Belasting bij meerwaarde op Bitcoin of andere digitale waardetokens

Fortuin
Berichten: 1013

Re: Belasting bij meerwaarde op Bitcoin of andere digitale waardetokens

#226 , 18 mar 2018 21:47

Ik kan de mening van Leen wel volgen, maar ze bekijkt het m.i. wel wat te streng. Net zoals bij aandelen moet het zeker af en toe eens mogelijk zijn om te kopen en verkopen en je portfolio te spreiden en/of te heralloceren. Als je zegt "wat gespeculeerd" -- wat bedoel je daar dan mee? Hoeveel transacties? Hoeveel keer wisselen tussen verschillende munten?
Laatst gewijzigd door Fortuin op 18 mar 2018 21:49, 2 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
tigga
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#227 , 18 mar 2018 21:48

Dus dat wordt niet per jaar bekeken? Dat is toch wel grote zever? Hoe lang mag je dan niks doen van traden tot dat het terug als goede huisvader wordt beschouwd?

En hangt dat dan af van de datum van aankoop of de datum van verkoop? Als ik die ene ICO hierboven beschreven 1 jaar bijhoudt, 2 jaar bijhoudt, 3 jaar bijhoudt, maakt dat allemaal geen verschil omdat ik in het jaar daarvoor & daarna wat speculatief heb gehandeld?

Waarom wordt dat trouwens allemaal als hetzelfde beschouwd. Elke cryptocurrency heeft andere aspecten en mag je toch niet zomaar op een hoopje gooien. Kan men dan ook zeggen als je bvb in een jaar veel met aandelen hebt gespeculeerd, en 1 ICO (niks anders), dat die ICO dan ook speculatief is omdat je met die aandelen bezig was? (Want beide zijn zogezegd portefeuillewaarden).

tigga
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#228 , 18 mar 2018 21:51

Er is een dertigtal dagen in dat jaar speculatief gehandeld.. De exchange lijst veel meer transacties op dan er daadwerkelijk zijn geweest, die zegt zo'n 1500 maar ik veronderstel dat dat veel automatische orders zijn (die mijn bid matchen).

Reclame

Fortuin
Berichten: 1013

#229 , 18 mar 2018 21:52

Dagen maakt op zich weinig uit. Hoeveel werkelijke transacties? Geef eens een voorbeeld van gemaakte trades?

tigga
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#230 , 18 mar 2018 21:52

Trouwens: Sommige ICO's verkopen zichzelf als "software" of "software tokens" en zeggen niets over mogelijke winsten die er mogelijk zijn (het is een zogezegd utility token).

Om van portefeuillewaarden te spreken moet het ook vrij verhandelbaar zijn denk ik, en bij een ICO kan het heel lang duren alvorens die currency a) beschikbaar is b) verhandelbaar is op een exchange..

tigga
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#231 , 18 mar 2018 21:54

Zoals ik al zei, een 1500 orders. Veel gekocht en 2 maanden later terug verkocht omdat het toen allemaal in mekaar zakte, en ook nog een 5-tal andere ICO's in dat tweede jaar.

LeenW
Berichten: 12828

#232 , 18 mar 2018 21:57

Het bovenstaande is uiteraard slechts mijn mening, voor een zeker antwoord vraagt u best een fiscale ruling aan. Maar hetgeen u hier vertelt is naar mijn bescheiden mening echt niet als goede huisvader belegging te bekijken.

Fortuin
Berichten: 1013

#233 , 18 mar 2018 21:58

Dat lijkt me nu wel voldoende om te spreken van speculatie. Verkopen omdat het allemaal in mekaar zakte is op zich geen probleem, veel verschillende dingen kopen ook niet, maar de frequentie tussen wisselen van munten (snel kopen en snel verkopen) wel.

Om "veilig" te zitten had je in principe bijvoorbeeld 1-5 coins moeten kopen midden 2016 en eind 2017 moeten verkopen. Dan kon men waarschijnlijk wel spreken van normaal beheer, los van de geboekte winst. Dat je meerdere posities aanhoud is op zich geen probleem, maar wel de hoeveelheid en snelheid van transacties.

