Vragen ivm emigratie naar Thailand, maar wel blijven werken voor BE/EU bedrijven.

Draco
Topic Starter
Berichten: 3

Vragen ivm emigratie naar Thailand, maar wel blijven werken voor BE/EU bedrijven.

#1 , 12 jul 2016 15:46

Beste kenners,

Advies gevraagd. Momenteel ben ik werknemer in België. Mijn doel is echter om te migreren naar Thailand, ik zal me dus ook uitschrijven in België en mijn domicilie in Thailand hebben.

Omdat ik mijn werk remote kan uitvoeren zonder hiervoor (veel) in België/Europa te moeten zijn, had ik gedacht om een bedrijfje op te starten in (waarschijnlijk) Hong Kong. Mijn bedrijf zal dan maandelijks een factuur sturen naar één of meerdere Belgische/Europese bedrijven voor bewezen diensten. Ik zal dus geen werknemer meer zijn, meer eerder een freelancer werkende voor eigen zaak.

Voor het Thailand (work permit + domicilie) - Hong Kong gedeelte heb ik reeds een 100% legale oplossing gevonden. Via een in Thailand gebasseerd bedrijf X (wil geen reclame maken) factureren zij mijn HK bedrijf en zij regelen alles betreffende mijn work permit, taxen, ziekteverzekering, netto uitbetaling van loon op mijn Thaise bankrekening en indien gewenst huisvesting. Daarvoor rekenen zij een percentage van het factuurbedrag aan. Zij kunnen ook aan een Belgisch bedrijf factureren, maar het is fiscaal interessanter voor mij om hun te laten factureren naar mijn toekomstig bedrijf in Hong Kong.

Maar nu zoek ik een legale manier om met de Belgische fiscus om te gaan. Daar ik niet meer in België woon, wens ik er ook niet meer belast te worden, of toch zo weinig mogelijk. Maar ik zal beroepsmatig nog wel een paar weken (+-6?) per jaar in België verblijven, wegens vergaderingen etc. Hoe pak ik dit het beste aan?

Zijn er implicaties waar mijn Belgische/Europese klanten/bedrijven rekening mee moeten houden?

Is het uberhaupt mogelijk om hierover met iemand van de Belgische fiscus te praten? Of moet ik raad vragen aan één of andere financiëel kantoor dewelke ervaring hebben met dit soort zaken... maar hoe vind ik die?

Indien jullie nog vragen zouden hebben, hoor ik het graag.

Alleszins bedankt voor jullie advies
D.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jackrussell
Berichten: 701

#2 , 17 feb 2017 19:20

Het beste de banden met België zoveel mogelijk doorknippen. Het is aan de fiscus om te bewijzen dat u feitelijk nog in België woont of daar een belastingplicht zou hebben.

Heeft u niets in België en komt u alleen af en toe op vakantie, dan zal men dat onmogelijk kunnen bewijzen. Heeft u een ingerichte woning in België, een auto met Belgische nummerplaat, gaan u kinderen in België naar school, bent u nog lid van de tennisclub en pakt u wekelijks een parkeerboete in België, dan zal dat bewijzen geen enkel probleem zijn. Daar tussen zit heel erg veel.

Fortuin
Berichten: 1013

#3 , 17 feb 2017 22:26

Mogelijk fiscaal advocaat onder de arm nemen. Fiscus zal u niet helpen. Hier komt het in feite op neer: belangrijk is dat je inderdaad de banden doorknipt, dus het niet hebben van een huis is een goed begin. Bankrekeningen ook best afsluiten en vervangen door een internationaal alternatief (bv. bij een bank in het VK, of in één of ander belastingsparadijs).

Is er voor Thailand geen grijze zone? Ik heb dat zelf al eens bekeken, en voor zover ik weet is het niet mogelijk in Thailand permanent te verblijven zonder visa runs te doen als je geen eigen Thais bedrijf hebt?

Reclame

Jackrussell
Berichten: 701

#4 , 18 feb 2017 00:26

Ja, het beste een fiscale advocaat. Als u de fiscus wat vraagt, dan zal de fiscus al gauw vinden dat u moet betalen. Ik ga zelf echt compleet emigreren, maar toch is raad van een fiscale advocaat hard nodig, zo'n bloedhonden zijn het bij de fiscus.

Fortuin
Berichten: 1013

#5 , 18 feb 2017 01:37

Naar welk land denk je te trekken?

