Belasting bij meerwaarde op Bitcoin of andere digitale waardetokens

Fortuin
Berichten: 1013

Re: Belasting bij meerwaarde op Bitcoin of andere digitale waardetokens

#106 , 06 jan 2018 15:14

"Uitkeren" heeft er inderdaad niets met te maken. Ook het omzetten naar andere munten (dus Bitcoin -> Ethereum -> Ripple etc) is belastbaar.

Had je een 'propere' ongerealiseerde meerwaarde (dus €200,000 meerwaarde op Bitcoin, bijvoorbeeld, zonder te wisselen tussen munten) dan kon verhuizen naar het buitenland wel. Maar zonder tussenwissels had het in principe ook normaal beheer van privévermogen kunnen zijn, wat op heden niet belastbaar is.

M.a.w. in deze moet je belasting betalen. Wat de boekhouder zegt klopt niet helemaal -- hij kijkt eerder naar de komende jaren en hoe het fiscaal landschap mogelijk kan gaan veranderen (en hoe de belastingvrije meerwaarden die momenteel bestaan in bepaalde gevallen mogelijk zal aangepast worden en/of verdwijnen). Daarnaast geeft hij m.i. nogal een (te) ruime interpretatie op de vrijstelling.
Laatst gewijzigd door Fortuin op 06 jan 2018 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Herr_Otto_Flick
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#107 , 06 jan 2018 15:16

Dus als je niet aan het traden bent en gewoon een positie hebt in een bepaalde munt en bovendien niet terug omwisselen in euro's, moet je niets aangeven. Is dit correct?

LeenW
Berichten: 12811

#108 , 06 jan 2018 15:21

Dus als je niet aan het traden bent en gewoon een positie hebt in een bepaalde munt en bovendien niet terug omwisselen in euro's, moet je niets aangeven. Is dit correct?
Een deel is correct. Ik zal het nog anders proberen:

- Inwisselen in euro's heeft er niets mee te maken. Het gaat om het aan- en verkopen van crypto's. Of dit euro's, dollars of andere cryptos zijn maakt niet uit
- Een eenmalige meerwaarde wordt niet belast. Je hebt eens bitcoins gekocht en die zijn nu wat geld waard geworden en je verkoopt. Hier betaal je geen belastingen op.
- Je doet meerdere transacties per jaar, dan ben je aan speculeren en is uw meerwaarde een diverse inkomst. Dit wordt aan 33% belast.
- Je doet (bijna) dagelijkse transacties of het gaat om bedragen die een normaal vermogen te boven gaan. Dan is het een beroepsinkomst en is het aan 50% belast.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#109 , 06 jan 2018 15:25

Of je winst maakt in euro's, in dollar of in digitale peeschijven maakt geen verschil.
Dat is nu toch niet zo moeilijk te begrijpen?
Denken jullie soms dat indien je wedde in bv dollars wordt uitbetaald ze ineens belastingvrij wordt?

Ik denk dat de cryptobende gewoon niet begrijpt waar ze mee bezig is en daar op een dag een heel dure prijs voor gaat betalen, en dat niet alleen aan de fiscus!!!!
Laatst gewijzigd door asperger op 06 jan 2018 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Richardje
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#110 , 06 jan 2018 15:25

maar LeenW: als ik een ALT coin wil kopen, dan heb je automatisch al te maken met 3 transacties ipv 1.

Als ik de COIN " NEO" wil kopen, dan moet ik eerst euro van rekening naar markt sturen. Als het eenmaal op de markt staat MOET ik eerst naar BITCOIN of ETHER om vervolgens pas weer NEO te kunnen kopen.

maw ik MOET als ik een alt coin wil kopen al meerdere transacties doen. Hoe zit dat dan?

jefke007
Berichten: 1812

#111 , 06 jan 2018 15:27

als die virtuele apenmunten zo sterk dalen zou het wel eens kunnen dat men nog geen geld genoeg heeft om die 33% te betalen

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#112 , 06 jan 2018 15:28

maar LeenW: als ik een ALT coin wil kopen, dan heb je automatisch al te maken met 3 transacties ipv 1.

