Belasting bij meerwaarde op Bitcoin of andere digitale waardetokens

Fortuin
Berichten: 1013

Re: Belasting bij meerwaarde op Bitcoin of andere digitale waardetokens

#241 , 18 mar 2018 22:14

En wees eens eerlijk, is die 33% nu zo onrechtvaardig vergeleken met de 30% op de "klassieke" beleggingen?
De slimme belegger neemt uiteraard ook enkel individuele posities aan in aandelen (uiteraard niet speculatief.. -- op langere termijn) om zo weinig mogelijk belastingen te betalen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#242 , 18 mar 2018 22:20

Vraag het maar eens aan al die idioten die ergens in september-oktober gekocht hebben, grote winsten hebben gemaakt & in december geruild voor een andere coin, waarvan de waarde nu 80% naar beneden is gegaan maar waar zij dus toch nog steeds 33% zouden moeten betalen op die eerste transactie....
Daar betaal je inderdaad 33% op. Maar verliezen zijn wel overdraagbaar naar volgende aanslagjaren. Lastige zaak, daarom moet je inderdaad dus ook opletten met traden.

tigga
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#243 , 18 mar 2018 22:21

Ik begrijp het nog steeds niet hoor, volgens jullie zou ik dus, zelfs als ik deze eene ICO 10 jaar zou buy & holden, toch nog steeds 33% moeten betalen, omdat ik dat gekocht heb in een periode waarin ik wat speculatieve dingen heb gedaan? Wanneer houdt het op? De wet is gewoon NIET DUIDELIJK.

Reclame

tigga
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#244 , 18 mar 2018 22:23

PS: Ik ken NIEMAND die zijn crypto trades heeft aangegeven van alle jaren dat zij actief zijn, wat betekent dit als zij dit nu gaan aangeven? Nog een boete bij ook? :D

LeenW
Berichten: 12813

#245 , 18 mar 2018 22:28

PS: Ik ken NIEMAND die zijn crypto trades heeft aangegeven van alle jaren dat zij actief zijn, wat betekent dit als zij dit nu gaan aangeven? Nog een boete bij ook? :D
Voor een spontane rechtzetting geeft men normaal geen boetes, dacht ik. Als de Fiscus er echter zelf achterkomt, zal het uiteraard wel gepaard gaan met boetes. Deze boetes zijn ook proportioneel berekend op de niet-aangegeven belasting. Wie het meest verdiend heeft, heeft dus het meeste te verliezen in dat geval.

Fortuin
Berichten: 1013

#246 , 18 mar 2018 22:32

En dat anderen niet aangeven maakt uw rekening ook nog niet hé.

tigga
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#247 , 18 mar 2018 22:35

Natuurlijk is het de schuld van de staat, dat staat buiten kijf.

LeenW
Berichten: 12813

#248 , 18 mar 2018 22:37

Natuurlijk is het de schuld van de staat, dat staat buiten kijf.
Wat zou de schuld van de staat moeten zijn? Dat bepaalde mensen ervan uitgingen dat ze onbeperkt onbelast konden bijverdienen met een methode die geen enkele staat zal ondersteunen?

tigga
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#249 , 18 mar 2018 22:38

Ik snap niet hoe jullie zo'n systeem kunnen verdedigen, wat men eigenlijk tracht te doen hier is ervoor te zorgen dat niemand ooit iets speculatiefs doet, want dat is blijkbaar heel erg slecht. En als je het dan toch doet, dan heb je opeens nog een veel groter risico, want dan zit je met die belastingen! Dus het wordt pas echt gevaarlijk als vadertje staat zijn deel eist. Veel van die mensen zaten enkel met virtuele winsten, maar worden nu geruineerd door vadertje staat. Amai, om trots op te zijn.

LeenW
Berichten: 12813

#250 , 18 mar 2018 22:41

Ik snap niet hoe jullie zo'n systeem kunnen verdedigen, wat men eigenlijk tracht te doen hier is ervoor te zorgen dat niemand ooit iets speculatiefs doet, want dat is blijkbaar heel erg slecht. En als je het dan toch doet, dan heb je opeens nog een veel groter risico, want dan zit je met die belastingen! Dus het wordt pas echt gevaarlijk als vadertje staat zijn deel eist. Veel van die mensen zaten enkel met virtuele winsten, maar worden nu geruineerd door vadertje staat. Amai, om trots op te zijn.
Ik snap ook nu hoe u blijft verdedigen dan die 33% overdreven is terwijl de roerende voorheffing intussen ook al sinds 2 jaar op 30% staat. Zeker vanuit het standpunt van de Staat dan, die crypto's is iets waar ze heel weinig vat op hebben, ze moeten goed zot zijn om zoiets te steunen door lage belastingen te heffen.

tigga
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#251 , 18 mar 2018 22:42

Dat is op intresten of dividenden, niet op meerwaardestijging. Een heel belangrijk verschil.

Fortuin
Berichten: 1013

#252 , 18 mar 2018 22:43

Neen. Elk fiscaal systeem heeft bepaalde voorwaarden. Mensen moeten gewoon eens leren kijken wat de voorwaarden zijn vóór ze investeren. Ik maak zelf ook investeringen in verschillende asset classes én besef goed wat kan en niet kan. Crypto kan een mooie investering zijn.. maar je moet weten waar (in België) de grens ligt.

Mensen die in 2015 of 2016 Bitcoin gekocht hebben, en nu op een 30x multiple meerwaarde zitten.. die kunnen in bepaalde omstandigheden belastingvrij verkopen. Dat is gewoon de wet. Los van de mening en standpunten van de fiscus. Of het nu over een meerwaarde van €100.000 gaat of €50 miljoen.

Maar dat wil niet zeggen dat alles kan (te veel traden kan als privé persoon zeker niet). Misschien gaat Leen zeggen dat het nog steeds speculatief is, maar mits een goede fiscaal advocaat (en zelf wat gezond verstand en argumentatie) kan je dat m.i. verkocht krijgen.
Laatst gewijzigd door Fortuin op 18 mar 2018 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.

tigga
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#253 , 18 mar 2018 22:46

Ah ok, het is dus klassejustitie (mits u de goeie - lees, duurste fiscale advocaat hebt). Ik heb het begrepen :-) Daarom dat de wetten zo onduidelijk zijn, men moet natuurlijk de advocatuur een handje helpen.

LeenW
Berichten: 12813

#254 , 18 mar 2018 22:49

We zijn wat aan het afwijken van de de oorspronkelijke vraag. Dit blijft een forum om mensen met juridische vragen te helpen. Als u met een betoog over klassenjustitie gaat beginnen zwaaien, kan ik u naar politics.be doorverwijzen.

tigga
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#255 , 18 mar 2018 22:50

Geen probleem, ik ben er klaar mee vandaag. Slaapwel :-)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”