gepresteerde diensten aan Duitse firma.

kris20
Topic Starter

gepresteerde diensten aan Duitse firma.

#1 , 02 jan 2008 10:32

Geachte,

Ik heb verschillende malen gewerkt voor een Duitse firma (diensten) en ben reeds betaald, nu moet ik de factuur opmaken, moet ik factureren met BTW of wordt dit aanzien als een ICL?

Als de factuur gemaakt is, hoe moet dit op mijn BTW-aangifte komen?

Bedankt voor wie hier een antwoord op weet.

Met vriendelijke groeten,

Kris

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 03 jan 2008 11:40

“Art.2.De leveringen van goederen en de diensten die door een als zodanig handelende belastingplichtige onder bezwarende titel worden verricht, zijn aan de belasting onderworpen wanneer ze in België plaatsvinden.Art.21.§ 1. Een dienst vindt plaats in België als de overeenkomstig de §§ 2 tot 4 aangemerkte plaats zich in België bevindt.§ 2. Als plaats van een dienst wordt aangemerkt de plaats waar de dienstverrichter de zetel van zijn economische activiteit of een vaste inrichting heeft gevestigd van waaruit hij de dienst verricht of bij gebrek aan een dergelijke zetel of vaste inrichting, zijn woonplaats of zijn gebruikelijke verblijfplaats.§ 3. In afwijking van § 2 wordt als plaats van de dienst aangemerkt :...§ 5. Behoudens tegenbewijs wordt de plaats van een dienst geacht zich in België te bevinden als één van de bij de dienst betrokken partijen er een zetel van economische activiteit of een vaste inrichting heeft gevestigd of, bij gebrek aan een dergelijke zetel of vaste inrichting, een woonplaats of een gebruikelijke verblijfplaats.”(W.BTW.=BTW-Wetboek 3 juli 1969).

Onderzoek zelf op http://www.fisconet.fgov.be/ de vele afwijkingen vermeld onder art.21,§3 W.BTW.

bormdam

#3 , 07 jan 2008 17:51

Het is niet normaal dat u reeds betaald werd en dan nog de faktuur dient op te maken . Dit is normaal een intracommunautaire levering , u dient naast uw maandelijkse (of 3-maandelijkse) btw-aangifte ook een aangifte van intracommunautaire leveringen te doen. Er dient geen BTW aangerekend te worden op het faktuur vermeld u : " Vrijgesteld van BTW , artikel 21,§3,7° van het BTW-wetboek". U dient het passend in te voeren in uw boekhouding en het komt bij de BTW-aangifte terecht in rooster 46.

Reclame

edje2

#4 , 22 apr 2009 23:40

Om te weten of er Belgische BTW verschuldigd is of niet, moet je kijken om welk soort diensten het gaat. Dan in artikel 21 de plaats van de dienst bepalen. OPGELET : diensten zijn geen leveringen (een fout die hier veel gemaakt wordt op het forum). Is er geen Belgische BTW verschuldigd, dan moet die dienstverrichting in vak 47 van de BTW-aangifte (niet in vak 46 want dit is bestemd voor IC-LEVERINGEN). Vak 47 : dus ook geen IC-opgave vereist.[/b]

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”