Belasting bij meerwaarde op Bitcoin of andere digitale waardetokens

Teecee1337
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Re: Belasting bij meerwaarde op Bitcoin of andere digitale waardetokens

#46 , 27 dec 2017 20:02

Graag nog een vraag ivm belastingen.

Stel ik koop een deel miners aan.
Per dag minen deze voor, laat ons zeggen, 200 euro per dag.
Elke maand verkoop ik gewoon deze munten en stort ik het geld terug naar mijn privé rekening.

Is dit dan belast aan 33% ? Aangezien hier de aankoop van de miners eventueel tussenzit?

Hartelijk dank!

PS, ook een zwaar XRP fan, zeer zwaar in geïnvesteerd en zeer tevreden momenteel :D

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#47 , 27 dec 2017 22:44

Als u dagelijks verkoopt, zou dit al kunnen neigen naar beroepsactiviteit en 50% belast.

marccwr
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#48 , 28 dec 2017 00:06

Moet je inderdaad mee opletten. Zelfs een uit de hand gelopen hobby zoals het verzamelen van postzegels wordt beschouwd ale een beroepsactiviteit op het ogenblik dat je op regelmatige basis postzegels gaat (ver)kopen.

Reclame

Dries -
Berichten: 6

#49 , 30 dec 2017 00:10

Als u er voor kiest om het aan te geven zal je op je winst uit het minen idd onder de 33% regel vallen aangezien dat dit onder diverse inkomsten valt omdat dit een beroepsactiviteit is. Je kan wel uw kosten (zoals minersmateriaal etc..) inbrengen zodat u op papier minder winst maakt en dus minder belast wordt. Eventueel kan u ook een vennootschap oprichten, dan valt u weer onder andere regels.

Voor kleinere winsten is het mss interessant om een anonieme visa/mastercard aan te vragen bij bv Wirex of afgeleide. Zo kan u cash afhalen aan een automaat aan 3% kosten. U kan dan daarvan leven en het geld dat u via uw job verdient op de bank laten staan.

Het geval van marccwr is geen geval van speculatie of beroepsinkomst en is daarom niet belast. De amtenaar die erin slaagt om het tegendeel aan te tonen krijgt van mij 3,5 miljoen Ripple.

Ik denk dat het voor iedereen ondertussen wel duidelijk is dat Jefke007 absoluut geen fiscale scholing heeft gehad. Ik vind het dan ook erg jammer dat hij hier compleet foute informatie post.

LeenW
Berichten: 12811

#50 , 30 dec 2017 00:24

Als u er voor kiest om het aan te geven zal je op je winst uit het minen idd onder de 33% regel vallen aangezien dat dit onder diverse inkomsten valt omdat dit een beroepsactiviteit is. Je kan wel uw kosten (zoals minersmateriaal etc..) inbrengen zodat u op papier minder winst maakt en dus minder belast wordt. Eventueel kan u ook een vennootschap oprichten, dan valt u weer onder andere regels.
Het is volgens die recente ruling gewoon een diverse inkomst, dus je moet het aangeven in dat geval. Ik snap niet in hoe u hier een keuze in ziet?

Anami
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#51 , 30 dec 2017 01:35

@marccwr

Hoe bent u van plan uw xrp te cashen naar euro? Sinds het een héél groot bedrag gaat zijn ... ?

Fortuin
Berichten: 1013

#52 , 30 dec 2017 01:44

Als u er voor kiest om het aan te geven zal je op je winst uit het minen idd onder de 33% regel vallen aangezien dat dit onder diverse inkomsten valt omdat dit een beroepsactiviteit is. Je kan wel uw kosten (zoals minersmateriaal etc..) inbrengen zodat u op papier minder winst maakt en dus minder belast wordt. Eventueel kan u ook een vennootschap oprichten, dan valt u weer onder andere regels.
Het is volgens die recente ruling gewoon een diverse inkomst, dus je moet het aangeven in dat geval. Ik snap niet in hoe u hier een keuze in ziet?
Ik veronderstel het inbrengen van de activiteit in een vennootschap, zodat de winsten onderhevig zijn aan de vennootschapsbelasting.

