Dit is dus voor aanslagjaar 2014 - inkomstenjaar 2013. Code 1004.

Voor aanslagjaar 2015 - inkomstenjaar 2014 is er volgens mij ook weer geen recht op hq, aangezien zij toen ook niet in België woonde. Verschillend adres = feitelijk gescheiden voor de fiscus.

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 24 nov 2016 00:25

Toch eenvoudig: er zijn 2 voorwaarden: op 1 januari gehuwd en op hetzelfde adres gedomicilieerd zijn en als partner onvoldoende inkomen hebben. Sinds wanneer is zij bij ungedomicilieerd?

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”