Belasting bij meerwaarde op Bitcoin of andere digitale waardetokens

marccwr
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

Belasting bij meerwaarde op Bitcoin of andere digitale waardetokens

#1 , 04 aug 2016 15:00

Even toelichten voor de niet-kenners: Sinds een aantal jaren worden dit soort tokens verhandeld, waarbij Bitcoin het oudste en bekendste is. Hoewel ze het karakter hebben van "geld" kunnen ze volgens Belgisch recht niet als geld worden beschouwd en zijn het dus (digitale of virtuele) goederen. Graag correctie als dit niet klopt!

Zelf heb ik ong. 3.500.000 XRP tokens in mijn Ripple portefeuille, maar ik wil hier ABSOLUUT geen advies geven aan anderen om ook iets dergelijks speculatief te kopen omdat er ALTIJD een kans is dat ze op termijn toch WAARDELOOS worden. Zelf eerst goed onderzoeken en nadenken alvorens iets aan te kopen is de boodschap!!!!. Wie meer wil weten over Ripple kan dit hier vinden: http://www.ripple.com of ook op dit chatbord: http://www.xrpchat.com. Wenst men toch een aankoop te proberen, dan kan dat bvb op http://www.gatehub.net

Mijn vraag is nu: stel dat mijn XRP tokens toenemen in waarde, kan ik dan hierop belast worden? Momenteel zijn ze ong. €0,005 waard maar Ripple lijkt aan te slaan in de bankwereld wat maakt dat de onderliggende XRP-tokens wel eens fors zouden kunnen stijgen. Een waarde van €0,1 of zelfs meer is niet ondenkbaar. Ik zou dan ook graag weten wat in zulk geval het deel is waar onze taxatiedienst al dan niet recht op heeft.

Is dit vergelijkbaar met speculatie op kunst of met het toevallig op de kop tikken van bvb een Rubens op een rommelmarkt die achteraf een fortuin blijkt waard te zijn. Wordt men daar ook op belast als privé persoon?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 04 aug 2016 17:17

Indien de munten met belaste gelden werden aangekocht In principe vrij van belasting (normaal beheer privévermogen), tenzij speculatieve belegging (dan zijn ze belastbaar aan 33%, te verhogen met gemeentelijke opcentiemen). M.i. vrij van belasting, maar indien u plots een paar miljoen euro meerwaarde hiermee zou boeken (+ begint uit te geven aan een villa, dure auto, etc) kan je je toch verwachten aan een vraag om inlichtingen, lijkt me.

De fiscus pikt er soms ook eens een testcase uit wanneer nieuwe situaties zich voordoen. Rekening met houden dus. Indien de meerwaarde substantieel is kan u altijd een ruling aanvragen - in zo'n situaties de beste optie. Zo'n aanvraag kan je best opstellen met de hulp van een fiscaal advocaat. Je stelt in feite aan de administratie de vraag hoe ze één bepaalde transactie zou belasten, en dan krijg je een akkoord of niet akkoord van hun. Hier kunnen ze later dan ook niet meer op terug komen.

Dries -
Berichten: 6

#3 , 19 mei 2017 09:59

Het ziet er naar uit dat je rijk bent nu :) Proficiat!

Reclame

jefke007
Berichten: 1812

#4 , 19 mei 2017 10:59

Tenzij het allemaal maar een luchtbel is, want bitcoins worden bv. veel gebruikt om illegale wapens enz mee te kopen.
Het lijkt mij meer op monopolygeld.

Want waarom zou zoiets plots zoveel meerwaarde hebben. Bitcoins produceren tenslotte toch niets en er zijn landen die die bitcoins willen verbieden omdat ze concurrentie vormen voor hun eigen geld.

Fortuin
Berichten: 1013

#5 , 19 mei 2017 14:39

Tijd om te verkopen! Genieten maar van die belastingsvrije meerwaarde. :-)