Dries -
Berichten: 6

#53 , 30 dec 2017 13:17

Als u er voor kiest om het aan te geven zal je op je winst uit het minen idd onder de 33% regel vallen aangezien dat dit onder diverse inkomsten valt omdat dit een beroepsactiviteit is. Je kan wel uw kosten (zoals minersmateriaal etc..) inbrengen zodat u op papier minder winst maakt en dus minder belast wordt. Eventueel kan u ook een vennootschap oprichten, dan valt u weer onder andere regels.
Het is volgens die recente ruling gewoon een diverse inkomst, dus je moet het aangeven in dat geval. Ik snap niet in hoe u hier een keuze in ziet?
Ik veronderstel het inbrengen van de activiteit in een vennootschap, zodat de winsten onderhevig zijn aan de vennootschapsbelasting.

Op de personenbelasting= diverse inkomsten. U kan idd een vennootschap oprichten, of het inbrengen in huidige vennootschap. Wel bekijken of het doel van je onderneming dit toelaat. Eventueel doel laten aanpassen bij notaris.

jefke007
Berichten: 1812

#54 , 30 dec 2017 13:21

"Voor kleinere winsten is het mss interessant om een anonieme visa/mastercard aan te vragen bij bv Wirex of afgeleide. Zo kan u cash afhalen aan een automaat aan 3% kosten. U kan dan daarvan leven en het geld dat u via uw job verdient op de bank laten staan."

De mazen van het net zullen kleiner en kleiner worden, net zoals met anonieme telefoonkaarten.
Men kan zich alleen maar verdacht maken door zulke kaarten te gebruiken en men gaat niet op voorhand vertellen op welke wijze men het toch gaat kunnen traceren

marccwr
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#55 , 30 dec 2017 14:31

@marccwr

Hoe bent u van plan uw xrp te cashen naar euro? Sinds het een héél groot bedrag gaat zijn ... ?
Ik heb een rekening bij 3 gateways/exchanges:
- http://www.gatehub.net Dit is de enige waar je zelf rechtstreeks op de Ripple blockchain (onledger) kan traden. Opgelet: on(Ripple)ledger traden heeft zowel voor- als nadelen maar je moet vooral heel goed weten hoe Ripple werkt. (EUR, USD)
- http://www.bitstamp.net (EUR, USD)
- http://www.cex.io (EUR, USD, GBP)
Wereldwijd zijn er een 50-tal van deze exchanges. De meeste traden ook voor Bitcoin en Ethernet.

Zoals je aanhaalt, de grootte van het bedrag maakt het soms wel wat moeilijk omdat er niet altijd voldoende handel is (anders gezegd: te weinig kopers). Maar in feite is het niet echt een probleem hoor: je zet gewoon je verkoop op aan een minimumprijs en wacht geduldig tot alles verkocht is en je ipv XRP, EUR op je rekening hebt staan die dan vervolgens naar jet bankrekening laat storten. Al deze exchanges hebben wel heel strikte regels rond witwassen en fraude (terecht!). Ze moeten dus heel duidelijk weten wie je bent, waar je woont en vanwaar de (grotere) fondsen komen. Je hebt er wel wat werk mee voor al die acceptaties met betrekking tot je persoon en de rechtmatigheid van je fondsen achter de rug zijn....

marccwr
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#56 , 30 dec 2017 17:10

@fortuin
Met het overzicht van de exchanges te maken die ik gebruik was ik wel aan het bedenken hoe het zit met het aanleveren van bewijslast.
Hoewel ik nooit aan traden heb gedaan kan ik dat in feite moeilijk bewijzen besef ik nu. Ik gebruik namelijk Gatehub waar ik mijn XRP onledger beheer. Nu bestaat er echter geen echte tool, noch bij Gatehub, noch publiek, om op de Ripple ledger een overzicht te maken van de "bewegingen" op mijn rekeningen teruggaande tot 2014. Ik kan hoogstens enkele maanden "terug kijken" om mijn recente verkopen op te lijsten, maar van de aankopen van XRP zelf heb ik niet echt een bewijs. Ik kan bvb wel aantonen wanneer ik in 2014/2015 vanuit mijn Belgische rekening stortingen heb gedaan naar de exchanges en wat op dat ogenblik de koers van XRP was (een soort indirect bewijs dus), maar voor de rest heb ik zo goed als niets waarmee ik de effectieve aankopen van XRP met EUR of USD kan aantonen. Enig idee of ze daarvan een probleem zouden kunnen maken?

