5.000 Euro verschil

Billybob
Berichten: 124

Re: 5.000 Euro verschil

#16 , 24 sep 2016 17:48

Ok, dus als het inderdaad zo is, dan zou ik gewoon eens tot daar gaan (is normaal gezien elke dag open in de voormiddag), of een mail sturen naar de controledienst.

Een boekhouder hebt ge daar niet voor nodig. Die is enkel nodig indien het NIET opgelost raakt :)

Een eenvoudige vergissing is meestal binnen een week opgelost.

Als ge dat via een bezwaar doet, moet dat eerst via de directie passeren en kan het veel langer duren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#17 , 24 sep 2016 18:03

Hebt u in 2014 een volledig jaar een normale beroepswerkzaamheid uitgeoefend?
Zou het kunnen dat de fiscus de gemiddelde aanslagvoet van een ander jaar (2013) genomen heeft omdat dat het laatste jaar is waarin u een normale beroepswerkzaamheid hebt uitgeoefend?

demonen
Topic Starter
Berichten: 247

#18 , 24 sep 2016 18:07

Hebt u in 2014 een volledig jaar een normale beroepswerkzaamheid uitgeoefend?
Zou het kunnen dat de fiscus de gemiddelde aanslagvoet van een ander jaar (2013) genomen heeft omdat dat het laatste jaar is waarin u een normale beroepswerkzaamheid hebt uitgeoefend?
In 2014 ben ik 11 maanden ziek geweest (kanker, hervallen).
Mijn collega's hebben echter maar een paar maand gewerkt in 2014 en waren ongeveer 7 maanden economisch werkloos.
Kunnen zij zomaar de gemiddelde aanslagvoet veranderen?
ps Mijn gem aanslagvoet in 2014 bedroeg 28,8%.
Laatst gewijzigd door demonen op 24 sep 2016 18:14, 2 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Fortuin
Berichten: 1013

#19 , 24 sep 2016 18:09

Je gemiddelde aanslagvoet, dat is het resultaat van een (complexe) berekening binnen de personenbelasting. Dat heeft de taxatiedienst zelf niet te kiezen. Als je bijvoorbeeld €x ontvangen hebt, als uitzonderlijke vergoeding, en ze hebben daar bij uitgifte te weinig op "afgehouden", dan moet je bijvoorbeeld soms bijbetalen.

Billybob
Berichten: 124

#20 , 24 sep 2016 18:16

Wat schorpioen zegt, kan het ook zijn.

Dit is nu sinds een aantal jaar veranderd dacht ik: vroeger werd het tarief genomen van het laatste jaar waarin een belastingplichtige belastbare beroepsinkomsten had genoten. Nu is dit het laatste jaar waarin de belastingplichtige een normale beroepswerkzaamheid heeft uitgeoefend.

EDIT: dat zal het ook wel zijn, want het tarief dat gebruikt is, is dat van het jaar nog daarvoor.
Laatst gewijzigd door Billybob op 24 sep 2016 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.

demonen
Topic Starter
Berichten: 247

#21 , 24 sep 2016 18:16

Je gemiddelde aanslagvoet, dat is het resultaat van een (complexe) berekening binnen de personenbelasting. Dat heeft de taxatiedienst zelf niet te kiezen. Als je bijvoorbeeld €x ontvangen hebt, als uitzonderlijke vergoeding, en ze hebben daar bij uitgifte te weinig op "afgehouden", dan moet je bijvoorbeeld soms bijbetalen.
Op tax on web stond nochtans 18,5.
Wie kan dat dan veranderen naar 28,8 en welk verweer heb je daar tegen?

Billybob
Berichten: 124

#22 , 24 sep 2016 18:22

Hier is rechtspraak over. Er zijn mensen tot cassatie hiervoor geweest. Google dat maar eens van die 'normale beroepswerkzaamheid'.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#23 , 24 sep 2016 18:39

De fiscus heeft dus geoordeeld dat 2014 geen jaar was waarin u een normale beroepsactiviteit hebt uitgeoefend en daarom het daaraan voorafgaand jaar genomen.
De wet voorziet dat opzegvergoedingen belast worden aan de gemiddelde aanslagvoet van het laatste jaar dat u een normale beroepsactiviteit hebt uitgeoefend.
Is een jaar waarin u vervangingsinkomsten ontving een jaar waarin u een normale beroepsactiviteit hebt uitgeoefend?
Volgens de administratieve commentaar wel.
Het hof van beroep Brussel oordeelde op 1 juni 2011:
Een jaar waarin de belastingplichtige alleen werkloosheidsvergoedingen ontvangt, moet beschouwd woren als een jaar met een normale beroepswerkzaamheid, waarvan de gemiddelde aanslagvoet dus gebruikt moet worden als men artikel 171, 5°, a) van het WIB 92 toepast (afzonderlijke aanslag). In de administratieve commentaar staat duidelijk dat een vervangingsinkomen geldt als een inkomen uit een «normale beroepswerkzaamheid». De aard van de beroepsinkomsten in het referentiejaar doet niet ter zake. De rechtbank van eerste aanleg zag dat anders. Maar dat vonnis wordt nu vernietigd.