marccwr
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 dec 2017 21:16

Gelukkig nog niet verkocht, want ondertussen gestegen naar ong. €0,65 :D Nu gaat het dus al over meer dan 2 miljoen EUR
Wel heb ik de raad van <fortuin> opgevolgd om een ruling aan te vragen, maar deed het voorlopig wel nog maar met een "pre-filing" (soort anoniemen en vrijblijvend onderzoek dat nooit "gevolgen" kan hebben). Het antwoord op die pre-filing was dat ze dit steeds zullen zien als speculatie, belast aan 33% + gemeentetaks. Ik vraag me wel af of ze dit kunnen hard maken. Ik heb in totaal ong. €39000 betaald voor die 3.500.000XRP en wat mij betreft was dat zeker niet "speculeren" in de zin dat ik hiervoor een "speciale" financiële inspanning moest doen. Helemaal niet vergelijkbaar dus met gokken op een optiebeurs bvb. Ik voelde op het ogenblik van aankoop ook zeer goed aan dat dit een veel betere belegging was dan wat ik in mijn aandelenportefeuille had en heb dan ook die ganse portefeuille omgezet naar XRP. Beetje vergelijkbaar met alles naar één aandeel of fonds verplaatsen waar je sterk in gelooft. Daarnaast had ik ook nog een veel forser bedrag aan spaargeld én een grote, volledig afbetaalde woning én een zeer interessant groepsverzekering achter de hand. Ik heb dus absoluut geen financiële risico's genomen en steeds als goede (slimme?) huisvader gehandeld. De vraag is nu, krijg je dat ook zo "fiscaal" (juridisch) verkocht en welke kans maak je met dit verhaal bij de taxatie dienst (of eventueel in de rechtbank)?
Die + €700.000 zou ik echt wel graag anders spenderen dan ze zomaar aan de belastingen te geven. Ik heb er helemaal geen probleem mee om ze weg te geven "aan de maatschappij" maar dan veel liever aan iets als "de warmste week" of "kom op tegen kanker" dan dat "vadertje staat" ze gaat verkwanselen....
Alvorens naar een "ruling" over te gaan toch graag hier eens luisteren wat men er van denkt... Kan je zo een ruling niet beter via een advocaat aanvragen?
Een andere optie is natuurlijk gewoon niks doen en er niet te opvallend van "genieten", maar ik hou niet zo van in't zwart en geniepig....

Fortuin
Berichten: 1013

#7 , 20 dec 2017 14:08

Voor zo'n pre-filing had je eigenlijk al beter een advocaat onder de arm genomen. De manier hoe je het verhaal brengt is alles bij de rulingcommissie.

"Ik voelde op het ogenblik van aankoop ook zeer goed aan dat dit een veel betere belegging was dan wat ik in mijn aandelenportefeuille had en heb dan ook die ganse portefeuille omgezet naar XRP." -- dat is de definitie van speculatie, en had je waarschijnlijk niet moeten zeggen. Maar snelle winst is niet altijd speculatie.

Er zijn twee opties: je verkoopt en hebt de mening dat het normaal beheer van privé vermogen is, en dus belastingvrij is. De normale fiscale administratie heeft geen toegang tot de communicatie met de rulingcommissie. Alternatief geef je het aan als een divers inkomen aan 33% + gemeentebelasting. Dat is ook het resultaat dat je met een ruling zou bekomen.

Iedereen moet het voor zich uitmaken, maar ik zou persoonlijk voor optie 1 zou opteren. Dit vnl. omdat ik van mening ben dat ik voldoende (technologische en niet technologische) argumenten zou kunnen aanbrengen om te overtuigen waarom het geen speculatie zou zijn. Indien de fiscus deze mening niet kan volgen dan moeten ze dit maar voorleggen aan de rechter. Als belastingplichtige moet je dan wel correcte en goede argumenten naar voor brengen.

Er zijn daarnaast nog 2 opties: 1) je kan tijdelijk verhuizen naar een gemeente in België zonder gemeentebelasting, bijvoorbeeld Knokke. Aangezien de gemiddelde gemeentebelasting 7% op het taxatiebedrag (in deze €700,000) zou je zo €50,000 besparen; of alternatief 2) verhuizen voor enkele jaren naar het buitenland.

marccwr
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 dec 2017 14:16

Hartelijk dank voor je reactie!
Nog één vraagje:
"je verkoopt en hebt de mening dat het normaal beheer van privé vermogen is, en dus belastingvrij is"....
betekent dit dat ik gewoon niks aangeef en dat zij zelf maar moeten ontdekken dat ik plots over een groter vermogen beschik? En stel dat ze het dan ontdekken, loop ik dan niet het risico dat ze mij naast de belasting ook nog eens een boete gaan aanrekenen voor ontwijking van belasting (daar staan naar verluid wel hoge boetes op)?

Fortuin
Berichten: 1013

#9 , 20 dec 2017 14:26

Daar komt het in principe op neer. Welkom in België. Een (ongunstige) ruling is de prijs van rechtszekerheid. En Marc Coucke kan dezelfde situatie voorleggen, met iets andere argumenten, en mogelijk wel een vrijstelling krijgen via ruling.

Wel rekening met houden dat zo'n procedure voeren wat tijd inneemt. Leuk is het niet om te doen. En verliezen kan je altijd. Maar op 't eerste zicht kan je je verhaal denk ik wel verkopen aan een rechter, als het ooit zo ver komt.

Neem sowieso een goeie fiscale advocaat onder de arm en bespreek de situatie. Ben niet zeker maar veronderstel wel dat hij u hetzelfde zal adviseren. Bouw een relatie op. Alle opmaak van documenten en alle communicatie ook laten verlopen via advocaat.

