Belasting bij meerwaarde op Bitcoin of andere digitale waardetokens

esTEK
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Re: Belasting bij meerwaarde op Bitcoin of andere digitale waardetokens

#196 , 28 feb 2018 16:35

iemand dat me een fiscaal advocaat kan aanbeleven? Als ik op google opzoek met volgende termen "fiscaal advocaat bitcoin"
1e hit: https://www.lauwers-seutin.be/

alsook in deze topic volgende link gevonden:
http://www.legal500.com/c/belgium/tax

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#197 , 28 feb 2018 17:02

Dit onderwerp begint meer en meer geleuter op te leveren zonder concrete info. Zou dit niet gestopt worden? En dan al die 'citaten'!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#198 , 28 feb 2018 19:47

Bekeek het al lang niet meer. Sluiten aub

Reclame

jefke007
Berichten: 1812

#199 , 04 mar 2018 10:30

De fiscus heeft de jacht geopend op de bitcoin-bezitters
Ze worden opgejaagd wild


https://www.msn.com/nl-be/financien/nie ... spartanntp

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#200 , 04 mar 2018 12:20

Het wordt tijd

Draco
Berichten: 3

#201 , 04 mar 2018 15:39

De fiscus heeft de jacht geopend op de bitcoin-bezitters
Ze worden opgejaagd wild


https://www.msn.com/nl-be/financien/nie ... spartanntp
Ze hebben ocharme 4 dossiers geopend, waarvan er eentje zonder gevolg... wat een jacht. En ze hebben het wild dan nog niet eens zelf gevonden! :lol:

Draco
Berichten: 3

#202 , 04 mar 2018 15:40

Het wordt tijd
Lees dan dit topic niet hé...

mjers
Berichten: 1788

#203 , 05 mar 2018 10:59

Het wordt tijd
U hebt zelf geen crypto neem ik aan?

mjers
Berichten: 1788

#204 , 05 mar 2018 11:08

De fiscus heeft de jacht geopend op de bitcoin-bezitters
Ze worden opgejaagd wild


https://www.msn.com/nl-be/financien/nie ... spartanntp
Ze hebben ocharme 4 dossiers geopend, waarvan er eentje zonder gevolg... wat een jacht. En ze hebben het wild dan nog niet eens zelf gevonden! :lol:

Inderdaad lachwekkend, het is een onbegonnen werk om al de winsten te gaan controleren... Veel bangmakerij via de media, maar daar stopt het.

LeenW
Berichten: 12818

#205 , 05 mar 2018 11:27

De fiscus heeft de jacht geopend op de bitcoin-bezitters
Ze worden opgejaagd wild


https://www.msn.com/nl-be/financien/nie ... spartanntp
Ze hebben ocharme 4 dossiers geopend, waarvan er eentje zonder gevolg... wat een jacht. En ze hebben het wild dan nog niet eens zelf gevonden! :lol:

Inderdaad lachwekkend, het is een onbegonnen werk om al de winsten te gaan controleren... Veel bangmakerij via de media, maar daar stopt het.
Ik verwacht persoonlijk wel een actie nu het mainstream begint te worden, een aantal belangrijke verdelers aanschrijven voor een lijst van hun klanten en ze hebben een leuke controle. Als die actie er in 2019 komt, kunnen ze nog steeds aan de meerwaarden van 2016 aan.

polk
Berichten: 437

#206 , 05 mar 2018 11:39

De fiscus heeft de jacht geopend op de bitcoin-bezitters
Ze worden opgejaagd wild


https://www.msn.com/nl-be/financien/nie ... spartanntp
Ze hebben ocharme 4 dossiers geopend, waarvan er eentje zonder gevolg... wat een jacht. En ze hebben het wild dan nog niet eens zelf gevonden! :lol:

Inderdaad lachwekkend, het is een onbegonnen werk om al de winsten te gaan controleren... Veel bangmakerij via de media, maar daar stopt het.
Dat weet ik zo niet: men kan de voornaamste exchanges bevragen naar identiteit van de Belgen die actief zijn en bijbehorend transactieoverzicht te bezorgen. Dit laatste kan men door een programmaatje laten analyseren om enerzijds het goede huisvader-, speculatief of zelfs beroepsmatig karakter van de transacties te beoordelen en anderzijds de verwezenlijkte meerwaarden die eventueel belastbaar zijn te berekenen. Laaghangend fiscaal fruit.

