Alvorens bezwaar in te dienen:
wat is juist gewijzigd?
Bij mijn aanslag stond code 1060 cijfer 0, stond niet op tax on web
Bij tax on web staat code 1090 cijfer 1, staat niet op mijn aanslag.
Alle andere cijfers vd aanslag en die van tax on web komen overeen.
Toch maakt dat een verschil van 5.000 Euro in mijn nadeel!
Die code heeft niks met uw berekening te maken. En deze kan zeker geen 5000 euro verschil maken. Die codes zijn interne codes van de administratie.
Zo zijn er verschillende codes die niet bestaan in de personenbelasting, maar wel op het aanslagbiljet kunnen voorkomen (1084, 1090, 1288, enz. hebben onder andere te maken met wel of geen bijzondere bijdrage sociale zekerheid verschuldigd, Pb/gem, agglomeratiebelasting voor Brussel, gemiddelde tarief vorig jaar, ...)
Er zal wel wat anders aan de hand zijn. Zonder juiste cijfers en codes kan niemand hier iets zinnigs in zeggen.
Dus: wat is ingevuld (alle codes !) en wat staat op de afrekening? Twee berekeningen (die van tax on web en de afrekening) langs elkaar leggen en vergelijken.
Als ik een fout maak (een telfout of wat dan ook), dan heb ik liever dat de administratie het zo aanpast, zonder een bericht van wijziging, dan dat ze mij zitten lastig te vallen met een aangetekend bericht. Nietigheid van de aanslag vragen omdat de aangifte gewijzigd is zonder bericht, kan zelfs in uw nadeel zijn, omdat de administratie dan gaat hertaxeren en zal ze dan wél een bericht van wijziging sturen. En dan kunnen ze 10 percent belastingverhoging toepassen.
Een voorbeeld: vroeger toen alles nog op paper werd ingevuld (honderden heb ik er ingevuld), vergaten arbeiders nogal eens hun fiche van het verlofgeld, of werd het verlofgeld van een fout jaar of wat dan ook ingevuld. Dan had ik liever dat de ambtenaren van de belastingen het verlofgeld zo bijvoegden, dan dat ze die mensen zaten lastig te vallen met aangetekende brieven met 10 % belastingverhoging.
En dat ivm die lotto: het niet of te laat nemen van een beslissing in een bezwaarschrift binnen de termijn is zo zeldzaam geworden dat het zo goed als onmogelijk is geworden dat ze het zouden vergeten af te handelen.
Alles heb ik opgelost gekregen via mail of telefoon. Zelden bezwaar moeten indienen. Enkel in geval van een blijvend niet akkoord bij bijvoorbeeld beroepskosten of zo was een bezwaar nodig.