Navordering btw verhalen op particulier

Zjef
Topic Starter
Berichten: 156

Navordering btw verhalen op particulier

#1 , 29 dec 2007 00:18

Kan een btw-belastingsplichtige een navordering van de btw -administratie verhalen op een particulier ?
In casu: garagebox verhuurd tegen een bepaalde prijs per maand. De administratie vordert nu btw van de verhuurder. voor de voorgaande jaren. Kan deze verhuurder de btw, berekend op de contractuele huurprijs, verhalen op de particulier ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Zjef
Topic Starter
Berichten: 156

#2 , 31 dec 2007 14:50

Niemand enig idee ?

akromah
Berichten: 114

#3 , 31 dec 2007 14:54

halloo
ik denk neen,
een btw plichtige moet aan een particulier altijd btw aanrekenen.
Als hij je bv deze garagebox verhuurde aan 50 euro
dan wordt verondersteld dat dit inclusief btw is.
Jaren achteruit gaan om zoiets terug te vorderen kan niet volgens mij.
Hij kan natuurlijk nu wel opslaan hé.
Let op, ik ben absoluut geen jurist,
dit denk ik maar.

Reclame

Zjef
Topic Starter
Berichten: 156

#4 , 31 dec 2007 16:39

Denk ik ook wel, maar op welke rechtsregel is dit gebaseerd ?

Beachcomber
Berichten: 572

#5 , 31 dec 2007 17:02

Zeer eenvoudig: op de verplichting van het volgen van de contractuele verplichtingen. Indien u een contract afsluit ter verhuring van een garagebox voor 50€ dan zal dat zolang het contract geldt 50€ blijven, ongeacht of u door de belastingsdienst uitgeperst wordt als een ctroentje...

U kan in geen enkel geval uw eigen belastingsschuld doorschuiven aan een huurder met contract.

Zjef
Topic Starter
Berichten: 156

#6 , 31 dec 2007 17:31

Ik volg je wel en denk er ook zo over (pacta sunt servanda) maar wat hiermee:
"Bij ontstentenis van uitdrukkelijke bedingen daarover in de huurovereenkomst, vallen de belastingen en taksen die slaan op de eigendom van het verhuurde goed ten laste van de verhuurders en vallen de belastingen en taksen die rechtstreeks slaan op het gebruik of het genot van het verhuurde goed, ten laste van de huurder."
M. DAMBRE, B. HUBEAU en S. STIJNS, "Handboek Algemeen Huurrecht", Brugge, Die Keure, 2006, p. 432.[/i]

Beachcomber
Berichten: 572

#7 , 30 jan 2008 13:35

BTW is een omzaetbelasting en wordt geheven op de meerwaarde van het goed, niet op de garagebox. De rechtsgrond voor de BTW is dus niet de garagebox, doch enkel de inkomsten die slaan op de verhuring daarvan.

djanodive
Berichten: 326

#8 , 20 apr 2008 15:24

quote: "een btw plichtige moet aan een particulier altijd btw aanrekenen"

Dit klopt niet altijd: iemand in de BTW-vrijstelling en in bepaalde takken mag dit niet doen. Anders moet hij de vrijstelling opzeggen en de gewone BTW-regeling gebruiken.

En mijn visie: zoals de meningen hierboven: NEEN

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”