Belasting bij meerwaarde op Bitcoin of andere digitale waardetokens

Fortuin
Berichten: 1013

Re: Belasting bij meerwaarde op Bitcoin of andere digitale waardetokens

#31 , 22 dec 2017 14:23

Nul procent kan alleen als je niet constant zit te handelen. Waar de grens tussen speculatie en normaal beheer ligt is kan een grijze zone zijn, maar eenmalig kopen en later verkopen met meerwaarde is in bijna alle gevallen de definitie van normaal beheer.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sianjeffers
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#32 , 22 dec 2017 14:40

De regels zijn duidelijk. Uw transacties zijn een voorbeeld van speculatie, en dus belastbaar aan 33% + gemeentebelasting. Die van TS m.i. niet.

Hoe bereken je de belasting? Ook dat is makkelijk. Voor elke wissel van munt moet je kijken of je een meerwaarde geboekt hebt. Zo ja, dan neem je dat bedrag. Daarvan kan je je kosten aftrekken (bijvoorbeeld aankoopkosten exchange). Op de restwaarde betaal je 33% belasting.

Dus, bijvoorbeeld:

1. Aankoop X Bitcoin voor €1000.
2. Verkoop X Bitcoin voor €2000. Aankoop- en verkoopkosten zijn 0.2% per transactie; dus 0.2% van €1000 + 0.2% van €2000 = €2 + €4 = €6.

De meerwaarde is hier €1000 - €6 = €994, belastbaar aan 33% + gemeentebelasting.

Geleden verliezen zijn ook aftrekbaar van deze meerwaarden. Heb je naast deze €1000 meerwaarde een verlies geleden van €500, dan mag je dit ook in aftrek brengen. Dan betaal je dus 33% + gemeentebelasting op €494.

Wanneer de meerwaarde gerealiseerd werd in crypto dient u de corresponderende EUR waarde te nemen van de tegenmunt. Wanneer die in EUR niet beschikbaar is, dan neem je een dollarwaarde en reken je deze waarde om adhv. de (op die dag geldende) EUR/USD koers van de ECB of de NBB. Dat kan allemaal vrij snel en gemakkelijk via Excel.
Ok, dus ik begrijp hieruit dat als ik vandaag 1000euro winst maak en morgen 1000euro verlies (en ik er daarna mee stop) ik dan 0euro belasting verschuldigd ben. Echter, stel dat vandaag 31/12 is en morgen 1/1. Zijn deze verliezen dan ook overdraagbaar per inkomsten jaar? Ik maak dus op 31/12/2017 1000euro winst, in de aangifte van inkomstenjaar 2017 geef ik dan ook 1000euro aan bij diverse inkomsten en betaal dan 33%. Wanneer ik de aangifte voor 2018 invul kan ik mijn verlies van 1000euro dan ergens in mindering brengen?

Fortuin
Berichten: 1013

#33 , 22 dec 2017 14:59

Neen. Winst van een vorig aanslagjaar kan je niet compenseren met verliezen van vandaag. Die verliezen worden dan (maximaal 5 jaar) overgedragen naar volgende aanslagjaren en verrekend met toekomstige winst.

Dus je kan beter op 31/12 een verlies boeken als je in dat aanslagjaar ook winsten hebt, dan te verkopen op 1/1. Zo kan je het verlies compenseren met de winst.

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#34 , 22 dec 2017 16:13

Misschien toch vriendelijk vragen u te onthouden van te reageren als je er niets van kent
U stelde de vraag zo ongenuanceerd dat enkel een ongenuanceerd antwoord op z'n plaats was.

Mag ik u vriendelijk vragen om uw manieren te houden als nieuwkomer op dit forum? Het correcte antwoord was al door Fortuin gegeven. Dat het niet in uw kraam past is geen reden om vrijwilligers hier aan te vallen.
"sowieso" schrijf je zo.

monaco666
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#35 , 23 dec 2017 13:59

Heel toevallig was ik ook aan het zoeken wat mijn opties zijn. Ik heb ook op dit moment veel xrp haha had niet verwacht dat dit zo een trala la ging zijn. Ik vroeg me wel af of ik niet naar Nederland kon immigreren daar is het 6% volgens mij?

monaco666
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#36 , 23 dec 2017 14:05

Nul procent kan alleen als je niet constant zit te handelen. Waar de grens tussen speculatie en normaal beheer ligt is kan een grijze zone zijn, maar eenmalig kopen en later verkopen met meerwaarde is in bijna alle gevallen de definitie van normaal beheer.
Dat dacht ik dus ook maar wat als de hold maar 8 maanden is, gaan ze daar ook moeilijk over doen of mag je het gewoon van een exchange afhalen of eerst advocaat etc inlichten want ja "200K €" uit het niets is ook niet zo legaal lijkend.