Fortuin
Berichten: 1013

#57 , 30 dec 2017 18:15

Natuurlijk kunnen ze daar een probleem van maken. Zo'n meerwaarde boeken.. dan kan je maar beter ervoor zorgen dat de papierwinkel in orde is. Cadeautjes geven doen ze daar niet aan mee.

LeenW
Berichten: 12811

#58 , 30 dec 2017 22:02

@fortuin
Met het overzicht van de exchanges te maken die ik gebruik was ik wel aan het bedenken hoe het zit met het aanleveren van bewijslast.
Hoewel ik nooit aan traden heb gedaan kan ik dat in feite moeilijk bewijzen besef ik nu. Ik gebruik namelijk Gatehub waar ik mijn XRP onledger beheer. Nu bestaat er echter geen echte tool, noch bij Gatehub, noch publiek, om op de Ripple ledger een overzicht te maken van de "bewegingen" op mijn rekeningen teruggaande tot 2014. Ik kan hoogstens enkele maanden "terug kijken" om mijn recente verkopen op te lijsten, maar van de aankopen van XRP zelf heb ik niet echt een bewijs. Ik kan bvb wel aantonen wanneer ik in 2014/2015 vanuit mijn Belgische rekening stortingen heb gedaan naar de exchanges en wat op dat ogenblik de koers van XRP was (een soort indirect bewijs dus), maar voor de rest heb ik zo goed als niets waarmee ik de effectieve aankopen van XRP met EUR of USD kan aantonen. Enig idee of ze daarvan een probleem zouden kunnen maken?
Dat gaat inderdaad een probleem zijn. Zo zou het toch nog 33% kunnen zijn, ondanks de garanties van Dries hierboven ;)

marccwr
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#59 , 30 dec 2017 22:26

@fortuin
Met het overzicht van de exchanges te maken die ik gebruik was ik wel aan het bedenken hoe het zit met het aanleveren van bewijslast.
Hoewel ik nooit aan traden heb gedaan kan ik dat in feite moeilijk bewijzen besef ik nu. Ik gebruik namelijk Gatehub waar ik mijn XRP onledger beheer. Nu bestaat er echter geen echte tool, noch bij Gatehub, noch publiek, om op de Ripple ledger een overzicht te maken van de "bewegingen" op mijn rekeningen teruggaande tot 2014. Ik kan hoogstens enkele maanden "terug kijken" om mijn recente verkopen op te lijsten, maar van de aankopen van XRP zelf heb ik niet echt een bewijs. Ik kan bvb wel aantonen wanneer ik in 2014/2015 vanuit mijn Belgische rekening stortingen heb gedaan naar de exchanges en wat op dat ogenblik de koers van XRP was (een soort indirect bewijs dus), maar voor de rest heb ik zo goed als niets waarmee ik de effectieve aankopen van XRP met EUR of USD kan aantonen. Enig idee of ze daarvan een probleem zouden kunnen maken?
Dat gaat inderdaad een probleem zijn. Zo zou het toch nog 33% kunnen zijn, ondanks de garanties van Dries hierboven ;)
Vrees van wel ja. Anderzijds is het nog steeds beter om veel belasting te betalen omdat je veel hebt verdiend dan dat je weinig moet afgeven omdat je maar een klein loontje hebt. 't Is maar hoe je het bekijkt. Denk dat ik eerder blij moet zijn om de winst dan bedroefd of boos over hetgeen ik misschien toch zal moeten afgeven. Ik had me trouwens toch al voorgenomen dat indien ik na volledige verkoop aan meer dan 5 of 6 miljoen zou komen dat ik er zowiezo 33% van zou besteden aan goede doelen en ontwikkelingshulp. Met hetgeen ik dan nog overhoud heb ik meer dan genoeg voor mij en mijn 2 zonen. Maar ja als ik die 33% aan de taxmannekes moet afgeven... tja dan moet onze regering maar voor die goede doelen gaan zeker?

Fortuin
Berichten: 1013

#60 , 30 dec 2017 23:04

Neen. Even serieus blijven: dat gaat gewoon in de bodemloze put die de overheid is. In uw geval zou ik zeker eens proberen om een overzicht op te maken van inkomende en uitgaande transacties.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”