Aantal kinderen bij aangifte van belastingen

Inge83
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Aantal kinderen bij aangifte van belastingen

#1 , 03 nov 2016 19:59

Hallo,

Mijn Partner en ik zijn feitelijk samenwonend, we hebben 1 kind samen en ik heb 1 kind uit een vorige relatie dat niet erkent is door de vader en dus mijn naam draagt. We vullen onze aangiftes apart in, hij heeft onze jongste zoon ten laste en ik mijn zoon. Eind september ontving ik mijn aanslagbiljet waarin stond dat ik een zeer mooi bedrag zou terug krijgen (eind november). Vandaag stak er een brief van de belastingen in de bus voor mijn partner met de vermelding dat er een foutje zat in zijn aangifte, namelijk dat er wijzigingen dienen te gebeuren bij kinderen ten laste 'Geen' en bij de aangifte voor de kosten van kinderopvang 'Nihil' omdat er al 2 kinderen bij mij ten laste staan. Bij nazicht van mijn aangifte heb ik gezien dat ik 2 kinderen ten laste heb ingegeven. Hij dient bijgevoegde documenten die bij de brief zaten te ondertekend terug te sturen, uiteraard moet hij aangeven of hij al dan niet akkoord gaat met deze wijzigingen. Nu is mijn vraag, gaat hij minder terug krijgen dan hij normaal zou terugkrijgen, zou echt wel balen zijn ? En gaat mijn aangifte ook opnieuw moeten berekend worden als hij akkoord gaat, waardoor ik waarschijnlijk een stuk minder ga terug krijgen ??? Graag wat advies aub, weet niet wat we moeten doen...

Bedankt !!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 03 nov 2016 20:43

Je kan natuurlijk geen 3 kinderen declareren als er maar twee zijn. Ofwel vraag jij een rechtzetting (1 kind minder - dus slechts 1 kind of 2 kinderen met aftrek kinderopvang) ofwel beide. Mijn ervaring met de fiscus is dat ze vlot rechtzetten op basis van emailvragen. Doe de rechtzetting wel correct.

JPV

#3 , 03 nov 2016 20:47

Als u vroeger dit ingegeven had:
Jij: 2 kinderen ten laste
Partner: 1 kind ten laste

dan is die aangifte verkeerd, je hebt nu eenmaal slechts 2 kinderen samen.

De correcte aangifte is ofwel:
Jij: 2 kinderen ten laste
Partner: 0 kinderen ten laste
(dan blijft jouw berekening identiek, die van je partner zal veranderen)

ofwel

Jij: 0 kinderen ten laste
Partner: 2 kinderen ten laste
(dan zal jij meer betalen/minder terugbrkijgen en je partner zal minder betalen/meer terugkrijgen.

Reclame

Inge83
Topic Starter

#4 , 03 nov 2016 21:19

Nee natuurlijk hebben we nooit 3 kinderen ingegeven, dom zijn we niet ;-) . Hebben altijd ieder 1 kind te laste gezet, ik sowieso de oudste van de 2 omdat hij mijn zoon is en niet die van mijn partner, het sprak dan voor zich omdat de jongste van ons beiden is. Maar ik was blijkbaar bij het invullen van mijn aangifte wat verstrooid en heb 2 kinderen ingevuld. Ik denk dat het makkelijkste zou zijn dat ik het idd zo zou laten en hij akkoord gaat met de wijziging. Maar gaat het verschil dan zo groot zijn ? Ter info zonder exacte bedragen te vermelden, hij zou nog geen 1000€ terugkrijgen en ik een pak meer.

Thx!

JPV

#5 , 03 nov 2016 21:30

Het is bijna altijd voordeliger om de 2 kinderen te groeperen bij 1 persoon dan om er elk 1 ten laste te hebben.

In principe zet je dus best de twee kinderen bij de persoon met het hoogste inkomen. En ook al is je man geen papa, toch kan hij je eerste kind ten laste nemen.

Inge83
Topic Starter

#6 , 03 nov 2016 22:33

Ok, maar wat is aan te raden om nu te doen in de situatie waar we nu in terechtgekomen zijn. Akkoord gaan en alles zo laten bij mij of alles laten aanpassen naar elk 1 kind zoals we altijd gedaan hebben ?

wanton

#7 , 04 nov 2016 16:56

Hou 2 kinderen ten laste bij U. Teken voor akkoord voor de wijziging bij uw vriend.
Zoals JPV zegt, het voor deel voor 2 kinderen ten laste is meer dan 2 x 1 kind ten laste. Bij welke partner u dat invult, geeft geen verschil.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

JPV

#8 , 04 nov 2016 20:09

Tenzij de persoon bij wie je die kinderen ten laste zou leggen een laag inkomen heeft.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”