Belasting bij meerwaarde op Bitcoin of andere digitale waardetokens

Fortuin
Berichten: 1013

Re: Belasting bij meerwaarde op Bitcoin of andere digitale waardetokens

#121 , 07 jan 2018 18:28

Ja, maar daar rekt de definitie van goede huisvader in principe waarschijnlijk iets verder dan bij crypto omdat aandelen minder risicovol zijn (in vergelijking met crypto dan). Ook bij aandelen zal men je belasten aan 33% indien je teveel aan- en verkooporders plaatst.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007
Berichten: 1812

#122 , 07 jan 2018 18:46

Je kan vele klein aankoop- en verkooporders plaatsen om de markt mogelijk niet te onregelen, en dan zou je mogelijk daardoor gestraft worden

Als er in de wetgeving een duidelijk had gestaan binnen welke periode een verrichting tegen 33% of als beroepsinkomsten zou belast worden dan zou het veel simpelder zjin. Bij de reeds na 1 jaar terziele gegane " speculanten"taks was het heel duidelijk : de grens is op 6 maanden, het was zo duidelijk dat iedereen zich aan die regel hield en men bijgevolg heeft moeten afvoeren omdat het meer koste dan opbracht ( de beurstaks bracht minder op omdat het aantal transacties daalde : resultaat de speculantentaks koste de staat 32 miljoen euro, wat een afgang

met opzet vaag blijven kan een slimme zet van de wetgever

Alain01
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#123 , 07 jan 2018 19:36

Vraagje?

Ik heb tot hier toe op 3 coins telkens geinvesteerd.
Steeds aangekocht bij dezelfde instantie.
Nu heb ik mijn aankopen wel verspreid in fases en tijd.(6mnd)
Maar ik heb nog niets verkocht tot op heden en ben dit ook nog niet van plan wel wil ik nog investeren in 1 coin en dit ook bijhouden.
Ik heb absoluut geen tijd om te traden dus wil het enkel op die manier doen.
Stel ik verkoop terug volgend jaar rond dezelfde periode en er is tussen mijn aankopen en verkopen ruim tijd zit hoe word dit dan bezien?
Belasting 33% ?of ben ik een goede huisvader
En is dit dan belastingvrij moest er winst uit vloeien?mag ik verkopen in verschillende fases of best 1x per coin?
Iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt voor de info:-)

Reclame

LeenW
Berichten: 12811

#124 , 07 jan 2018 19:45

Dat is een grijze zone waar u best een ruling voor aanvraagt.

Fortuin
Berichten: 1013

#125 , 07 jan 2018 21:03

Maar zo is het wel. De courante "oplossing" voor dat probleem is om de speculatieve investeringen in te brengen in een vennootschap en de goede huisvader investeringen privé aan te houden.

Privé gerealiseerde meerwaarden zijn eigenlijk enkel vrijgesteld van belastingen wanneer je een "buy & hold" strategie gebruikt (of wanneer ze uiteraard zoveel gestegen zijn in waarde dat enkel de zot ze niet zou verkopen).

LeenW
Berichten: 12811

#126 , 07 jan 2018 21:55

Zolang u geen meerwaarde realiseert, is er niets belastbaar.

LeenW
Berichten: 12811

#127 , 08 jan 2018 16:05

Dan telt uiteraard de waarde van de verkoop om uw meerwaarde te bepalen. Dat zal dus de vraagprijs van de woning zijn ofwel de dagwaarde.

Uiteraard is dit zeker allemaal speculatie ;)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#128 , 08 jan 2018 16:29

Wat zou dat betekenen voor de belastingen in België stel dat OP het binnen een paar jaar voor elkaar krijgt rechtstreeks een villa in Knokke te kopen met zijn crypto? Dus niet eerst verkopen maar gewoon rechtstreeks als betaalmiddel gebruiken.

Er zal altijd een impliciete wisselkoers zijn wegens de prijsvergelijking van de woning in EUR en de prijs in digitale peeschijven.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

crypto5
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#129 , 08 jan 2018 21:55

Ik begrijp niet veel van dit topic alles is zo tegenstrijdig.