Als ik de COIN " NEO" wil kopen, dan moet ik eerst euro van rekening naar markt sturen. Als het eenmaal op de markt staat MOET ik eerst naar BITCOIN of ETHER om vervolgens pas weer NEO te kunnen kopen.

maw ik MOET als ik een alt coin wil kopen al meerdere transacties doen. Hoe zit dat dan?
Op de totale winst die door de reeks van transacties wordt verwezenlijkt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LeenW
Berichten: 12811

#113 , 06 jan 2018 15:28

maar LeenW: als ik een ALT coin wil kopen, dan heb je automatisch al te maken met 3 transacties ipv 1.

Als ik de COIN " NEO" wil kopen, dan moet ik eerst euro van rekening naar markt sturen. Als het eenmaal op de markt staat MOET ik eerst naar BITCOIN of ETHER om vervolgens pas weer NEO te kunnen kopen.

maw ik MOET als ik een alt coin wil kopen al meerdere transacties doen. Hoe zit dat dan?
Dan moet u de "wisselkoersen" erbij halen. Net zoals u dat zou moeten doen als u met dollars een schilderij zou kopen op dat daarna te verkopen in roepies.
Laatst gewijzigd door LeenW op 06 jan 2018 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Fortuin
Berichten: 1013

#114 , 06 jan 2018 15:31

maar LeenW: als ik een ALT coin wil kopen, dan heb je automatisch al te maken met 3 transacties ipv 1.

Als ik de COIN " NEO" wil kopen, dan moet ik eerst euro van rekening naar markt sturen. Als het eenmaal op de markt staat MOET ik eerst naar BITCOIN of ETHER om vervolgens pas weer NEO te kunnen kopen.

maw ik MOET als ik een alt coin wil kopen al meerdere transacties doen. Hoe zit dat dan?
Dat wilt zeggen dat u werk gaat hebben om uw transacties op te lijsten om vervolgens te berekenen hoeveel meerwaarde er werd gerealiseerd. Veel plezier!

Richardje
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#115 , 06 jan 2018 17:20

dat laatste is niet zo'n probleem want je kunt gewoon een export draaien van al je transacties. Zelfs als je op verschillende markten heb gezeten. Komt daarna een keurig rapport uit via gratis legitieme programma's.....

Nog een laatste vraag en dan leg ik me er echt bij neer:

Ik heb dus totaal in juli/aug/sept 2017 18.000 euro erin gestoken. Op dit moment is deze rond 200.000, maar op 31 december 2017 was de totale waarde 110.000.

Kan ik dan voor de opgave van 2017 wel nog vrijstelling krijgen of geldt die 33% ook voor het jaar 2017?

LeenW
Berichten: 12811

#116 , 06 jan 2018 17:26

In principe is dit geen nieuwe wetgeving, enkel een verduidelijking. De Fiscus kan dit dus ook in het verleden toepassen.

Fortuin
Berichten: 1013

#117 , 06 jan 2018 17:37

Je moet de meerwaarden berekenen, dus de laatste transactie t.e.m. 31/12 2017. Dat is de "winst" van 2017, die belastbaar is. Een niet gerealiseerd verlies is niet aftrekbaar van dat bedrag.

Stel je hebt bijvoorbeeld een hoop Bitcoin gekocht voor in totaal €18.000 en uiteindelijk verkocht voor in totaal €200.000. Dan is de meerwaarde €182.000 (€200.000 - 18.000). Belastbaar aan 33% + opcentiemen.

Als je met die €200.000 daarna een investering in Ethereum maakt, en deze gaat 50% naar beneden op 31/12, dan speelt dat niet mee omdat de minderwaarde (verlies) niet werd gerealiseerd. Gemaakte verliezen zijn echter wel aftrekbaar, in het huidige aanslagjaar, en kunnen tot 5 jaar in de toekomst worden overgedragen.

LeenW
Berichten: 12811

#118 , 07 jan 2018 16:29

Dat moet je volgens mij samentellen, bij "normale" munten zou dat ook zo zijn.


jefke007
Berichten: 1812

#120 , 07 jan 2018 17:46

waarom zou dat niet zo zijn bij aandelen ?

HET zal een hele boekhouding worden om dat allemaal in 3 delen uit te splitsen,

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”