5.000 Euro verschil

demonen
Topic Starter
Berichten: 247

Re: 5.000 Euro verschil

#31 , 25 sep 2016 17:51

Bezwaarschrift typen en aangetekend opsturen naar de directie, met als motivatie dat naar uw mening het verkeerd tarief gebruikt is. Ik weet niet in hoeverre ge hier uw gelijk kunt halen (misschien dat Schorpioen hier meer van weet?), maar ge kunt het proberen.

.
Misschien best eerst contact opnemen met de belastingdienst en eventueel daarna bezwaarschrift indienen. Heeft dat consekwenties (bv boete)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
demonen
Topic Starter
Berichten: 247

#32 , 25 sep 2016 19:36

Die code 1308 wordt dus belast aan het tarief van het laatste vorige jaar waarin ge een normale beroepswerkzaamheid hebt gehad.
Het is natuurlijk moeilijk om "normale beroepswerkzaamheden" uit te oefenen als uw bedrijf gesloten is en ge op brugpensioen gestuurd zijt met de kwalificatie "niet meer beschikbaar voor de arbeidsmarkt".

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#33 , 25 sep 2016 22:42

Je bent nog altijd beschikbaar voor de arbeidsmarkt als je dat zelf wil. Je bent geOon niet meer VERPLICHT beschikbaar voor de arbeidsmarkt.

Reclame

Billybob
Berichten: 124

#34 , 26 sep 2016 09:44

Bezwaarschrift typen en aangetekend opsturen naar de directie, met als motivatie dat naar uw mening het verkeerd tarief gebruikt is. Ik weet niet in hoeverre ge hier uw gelijk kunt halen (misschien dat Schorpioen hier meer van weet?), maar ge kunt het proberen.

.
Misschien best eerst contact opnemen met de belastingdienst en eventueel daarna bezwaarschrift indienen. Heeft dat consekwenties (bv boete)?
Neen. Die mensen zitten daar juist om inlichtingen te geven. De enige boete die ge kunt krijgen is als ge te laat uw betaling doet. En dat is in uw geval niet aan de orde, aangezien ik begrepen heb uit uw post dat de aanslag 0,00 € is.

Maar ik denk dat ge best eens uitleg vraagt aan iemand die iets kent van loonberekening of loonfiches. De belastingadministratie gaat gewoon uit van de fiche.

demonen
Topic Starter
Berichten: 247

#35 , 26 sep 2016 15:59

De fiscus heeft dus geoordeeld dat 2014 geen jaar was waarin u een normale beroepsactiviteit hebt uitgeoefend en daarom het daaraan voorafgaand jaar genomen.
De wet voorziet dat opzegvergoedingen belast worden aan de gemiddelde aanslagvoet van het laatste jaar dat u een normale beroepsactiviteit hebt uitgeoefend.
Is een jaar waarin u vervangingsinkomsten ontving een jaar waarin u een normale beroepsactiviteit hebt uitgeoefend?
Volgens de administratieve commentaar wel.
Het hof van beroep Brussel oordeelde op 1 juni 2011:
Een jaar waarin de belastingplichtige alleen werkloosheidsvergoedingen ontvangt, moet beschouwd woren als een jaar met een normale beroepswerkzaamheid, waarvan de gemiddelde aanslagvoet dus gebruikt moet worden als men artikel 171, 5°, a) van het WIB 92 toepast (afzonderlijke aanslag). In de administratieve commentaar staat duidelijk dat een vervangingsinkomen geldt als een inkomen uit een «normale beroepswerkzaamheid». De aard van de beroepsinkomsten in het referentiejaar doet niet ter zake. De rechtbank van eerste aanleg zag dat anders. Maar dat vonnis wordt nu vernietigd.

Maar .... Het Hof van Cassatie oordeelde op 14 maart 2013
Het arrest, dat vaststelt dat de partij, een lijnpiloot die voor een luchtvaartmaatschappij heeft gewerkt tot november 2001, datum van het faillissement van die maatschappij, die beroepswerkzaamheid slechts gedurende de laatste drie maanden van 2002 ten dienste van een andere luchtvaartmaatschappij heeft verricht en gedurende de eerste negen maanden van dat jaar geen enkele andere beroepswerkzaamheid heeft verricht, verantwoordt naar recht zijn beslissing dat zij in de loop van dat jaar 2002 geen normale beroepswerkzaamheid heeft gehad in de zin van artikel 171, 5°, a WIB 1992 en dat het in dat opzicht weinig ter zake doet dat zij, gedurende de periode waarin zij geen beroepswerkzaamheid heeft verricht, toch een vervangingsinkomen heeft genoten dat in zijn geheel belastbaar is.

Volgens dit arrest van het Hof van Cassatie is niet de gemiddelde aanslagvoet van het inkomsten 2014 van toepassing omdat u toen vervangingsinkomsten ontving.
Ik ga een bezwaarschrift indienen maar hoe moet ik dat motiveren?
Hoe staat mijn kans dat mijn bezwaar wordt aanvaard?