Daarnaast zal de bank zal waarschijnlijk vragen waarvan die meerwaarde komt. Daarvoor laat je je advocaat beter ook een brief opmaken. Neem dus een goed kantoor, met een goeie naam. Zie bijvoorbeeld http://www.legal500.com/c/belgium/tax.

Dries -
Berichten: 6

#10 , 20 dec 2017 21:34

Hey,

Ik ben onlangs bij mijn vermogensbeheerder bij de bank geweest. Ik heb zelf ook wat cryptocurrencies en vroeg hem hoe dit fiscaal zat als ik die terug naar € wou omruilen en op de bank zetten. Belastingen op meerwaarden gelden enkel op vennootschappen die in aandelen enz.. handelen. Als particulier ben je niet belast op meerwaarden bij beleggingen. Hij zei wel als de fiscus kan aantonen dat traden je beroep is (er dus dagdagelijks veel mee bezig zijn) er mogelijk belastingen worden gehoffen.

Maak best gewoon eens een afspraak bij je bank. Leg je "probleem" uit, Zij zullen je graag zien komen en gratis advies verstrekken.


Ben echt blij voor jou man, geniet ervan!

Grts,

Dries

Fortuin
Berichten: 1013

#11 , 21 dec 2017 00:38

Een bankier... is geen fiscalist en kan u niet bijstaan bij een dispuut met de administratie. Voor zo'n bedrag gewoon zelf een advocaat onder de arm nemen.

marccwr
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#12 , 21 dec 2017 00:53

Denk ook wel dat ik best eens een jurist ga aanspreken op het ogenblik dat ik ga verkopen.
Nog een vraagje: denk je dat een advocaat eventueel ook met een prefiling zal starten?
Kan je dat ook een tweede maal doen (nu met advocaat) of wordt dit bijgehouden dat je al een prefiling of voor-onderzoek gevraagd hebt over een specifiek onderwerp?

Fortuin
Berichten: 1013

#13 , 21 dec 2017 12:07

Dat zal afhangen van zijn advies. Ik denk dat je er van uit kan gaan dat ze bij de rulingcommissie geen vrijstelling gaan toekennen in uw dossier.

Ook rekening houden met het feit dat een ruling aanvragen makkelijk 3 maanden kan duren. Nu ja, aan deze snelheid staat Ripple tegen dan al misschien $2. Misschien toch nog maar even bijhouden? :D

WilliamHolz
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#14 , 21 dec 2017 12:56

Er is nog maar 1 gepubliceerde ruling en die gaat over iemand die met een toepassing aan trading (arbitrage) deed

http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted

Dat is wel iets anders dan buy & hold

Zie de babbel op twitter:

https://mobile.twitter.com/jejohaqui/st ... eExtension

Verschillende fiscalisten zoals Thomas Spaas zijn van mening dat als je duidelijk kan aantonen met aankoop en verkoop bewijzen (en daar loopt het bij vele early adopters mis) dat je 1 keer gekocht hebt en daarna verkoopt (dus geen trading waar je meerwaarde uit haalde) dat het gewoon beleggen is en dus geen speculatie. Je vraagt ook beter geen ruling aan want standaard krijg je daar een hoger tarief aangeboden, ik ken nog niemand die trouwens op een ruling is ingegaan behalve dit eerste geval.

Bovendien moet je een ruling aanvragen 'voor de transactie' wat je kan interpreteren voor je de aankoop doet. Of voor de verkoop? Dat is ook voor discussie vatbaar.

Als iemand referenties heeft naar andere fiscale advocaten met ervaring in dit geval, dan had ik daar graag (eventueel in PM) een naam van gehoord, ik zie in een ander thread dat DMM meer info heeft maar hij antwoordt niet op berichten.

marccwr
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#15 , 21 dec 2017 14:14

Dus in feite komt het er op neer dat als je een "buy en hold" hebt gedaan en het ook kan aantonen dat je in feite beter niets doet en afwacht tot ze zelf vragen komen stellen?
Ik kan vrij makkelijk aantonen dat ik in 2014 3.600.000 XRP heb aangekocht aan een gemiddelde van ong. 0.01EUR per XRP.
Vermits ik nog moet verkopen kan ik dat ook steeds bewijzen.
Waar ik wel wat mee zit is: hoe groot is het risico dat de fiscus al deze fiscale onzekerheid in "haar voordeel" kan omdraaien en via een rechtbank kan bedingen dat ALLE beleggingen in virtuele munten als risicovol en dus speculatie moeten worden gezien.
Loop ik in dat geval, door te hebben gezwegen, ook nog eens het risico op een boete voor belastingontwijking (wat zeer hoge boetes zijn)???

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”