LeenW
Berichten: 12828

#37 , 24 dec 2017 00:26

Ik betwijfel sterk dat de overheid interesse heeft om een paradijs voor bitcoins te worden.

WilliamHolz
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#38 , 24 dec 2017 09:24

Ik betwijfel sterk dat de overheid interesse heeft om een paradijs voor bitcoins te worden.
ja want zoals we gezien hebben met nachtwerk en de e-commerce boom is onze overheid echt toekomst-minded.

Als we dan toch gewoon zijn de boot te missen ;-)

Anami
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#39 , 27 dec 2017 02:04

@marccwr
Even naar NL verhuizen, domiciel daar zetten, in nl betalen en terug naar België land ;)
https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/ ... ns-betalen

WilliamHolz
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#40 , 27 dec 2017 10:23

Dat kan maar dan ga je toch 5 jaar in Nederland moeten verblijven. Kan het met 3 jaar?

marccwr
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#41 , 27 dec 2017 14:02

@Anami Waarom? Als ik alles hier goed begrepen heb mag ik er vanuit gaan dat "iets" aankopen in 2014 en dit met winst verkopen in 2017 niet kan beschouwd worden als speculatie.

De redenering van de belastingen om dit zonder meer te aanzien als

"Belast volgens art. 90, speculatieve winsten (groot risico op verlies en grote winst = speculatie) Belast als divers inkomen."

gaat volgens mij toch niet op? ????

"Groot risico op verlies"...
Waarom? Ik was daar net NIET vanuit gegaan. Ik was zelfs vrij zeker bij aankoop van mijn XRP dat Ripple als startend maar toch wel zeer goed georganiseerd bedrijf met een heldere visie, een duidelijk plan en met ongelooflijk bekwame software ingenieurs een zeer grote kans op slagen kon hebben. En als ze zouden slagen (wat er nu wel duidelijk zit aan te komen) kon in mijn visie hun token XRP alleen maar toenemen in waarde... Dat is dus ook aan het gebeuren. Is dit dan meer risico nemen dan bvb investeren in Lernout en Hauspie?

"Grote winst"...
Kan je toch ook hebben met aandelen? Of kunst? Als je een echte VanGogh op een rommelmarkt kan kopen voor een prikje.... Is dat dan ook "speculeren" ???

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#42 , 27 dec 2017 16:06

Ik zou één van de meest volatiele instrumenten op de markt niet gaan bestempelen als "veilig".

marccwr
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#43 , 27 dec 2017 16:26

@Lanox Alles hangt ervan af hoe je er mee omgaat. Als je die tokens goedkoop hebt kunnen kopen en je trekt je vervolgens niets aan van de grote swings, maar laat ze veilig in een wallet zitten gedurende meerdere jaren omdat je WEET dat deze technologie ZAL doorbreken in de financiële wereld, dan zie ik niet in wat hier zo onveilig aan is. Integendeel zelfs!!!! Het enige risico dat je naar mijn gevoel loopt is dat je de technologie en de economische ontwikkeling van je investering niet goed opvolgt en als gevolg niet door hebt dat je op een verkeerd paard hebt gewed. Maar hoe verschillend is dit als berekende inschatting in vergelijking met iemand die indertijd aandelen van Apple, Amazon, Yahoo, Lernout & Hauspie, .... aankocht? het ene bedrijf HEEFT het waargemaakt en het andere weer niet. Investeren heeft altijd wel wat met kansberekening en het volgen van technologische of economische ontwikkelingen te maken. Uiteraard zet je niet al je spaargeld in op één investering, maar zorg je voor een goede verdeling....
Aandelen kunnen OOK zeer volatiel zijn, maar dat wil daarom NIET zeggen dat je ze over lange termijn als onveilig moet beschouwen, zolang je het maar verstandig blijft opvolgen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#44 , 27 dec 2017 16:33

NIet te vergelijken met aandelen. Ook risico weliswaar maar die vertegenwoordigen realia, bitcoins daarentegen enkel wat de zot er voor geeft.

En de blockchain technologie is zoveel synoniem met bitcoins als wegenbouw met gevaarlijke bolides bestuurd door gekke chauffeurs die over die wegen rijden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

marccwr
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#45 , 27 dec 2017 18:08

@asperger Ik had het hier over Ripple en XRP, niet over Bitcoin. Persoonlijk ben ik ook helemaal geen fan van Bitcoin als belegging (nooit geweest). Wel heb ik het toch wel altijd een bijzonder interessant experiment gevonden, maar dan eerder voor de technologie die er in is verwerkt. Helemaal akkoord dat het huidige opbod dat zich vertaald in een niet gefundeerde waarde voor een Bitcoin bijzonder idioot en zelfs gevaarlijk is voor een technologie die, hoe vernuftig ze ook is, al ver achtergelaten werd door betere alternatieven.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”