Fortuin
Berichten: 1013

#207 , 05 mar 2018 13:09

Op zich geen probleem met controles. Toch een paar opmerkingen, waarom ik denk dat het niet zo'n vaart zal lopen:

1. De administratie moet dan uiteraard nog aan de data kunnen geraken. Exchanges zijn niet gereguleerd, en m.i. kan men men binnen het huidige wetgevend kader deze gegevens van buitenlandse spelers niet zomaar opvragen. De grootste exchange, Coinbase, heeft de Amerikaanse fiscus jaren wandelen gestuurd. Na jaren procederen kon men een klein deel van de gegevens opvragen van Amerikaanse Coinbase klanten.

De fiscus zal misschien wel een vraag om inlichtingen sturen, maar als Coinbase al miljoenen spendeert om de Amerikaanse IRS een beetje in toom te houden, zou het mij verbazen dat ze zomaar alle transacties van Belgen zouden doorgeven. Zo'n vraag zal waarschijnlijk zonder gevolg blijven. Geen idee wat de andere stappen dan zijn, buiten de hulp inroepen van de Amerikanen om een nieuwe wet te stemmen, om zo extra gegevens uit te wisselen. Maar er is geen wetgevend kader in Amerika voor deze munten, dus dan zie ik ook niet meteen gegevensuitwisseling gebeuren.

Krijgt de administratie gegevens door van bijvoorbeeld eBay? Zo ja, hoe hebben ze dat afgedwongen? Bij zo'n platformen kan men uiteraard kijken "wie" een bepaald goed te koop stelt zonder medewerking van het platform. Bij een exchange is dat minder doorzichtig.

2. In principe kan men dan inderdaad een programma loslaten op de data om te verwerken. Dat moet men natuurlijk nog bouwen dan eerst ook. En dan mag men nog hopen dat men de data van de exchanges digitaal ontvangt. En niet op papier.

Enfin, voor mensen die kopen en op langere termijn bijhouden is er sowieso geen probleem. De wet is daar duidelijk: vrijstelling. Maar mensen die regelmatig handelen, die geen aangiftes gedaan hebben, zitten dan misschien wel met een probleem.

jefke007
Berichten: 1812

#208 , 05 mar 2018 18:04

De fiscus kan vragen dat de belgische banken de gegevens doorgeven van mensen die overschrijvingen uit het buitenland krijgen, zeker als ze mogelijk gelinkt zijn aan bitcoins verrichtingen.

Banken zijn nu ook al verplicht verdachte ( en vooral buitenlandse ) overschrijven te melden en te bevragen bij hun klanten

Winchmeister
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#209 , 05 mar 2018 18:29

Heel concreet:

Dus als ik mijn volledig, uitgezocht en samengesteld portfolio een jaar laat staan (zoals ik momenteel aan het doen ben) en na een jaar zet ik alles (oa altcoins) om naar fiat... dan word ik beschouwd als een goede huisvader en dien ik 0% belastingen te betalen?

polk
Berichten: 437

#210 , 05 mar 2018 18:53

Heel concreet:

Dus als ik mijn volledig, uitgezocht en samengesteld portfolio een jaar laat staan (zoals ik momenteel aan het doen ben) en na een jaar zet ik alles (oa altcoins) om naar fiat... dan word ik beschouwd als een goede huisvader en dien ik 0% belastingen te betalen?
Dat is helemaal geen zekerheid. De commentaar van art. 90 WIB92 stelt o.a.:
- " Feitelijk wijkt het beheer van een vermogen af van de uitoefening van een winstgevende betrekking of van een speculatie, zowel door de aard van de goederen - d.w.z. onroerende goederen, waarden in portefeuille, roerende voorwerpen (allemaal goederen die normalerwijze een privé- vermogen uitmaken) - als door de aard van de daden die met betrekking tot die goederen verricht worden
- "Speculatie" kan worden omschreven als een transactie met veel risico, waarbij men bij zich voordoende prijsstijging of prijsdaling kans op veel winst, maar ook op een groot verlies heeft.
- Speculeren bestaat onder meer in het kopen van goederen met het risico van verlies, maar met de verwachting winst te maken door de stijging van hun marktwaarde.
- Speculatie in de zin van art. 67, 1°, WIB (thans art. 90, 1°, WIB 92) bestaat onder meer in het kopen van goederen met het risico van verlies maar met de verwachting door wederverkoop winst te maken ten gevolge van de stijging van de marktwaarde; daarbij is niet noodzakelijk vereist dat de wederverkoop binnen korte tijd op de aankoop volgt



De termijn van 1 jaar die u hier opgeeft staat nergens in de wetgeving of commentaar beschreven.

Indien u zekerheid wilt over uw specifieke situatie moet u een ruling aanvragen met de hulp van een fiscaal advocaat.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”