Het gegeven van de ICOs is/was vaak ook kopen op dag 1, en dan verkopen op dag 5-10-30. Dat is "textbook" speculatie.

Denk wel dat de mening van Leen hier correct is.

Of het over cryptos, of aandelen, of koeien gaat, dat maakt in principe ook niet uit. Als u elke maand een lot koeien kan kopen voor €X, en verkopen voor €2X, dan kan men dat ook aanzien als speculatie (en belasten aan 33% + gemeentelijke opcentiemen).
Laatst gewijzigd door Fortuin op 18 mar 2018 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.

tigga
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#234 , 18 mar 2018 21:59

Een goeie huisvader die 90% als lange-termijnbelegging ziet en 10% als korte termijn speculatief wordt dus ook op die 90% even hoog belast. Dikke vette zever. Arbitraire logica altijd in het voordeel van de staat.

Fortuin
Berichten: 1013

#235 , 18 mar 2018 22:01

Dikke vette zever is uiteraard niet de moeite doen om de fiscale wet na te kijken alvorens #yolo geld ergens in te steken. Dan had je geweten waar de toekomstige problemen lagen. Het is niet de opdracht van de overheid om een fiscaal vriendelijke oplossing aan te reiken. Een oplossing had geweest kunnen zijn om uw speculatieve investeringen in te brengen in een vennootschap.

tigga
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#236 , 18 mar 2018 22:03

Als men bij elke transactie wil belasten (FIFO) dan moet men ook op elke transactie kijken of die speculatief is al dan niet. Wat een domme wet is dat hier. In Duitsland is het simpel, 1 jaar houden en geen problemen. Dat is een rechtvaardige wet. Hier is het duidelijk onrechtvaardig.

Fortuin
Berichten: 1013

#237 , 18 mar 2018 22:07

Ander land, andere wet. Echt rechtvaardig lijkt me die 1-jarige regel trouwens ook niet. Hier kan je verkopen na 6, 9, of 11 maanden indien uw crypto vermogen buitensporig gestegen zou zijn en zo de enige logische beslissing zou zijn (als goede huisvader) om uw cryptocurrencies te verkopen.

Persoonlijk lijkt mij het Belgisch stelsel beter dan het Duitse in deze. Maar je moet natuurlijk wel eens durven nadenken over de situatie en weten welke argumentatie je zal gebruiken.
Laatst gewijzigd door Fortuin op 18 mar 2018 22:08, 2 keer totaal gewijzigd.

LeenW
Berichten: 12828

#238 , 18 mar 2018 22:07

Een zwaardere belasting is niet noodzakelijk een onrechtvaardige belasting. Het probleem lijkt mij dat een paar bitcoin-idioten jarenlang verkondigd hebben dat crypto's belastingvrij zouden zijn, zonder eens na te kijken of dat effectief zo zou zijn.

En wees eens eerlijk, is die 33% nu zo onrechtvaardig vergeleken met de 30% op de "klassieke" beleggingen?

tigga
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#239 , 18 mar 2018 22:12

Is het nu 33% op elke transactie (met winst) of 33% enkel als je omzet naar euro? Want 33% op elke transactie is natuurlijk onrechtvaardig als je de verliezen niet kunt aftrekken.. Vraag het maar eens aan al die idioten die ergens in september-oktober gekocht hebben, grote winsten hebben gemaakt & in december geruild voor een andere coin, waarvan de waarde nu 80% naar beneden is gegaan maar waar zij dus toch nog steeds 33% zouden moeten betalen op die eerste transactie...

En 33% + gemeentelijke opcentiemen is heel hoog.

Fortuin
Berichten: 1013

#240 , 18 mar 2018 22:13

Op elke transactie. Verliezen zijn wel aftrekbaar.

En 33% + opcentiemen zijn de te betalen belasting, tenzij je letterlijk gewoon aan buy + hold doet.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”