Maar .... Het Hof van Cassatie oordeelde op 14 maart 2013
Het arrest, dat vaststelt dat de partij, een lijnpiloot die voor een luchtvaartmaatschappij heeft gewerkt tot november 2001, datum van het faillissement van die maatschappij, die beroepswerkzaamheid slechts gedurende de laatste drie maanden van 2002 ten dienste van een andere luchtvaartmaatschappij heeft verricht en gedurende de eerste negen maanden van dat jaar geen enkele andere beroepswerkzaamheid heeft verricht, verantwoordt naar recht zijn beslissing dat zij in de loop van dat jaar 2002 geen normale beroepswerkzaamheid heeft gehad in de zin van artikel 171, 5°, a WIB 1992 en dat het in dat opzicht weinig ter zake doet dat zij, gedurende de periode waarin zij geen beroepswerkzaamheid heeft verricht, toch een vervangingsinkomen heeft genoten dat in zijn geheel belastbaar is.

Volgens dit arrest van het Hof van Cassatie is niet de gemiddelde aanslagvoet van het inkomsten 2014 van toepassing omdat u toen vervangingsinkomsten ontving.

Fortuin
Berichten: 1013

#24 , 24 sep 2016 18:53

Voor 5.000 euro kan je uiteraard niet tot Cassatie procederen

demonen
Topic Starter
Berichten: 247

#25 , 24 sep 2016 20:48

De fiscus heeft dus geoordeeld dat 2014 geen jaar was waarin u een normale beroepsactiviteit hebt uitgeoefend en daarom het daaraan voorafgaand jaar genomen.
De wet voorziet dat opzegvergoedingen belast worden aan de gemiddelde aanslagvoet van het laatste jaar dat u een normale beroepsactiviteit hebt uitgeoefend.
Mijn opzegvergoeding zit in mijn vorige aanslag.
Dit betreft de bijpassing vd werkgever bovenop de werkloosheidsuitkering. Ipv maandelijks heb ik die in 1 keer laten uitbetalen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#26 , 24 sep 2016 21:35

En waarom is de gemiddelde aanslagvoet van het vorig aanslagjaar dan nu van toepassing?

demonen
Topic Starter
Berichten: 247

#27 , 24 sep 2016 22:14

En waarom is de gemiddelde aanslagvoet van het vorig aanslagjaar dan nu van toepassing?
Er staat geen motivatie op die aanslag!
De code is 1308 : Opzeggingsvergoedingen en Inschakelingsvergoeding.
Maar het is gewoon de bijpassing die de werkgever betaalt bovenop mijn stempelgeld.
Welke opties heb ik?

Billybob
Berichten: 124

#28 , 24 sep 2016 22:33

Die code 1308 wordt dus belast aan het tarief van het laatste vorige jaar waarin ge een normale beroepswerkzaamheid hebt gehad.

Er is hier wat discussie rond geweest en zoals schorpioen zegt is er in 2013 een vonnis geweest dat zegt dat i.p.v. het laatste jaar waarin ge belastbare beroepsinkomsten hebt genoten (zoals het vroeger altijd geweest is), er moet worden gekeken naar het laatste jaar waarin ge een 'normale beroepswerkzaamheid' hebt genoten (beroepsinkomsten is niet gelijk aan beroepswerkzaamheid).

Dus zal dat in uw geval Aanslagjaar 2014 - inkomstenjaar 2013 zijn.

Aangezien het hier niet om een vergetelheid of een telfout gaat, kunt ge het niet met de gewone controledienst oplossen, maar moet het via een bezwaar gaan.

Bezwaarschrift typen en aangetekend opsturen naar de directie, met als motivatie dat naar uw mening het verkeerd tarief gebruikt is. Ik weet niet in hoeverre ge hier uw gelijk kunt halen (misschien dat Schorpioen hier meer van weet?), maar ge kunt het proberen.

Nietigheid van de aanslag vragen is m.i. nutteloos, aangezien er niks is aangepast waarvoor de administratie een bericht had moeten sturen (lonen, gezinstoestand, ...). De belastbare basis is niet gewijzigd.

Ter info: ik meen mij zelfs te herinneren, dat als ge een simulatie maakt via taxonweb, er een opmerking staat, dat de berekening van achterstallen (of alles wat afzonderlijk belastbaar is) niet definitief is.

demonen
Topic Starter
Berichten: 247

#29 , 24 sep 2016 22:45

Die code 1308 wordt dus belast aan het tarief van het laatste vorige jaar waarin ge een normale beroepswerkzaamheid hebt gehad.
Is die code juist aangezien het hier niet gaat om een opzegvergoeding maar om een bijpassing vd werkgever bovenop mijn stempelgeld?

Billybob
Berichten: 124

#30 , 24 sep 2016 22:49

Dat weet ik niet zeker. Dit zou ik eens eerder vragen aan iemand die ervaring heeft met loonberekening. Daar weet ik te weinig van.

Hier zullen wel mensen zijn die daar meer van weten. Of kent ge toevallig niemand die op een sociaal secretariaat werkt?


In elk geval is het zo dat stel dat de code fout zou zijn, de Ford een verbeterde fiche moet opmaken.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”