Ik zit ook in deze situatie.
Ter verduidelijking.
Ik heb in de jaren ook crypto's gekocht.
Dit zijn meerdere aankopen.
Reden is ik vertrouw heel dat fractie reserve van de banken niet en gebruik dit wel degelijk als geld en is ook bedoeld voor risicospreiding.
Ik heb mijn krediet kaart weg gedaan en betaal met crypto's als ik iets koop in het buitenland online waar mistercash niet aanvaard word.
Ik trade normaal niet tussen crypto naar crypto maar er zijn wel enkele transacties.
Onder andere doordat bitcoin zijn fees zijn opgelopen tot soms meer dan 20 euro per transactie zijn er enkele transacties naar naar een altcoin om deze te gebruiken om te betalen.
Ik kan aantonen dat ik dit wel degelijk gebruik als geld .

Maar nu aangezien alles zo veel waard is geworden heb ik een stuk/groot bedrag terug overgeschreven naar de bank.
Dit is voor risicospeiding aangezien het bedrag te groot werd tegen over wat staat op mijn bank.

Dus mijn vraag is moet ik dit aangeven op mijn belastingsbrief enzo waaronder?
Ook al zijn mijn transacties niet speculatief?
Lijkt zo dat niemand iets van die wazige wetgeving duidelijk kan zeggen.
Weet nu niet als ik dit moet aangeven of niet.

Fortuin
Berichten: 1013

#130 , 08 jan 2018 22:01

Als het om een "aanzienlijk bedrag" gaat, dan neem je best op met een fiscaal advocaat. Die kosten maximaal een paar 100 euro per uur. Daarvoor bestaan ze.

Daarnaast vraag ik mij af mensen effectief wel de moeite doen te lezen. Deze vraag is al een paar keer beantwoord. Ik heb even genoeg van de crypto topics.

polk
Berichten: 437

#131 , 09 jan 2018 09:24

Ik denk dat de grote frustratie vooral ligt in de torenhoge 33% belasting. In geen enkel ander buurland ligt het zò hoog (behalve Frankrijk dacht ik).
De meeste landen hebben een vermogensbelasting, die jaarlijks te betalen valt.
Moest de belasting in BE op een normaal niveau liggen, dan zou er niemand proberen deze te ontwijken. Maar ja, de Belgische politiekers behoren nu éénmaal niet tot de slimste van de hoop (maar dat is een ander verhaal).
België is één van de weinige ontwikkelde landen dat (nog) geen algemene belasting heeft op (niet-speculatieve) meerwaarden. België is voor een brave, voorzichtige huisvader-belegger eigenlijk één van de aantrekkelijkste landen van Europa op fiscaal vlak. Meerwaarden uit speculatie zijn daarentegen wel belastbaar in België. Als u uw vermogen op een speculatieve manier hebt opgebouwd, worden meerwaarden die hieruit voortvloeien beschouwd als een divers inkomen belastbaar aan 33%. Dat heeft niets met de huidige (of vorige) generatie politici te maken te maken, dat volgt simpelweg een bepaling opgenomen in art. 90 WIB92, een wetsartikel dat al decennia bestaat.

Wat nu speculatie is en wat niet is inderdaad een grijze zone. Indien u bijvoorbeeld maandelijks een deel van uw inkomsten investeert in bitcoin of andere altcoins, zal de fiscus moeite hebben om u als speculant aan te duiden. Als u de coins die u aanhoudt ook daadwerkelijk gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn (als betaalmiddel), zal u eveneens makkelijk kunnen volhouden tegenover de fiscus dat u geen speculant bent maar gewoon gebruiker van de onderliggende waarde. Als uit uw transactiehistoriek echter blijkt dat u dagelijks of zelfs wekelijks zit in te spelen op koersveranderingen zal u veel moeilijker kunnen volhouden dat u niet aan het speculeren bent.

Hoe ver u eigen persoonlijke situatie overhelt naar ofwel de brave huisvader-belegger die zijn privévermogen op een verantwoordelijke manier investeert, of speculant-gokker die van de ene obscure altcoin naar de andere springt, kan u best zelf inschatten. Het verschil tussen beide tarieven is inderdaad zeer hoog: 0% t.o.v. 33%. Dit enorme verschil in belastingtarief zou eigenlijk een motivatie moeten zijn voor de crypto-belegger om zo ver mogelijk weg te blijven van wat de fiscus mogelijkerwijze als speculatief handelen beschouwt, en uw belegging zoveel mogelijk te behandelen zoals een 'goede huisvader' zou doen. Transacties van het type: aankoop coin aan 1€, verkoop aan 1,3€ en terug aankopen aan 1,2€ en dit alles op een week tijd zijn dus zeker te vermijden indien u de 33% niet wenst te betalen.