Fortuin
Berichten: 1013

#36 , 26 sep 2016 16:55

Aanvaard: 95%.
Kans om uw gelijk te halen: miniem zonder een advocaat, tenzij u zelf de correcte wettelijke argumenten kan aanhalen.

Het zou misschien niet slecht zijn een vraag voor fiscale bemiddeling in te dienen. Dat is een autonome dienst bij Financiën (staan buiten de normale structuur). Die mensen leveren goed werk en gaan je zeker wat kunnen helpen. Zie: http://financien.belgium.be/nl/over_de_ ... emiddeling

demonen
Topic Starter
Berichten: 247

#37 , 26 sep 2016 17:44

Aanvaard: 95%.
Kans om uw gelijk te halen: miniem zonder een advocaat, tenzij u zelf de correcte wettelijke argumenten kan aanhalen.

Het zou misschien niet slecht zijn een vraag voor fiscale bemiddeling in te dienen. Dat is een autonome dienst bij Financiën (staan buiten de normale structuur). Die mensen leveren goed werk en gaan je zeker wat kunnen helpen. Zie: http://financien.belgium.be/nl/over_de_ ... emiddeling
Heb ik juist gedaan.
Bedankt voor de raad!

demonen
Topic Starter
Berichten: 247

#38 , 04 okt 2016 23:53

Hebt u in 2014 een volledig jaar een normale beroepswerkzaamheid uitgeoefend?
Zou het kunnen dat de fiscus de gemiddelde aanslagvoet van een ander jaar (2013) genomen heeft omdat dat het laatste jaar is waarin u een normale beroepswerkzaamheid hebt uitgeoefend?
Ik ben op 31/12/2014 collectief ontslagen.
Van 1/1/2015 t&m 30/6/2015 outplacement (gedurende deze periode kreeg ik mijn loon betaald van mijn ex-werkgever)
Sedert 1/7/2015 met swt.

aanslagjaar inkomstenjaar gemiddelde aanslagvoet
2016 2015 6%
2015 2014 18,5%
2014 2013 28,8%

2 vragen :
1/ hoeveel inkomsten jaren mag de fiscus terug gaan in de tijd om een jaar met "normale beroepswerkzaamheid" als referentie te nemen?
2/ in mijn huidige aanslag neemt men inkomstenjaar 2013 als jaar met "normale beroepswerkzaamheid" als referentie : ik had in 2013 een werkongeval met hospitalisatie en was 2.5 maanden in ziekteverlof. Dat jaar was ik ook 2 maanden economisch werkloos. Is dat een jaar met "normale beroepswerkzaamheid"? Kan ik dat argument aanhalen in mijn bezwaarschrift? (ik heb mijn dossier overgemaakt aan de fiscale bemiddelingsdienst maar ben verplicht om eerst bezwaar in te dienen).

demonen
Topic Starter
Berichten: 247

#39 , 15 mar 2017 11:57

Vandaag is het 5 maanden geleden dat ik een bezwaarschrift heb ingediend. Wat is de verjaringstermijn? Ik vind het vreemd dat ik nog steeds niets hoor!

polk
Berichten: 437

#40 , 15 mar 2017 13:15

Indien er binnen de zes maanden vanaf de datum van ontvangst van het bezwaarschrift bij de fiscus geen beslissing wordt genomen kan u een vordering bij de rechtbank van eerste aanleg instellen. De kans is echter groot dat u in de loop van de maand een antwoord ontvangt, de fiscus probeert zoveel mogelijk om binnen deze termijn van 6 maanden beslissingen te nemen over bezwaarschriften.

jefke007
Berichten: 1812

#41 , 15 mar 2017 17:12

Indien ze 6 maanden wachten om een beslissing te nemen, en ze hebben blijkbaar geen bericht van wijziging gestuurd dan krijg je een hele mooie cadeau van de fiscus als je dan naar de rechter stapt, alle je voorheffingen terug plus 7% moratoriuminstresten per jaar. ( aanslag wordt dan vernietigd met de onmogelijkheid om een subsdiaire aanslag te vestigen )
Mogelijk dat ze de meeste dossiers binnen de 6 maanden afwerken, maar ik ken toch mensen die op dat vlak effectief de lotto gewonnen hebben


http://www.juridischforum.be/forum/view ... 209#p11199


zie berichtje van 12-12-2006 19 u08

Fortuin
Berichten: 1013

#42 , 15 mar 2017 22:26

Er zijn bezwaarschriften die gemakkelijk 10 jaar blijven liggen, dus "alle dossiers binnen de 6 maanden" lijkt me onmogelijk. Je kan inderdaad naar de rechtbank gang en de vernietiging eisen, maar voor een zaak voorkomt ben je toch nog even zoet.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”