5.000 Euro verschil

demonen
Topic Starter
Berichten: 247

5.000 Euro verschil

#1 , 23 sep 2016 14:23

Ik heb mijn belastingsaangifte via tax-on-web gedaan en alles is daar dus voorgeprogrammeerd (komt overeen met de fiches die ik kreeg van mijn werkgever).
Heb op die site een simulatie gedaan en kreeg op een paar Euro na 5.000 Euro terug. Vandaag mijn aanslag gekregen en saldo 0.
Controle gedaan : alle bedragen kloppen maar ze hebben codes veranderd.
Kan dit zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 23 sep 2016 14:51

bezwaar indienen he. Gaat wel een tijdje duren eer je je geld ziet

Billybob
Berichten: 124

#3 , 23 sep 2016 15:34

Alvorens bezwaar in te dienen:

wat is juist gewijzigd?

Reclame

demonen
Topic Starter
Berichten: 247

#4 , 23 sep 2016 20:58

Alvorens bezwaar in te dienen:

wat is juist gewijzigd?
Bij mijn aanslag stond code 1060 cijfer 0, stond niet op tax on web
Bij tax on web staat code 1090 cijfer 1, staat niet op mijn aanslag.
Alle andere cijfers vd aanslag en die van tax on web komen overeen.
Toch maakt dat een verschil van 5.000 Euro in mijn nadeel!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 23 sep 2016 21:22

lijkt me toch héél vreemd. Kan je eens je eigen berekening én die berekening van de belastingsaanslag doorsturen in PM?

jefke007
Berichten: 1812

#6 , 23 sep 2016 21:30

ze mogen eigenlijk niks "wijzigen zonder bericht van wijziging"
in princiepe is de aanslag nietig

Fortuin
Berichten: 1013

#7 , 23 sep 2016 21:35

Fiscus krijgt tweede kans in de meeste gevallen bij procedurefout. Er zijn maar een aantal situaties waarin een aanslag "permanent" nietig is. Meestal bij vernietiging door een rechter.

Maar: best raar, inderdaad. Ik zou toch verwachten dat ze mij minstens zouden contacteren bij een aanpassing van mijn aangifte!

jefke007
Berichten: 1812

#8 , 23 sep 2016 21:39

klopt

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 209#p11199

soms kan men er we de "lotto" door winnen
zie berichtje van 12-12-2006 19 u08

Billybob
Berichten: 124

#9 , 24 sep 2016 01:46

Alvorens bezwaar in te dienen:

wat is juist gewijzigd?
Bij mijn aanslag stond code 1060 cijfer 0, stond niet op tax on web
Bij tax on web staat code 1090 cijfer 1, staat niet op mijn aanslag.
Alle andere cijfers vd aanslag en die van tax on web komen overeen.
Toch maakt dat een verschil van 5.000 Euro in mijn nadeel!
Die code heeft niks met uw berekening te maken. En deze kan zeker geen 5000 euro verschil maken. Die codes zijn interne codes van de administratie.

Zo zijn er verschillende codes die niet bestaan in de personenbelasting, maar wel op het aanslagbiljet kunnen voorkomen (1084, 1090, 1288, enz. hebben onder andere te maken met wel of geen bijzondere bijdrage sociale zekerheid verschuldigd, Pb/gem, agglomeratiebelasting voor Brussel, gemiddelde tarief vorig jaar, ...)

Er zal wel wat anders aan de hand zijn. Zonder juiste cijfers en codes kan niemand hier iets zinnigs in zeggen.

Dus: wat is ingevuld (alle codes !) en wat staat op de afrekening? Twee berekeningen (die van tax on web en de afrekening) langs elkaar leggen en vergelijken.

Als ik een fout maak (een telfout of wat dan ook), dan heb ik liever dat de administratie het zo aanpast, zonder een bericht van wijziging, dan dat ze mij zitten lastig te vallen met een aangetekend bericht. Nietigheid van de aanslag vragen omdat de aangifte gewijzigd is zonder bericht, kan zelfs in uw nadeel zijn, omdat de administratie dan gaat hertaxeren en zal ze dan wél een bericht van wijziging sturen. En dan kunnen ze 10 percent belastingverhoging toepassen.

Een voorbeeld: vroeger toen alles nog op paper werd ingevuld (honderden heb ik er ingevuld), vergaten arbeiders nogal eens hun fiche van het verlofgeld, of werd het verlofgeld van een fout jaar of wat dan ook ingevuld. Dan had ik liever dat de ambtenaren van de belastingen het verlofgeld zo bijvoegden, dan dat ze die mensen zaten lastig te vallen met aangetekende brieven met 10 % belastingverhoging.

En dat ivm die lotto: het niet of te laat nemen van een beslissing in een bezwaarschrift binnen de termijn is zo zeldzaam geworden dat het zo goed als onmogelijk is geworden dat ze het zouden vergeten af te handelen.