LeenW
Berichten: 12811

#132 , 09 jan 2018 10:20

Er was een stukje afgevallen van mijn bericht:

Stel dat je in 2017 crypto gekocht hebt die nu vandaag 100.000€ meerwaarde hebben én je verkoopt nu vandaag, dan...
-- > betaal je in BE: 33.000€ belasting
--> betaal je in NL: 775€ vermogensbelasting, die zelfs nog te ontwijken valt als je een huis of een auto koopt.

Dàt is wat frustrerend is aan het ganse verhaal en ervoor zorgt dat iedereen de belastingen wil ontwijken in Belgie.
Klopt, maar uiteindelijk zit die 33% niet zo ver van de RV (30%) van "klassieke" beleggingen. Dus denk ik dat dit binnen België niet abnormaal is. Het probleem lijkt mij eerder bij de mythe van crypto's te liggen. Jarenlang verkondigden de crypto-aanhangers dat dit belastingvrij zou zijn zonder enige achtergrond en nu in de media komt dat het toch 33% zou zijn, proberen ze het begrip goede huisvader soms tot in het absurde te rekken.

stellar
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#133 , 09 jan 2018 11:24

Als iemand oprecht in crypto gelooft en om de halfjaar eventueel na veel overweging en markt onderzoek van cryptomunt verandert dan zou deze zelfs de IDEALE huisvader zijn. Als ik de berichten hier lees van de "tegenstanders" dan moet je je belegging al compleet verwaarlozen om een ruling in je voordeel te krijgen wat helemaal nergens op slaat. Bitcoin had recent zelfs een hard fork meegemaakt en als goede huisvaders hebben vele besloten om hun bitcoins om te ruilen voor iets anders om te voorkomen dat alles neer zou kunnen komen.

Maar zelfs de meest fervente bitcoin haters in deze thread hebben uiteindelijk niets te zeggen. Neem een goede fiscale advocaat in dienst en vraag een ruling aan, de kans is groot dat je zal winnen als je verhaal klopt. Wat velen vergeten is dat de bewijslast uiteindelijk bij de fiscus ligt en er is momenteel geen ENKELE crypto exchange die samenwerkt met de belgische belastingdienst om je activiteiten bloot te stellen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#134 , 09 jan 2018 11:28

De uitleg van Polk is prima en zeer duidelijk.
Eenmalig kopen en daarna terugverkopen tegen één of ander devies, niet noodzakelijk de Euro is geen speculatie noch systematisch
winst nastreven en derhalve niet belastbaar.
Er is weliswaar een grijze zone, maar die grens gaan jullie hier op het forum niet kunnen vastleggen, omdat het een grijze zone is.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#135 , 09 jan 2018 11:32

Als iemand oprecht in crypto gelooft en om de halfjaar eventueel na veel overweging en markt onderzoek van cryptomunt verandert dan zou deze zelfs de IDEALE huisvader zijn. Als ik de berichten hier lees van de "tegenstanders" dan moet je je belegging al compleet verwaarlozen om een ruling in je voordeel te krijgen wat helemaal nergens op slaat. Bitcoin had recent zelfs een hard fork meegemaakt en als goede huisvaders hebben vele besloten om hun bitcoins om te ruilen voor iets anders om te voorkomen dat alles neer zou kunnen komen.

Maar zelfs de meest fervente bitcoin haters in deze thread hebben uiteindelijk niets te zeggen. Neem een goede fiscale advocaat in dienst en vraag een ruling aan, de kans is groot dat je zal winnen als je verhaal klopt. Wat velen vergeten is dat de bewijslast uiteindelijk bij de fiscus ligt en er is momenteel geen ENKELE crypto exchange die samenwerkt met de belgische belastingdienst om je activiteiten bloot te stellen.
Als de goede huisvader muteert in een seriespeculant dan is hij wel degelijk een speculant.
Indien men repetitief handelt tussen cryptomuntenn onderling of tussen cryptomunten en conventionele deviezen om daar winst uit te halen zoals in de valuta-arbitrage dan handelt men in fiscale zin niet meer als goede huisvader (wat niet uitsluit dat men voor de rest de beste huisvader in de wereld kan zijn :lol: ).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”