Alles heb ik opgelost gekregen via mail of telefoon. Zelden bezwaar moeten indienen. Enkel in geval van een blijvend niet akkoord bij bijvoorbeeld beroepskosten of zo was een bezwaar nodig.

demonen
Topic Starter
Berichten: 247

#10 , 24 sep 2016 16:36

Alvorens bezwaar in te dienen:

wat is juist gewijzigd?
Bij mijn aanslag stond code 1060 cijfer 0, stond niet op tax on web
Bij tax on web staat code 1090 cijfer 1, staat niet op mijn aanslag.
Alle andere cijfers vd aanslag en die van tax on web komen overeen.
Toch maakt dat een verschil van 5.000 Euro in mijn nadeel!
Er is ook geknoeid met mijn aanslagvoet (op aanslag vorig jaar stond 18,5)
Bij tax on web stond dit ook : 18,5 code1288
Bij mijn aanslag staat 28,8
Als ik die 28,8 aanslagvoet ingeef op dvv tax web krijg ik inderdaad niets terug.
Die hebben dus mijn aanslagvoet vervalst!

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 24 sep 2016 17:20

Misschien betaalde je vroeger wel te weinig. :lol:

demonen
Topic Starter
Berichten: 247

#12 , 24 sep 2016 17:22

Misschien betaalde je vroeger wel te weinig. :lol:
Vorig jaar meer dan 7.500 Euro moeten bijbetalen, nu met brugpensioen (Ford).

Billybob
Berichten: 124

#13 , 24 sep 2016 17:33

Lijkt mij toch maar straf dat dat 'vervalst' zou zijn.

Nu ja, als ge zeker zijt, dien dan maar een bezwaarschrift in.

Ik raad u toch wel nog eens eerst aan om de volgende zaken na te kijken: neem uw aanslagbiljet (dus niet een zelfgemaakte berekening of wat dan ook, de officiele berekening. Heeft u voor aanslagjaar 2 afrekeningen gekregen (supplement of teruggave aan de oorspronkelijke aanslag) dan is het de tweede aanslag die telt) van aanslagjaar 2015 - inkomstenjaar 2014 en kijk in het detail van de berekening: onder de codes staat de gemiddelde aanslagvoet: dit is de gemiddelde aanslagvoet van aanslagjaar 2015. Bent u gehuwd? Links = man, rechts = vrouw.

Dat percentage moet worden overgenomen naar volgend jaar. Dus wat bij AJ 2015 staat als gemiddelde aanslagvoet worden de codes 1288 en 2288 bij aanslagjaar 2016.

Lijkt mij maar allemaal raar dat dat gewijzigd zou zijn. Pas op hoor, het kan. Maar ik ben dat toch nog nooit tegengekomen.

Dus, voor de derde keer: wat is er ingevuld en wat staat er op de aanslag? Zonder codes kan NIEMAND hier iets zinnigs in zeggen.
Laatst gewijzigd door Billybob op 24 sep 2016 17:40, 2 keer totaal gewijzigd.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#14 , 24 sep 2016 17:34

De aanslag betreft de inkomsten van het jaar 2015?
U hebt in 2015 opzegvergoedingen ontvangen?
Wat deed u in 2014? Volledig jaar gewerkt?

demonen
Topic Starter
Berichten: 247

#15 , 24 sep 2016 17:45

Lijkt mij toch maar straf dat dat 'vervalst' zou zijn.

Nu ja, als ge zeker zijt, dien dan maar een bezwaarschrift in.

Ik raad u toch wel nog eens eerst aan om de volgende zaken na te kijken: neem uw aanslagbiljet (dus niet een zelfgemaakte berekening of wat dan ook, de officiele berekening. Heeft u voor aanslagjaar 2 afrekeningen gekregen (supplement of teruggave aan de oorspronkelijke aanslag) dan is het de tweede aanslag die telt) van aanslagjaar 2015 - inkomstenjaar 2014 en kijk in het detail van de berekening: onder de codes staat de gemiddelde aanslagvoet: dit is de gemiddelde aanslagvoet van aanslagjaar 2015. Bent u gehuwd? Links = man, rechts = vrouw.

Dat percentage moet worden overgenomen naar volgend jaar. Dus wat bij AJ 2015 staat als gemiddelde aanslagvoet worden de codes 1288 en 2288 bij aanslagjaar 2016.

Lijkt mij maar allemaal raar dat dat gewijzigd zou zijn.

Dus, voor de derde keer: wat is er ingevuld en wat staat er op de aanslag? Zonder codes kan NIEMAND hier iets zinnigs in zeggen.
Ik heb mijn aanslag bekeken van 2015 en daar staat vermeld dat mijn gemiddelde aanslagvoet 18,5% bedraagt.
Toen ik mijn aangifte in juli jl deed via tax on web stond dat (voorgeprogrammeerd) ook nl code 1288 : 18,5.
Ik heb enkel mijn pensioensparen en levensverzekering (code 1361 en 1353) zelf moeten ingegeven, al de rest was al ingevuld en kwam overeen met mijn fiches.
Ik heb via tax on web ook mijn belastingen berekend en ik kreeg bijna 5.000 Euro terug. Ik heb de uitgeprinte berekening hier voor mij liggen!
De aanslag 2016 die ik gisteren 23/9/2016 ontving heeft als code 1288 niet 18,5 maar wel 28,8.
Hierdoor is mijn saldo 0.
ps Mijn gemiddelde aanslagvoet die op mijn aanslag van 2016 staat bedraagt 6%.
Mijn vraag : moet ik dit gewoon regelen met de belastingen (gisteren namiddag namen die niet op) of moet ik een bezwaarschrift indienen, eventueel externe hulp zoeken (boekhouder, ...)?
Laatst gewijzigd door demonen op 24 sep 2016 17:54, 3 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”