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 18 feb 2017 09:08

, zo'n bloedhonden zijn het bij de fiscus.
Maar je bent toch content dat er op einde van de maand een pensioen ligt? Ben je zeker dat je dat ginder ook zal krijgen? l

Jackrussell
Berichten: 701

#7 , 20 feb 2017 11:12

Bent u er zeker van dat u in België dit pensioen gaat krijgen? Daarnaast kan iemand natuurlijk altijd voorzien in zijn eigen pensioen. Pensioen heeft ook niet veel met de fiscus te maken dan? Behalve dan dat ook over pensioen er vast wel weer belasting betaald moet worden.

giserke
Berichten: 2434

#8 , 20 feb 2017 11:15

Bent u er zeker van dat u in België dit pensioen gaat krijgen? Daarnaast kan iemand natuurlijk altijd voorzien in zijn eigen pensioen. Pensioen heeft ook niet veel met de fiscus te maken dan? Behalve dan dat ook over pensioen er vast wel weer belasting betaald moet worden.
Beetje zekerder dan als je ginderachter woont. En dan mag je hopen dat je ginderachter niet ziek wordt wanneer je de banden met België doorknipt.
Bovendien als je de banden volledig doorknipt met België ben je gewoon een bedrijf buiten de EU die hier zaken doet.
Maw de internationale fiscale en handelsverdragen zijn van toepassing. Dat betekent dat het al om serieuze bedragen mag gaan waarover je zaken doet om het een beetje rendabel te maken...

Fortuin
Berichten: 1013

#9 , 20 feb 2017 16:52

Bent u er zeker van dat u in België dit pensioen gaat krijgen? Daarnaast kan iemand natuurlijk altijd voorzien in zijn eigen pensioen. Pensioen heeft ook niet veel met de fiscus te maken dan? Behalve dan dat ook over pensioen er vast wel weer belasting betaald moet worden.
Beetje zekerder dan als je ginderachter woont. En dan mag je hopen dat je ginderachter niet ziek wordt wanneer je de banden met België doorknipt.
Bovendien als je de banden volledig doorknipt met België ben je gewoon een bedrijf buiten de EU die hier zaken doet.
Maw de internationale fiscale en handelsverdragen zijn van toepassing. Dat betekent dat het al om serieuze bedragen mag gaan waarover je zaken doet om het een beetje rendabel te maken...
't leven in Thailand is nu ook niet zo duur. Een villa met zwembad en dergelijke in prachtige omgeving valt er te huren aan (minder dan) €1,000 per maand. Als je daar in de regio gaat rondreizen tussen verschillende landen kan je volgens mij zelf structureren zodat je nergens belastingen moet betalen. Voor bv. een ITer die makkelijk voor klanten wereldwijd kan werken en waar €10-12,000 per maand factureren niet onrealistisch is, is het toch al de moeite.

Dat pensioen binnen 30-40 jaar, ik verwacht er ook weinig van. Een internationale ziekteverzekering, dat kost ook geen stukken van mensen. En terugkomen naar België kan uiteraard ook nog altijd, als je echt te ziek bent.

giserke
Berichten: 2434

#10 , 21 feb 2017 11:38

Er zijn er toch al veel teruggekeerd met hangende pootjes en den baard ferm afgeschoren hoor.

Fortuin
Berichten: 1013

#11 , 21 feb 2017 14:41

Tja. Er zijn ook al veel mensen failliet gegaan als zelfstandige. Dat zegt op zich niets, en zegt niets over je slaagkansen. Als je daar zin in hebt moet je dat gewoon doen!

Jackrussell
Berichten: 701

#12 , 21 feb 2017 20:54

Bent u er zeker van dat u in België dit pensioen gaat krijgen? Daarnaast kan iemand natuurlijk altijd voorzien in zijn eigen pensioen. Pensioen heeft ook niet veel met de fiscus te maken dan? Behalve dan dat ook over pensioen er vast wel weer belasting betaald moet worden.
Beetje zekerder dan als je ginderachter woont. En dan mag je hopen dat je ginderachter niet ziek wordt wanneer je de banden met België doorknipt.
Bovendien als je de banden volledig doorknipt met België ben je gewoon een bedrijf buiten de EU die hier zaken doet.
Maw de internationale fiscale en handelsverdragen zijn van toepassing. Dat betekent dat het al om serieuze bedragen mag gaan waarover je zaken doet om het een beetje rendabel te maken...
In uw geval zou ik zeker in België blijven.

Tegen ziekte kun je een verzekering sluiten natuurlijk. Pensioen kun je zelf verzorgen. Goedkoper leven dan in België maakt dat ook nog eens makkelijker. En niet iedereen hoeft hier zaken te blijven doen en gehinderd te worden door handelsverdragen e.d.

giserke
Berichten: 2434

#13 , 21 feb 2017 23:04

Bent u er zeker van dat u in België dit pensioen gaat krijgen? Daarnaast kan iemand natuurlijk altijd voorzien in zijn eigen pensioen. Pensioen heeft ook niet veel met de fiscus te maken dan? Behalve dan dat ook over pensioen er vast wel weer belasting betaald moet worden.
Beetje zekerder dan als je ginderachter woont. En dan mag je hopen dat je ginderachter niet ziek wordt wanneer je de banden met België doorknipt.
Bovendien als je de banden volledig doorknipt met België ben je gewoon een bedrijf buiten de EU die hier zaken doet.
Maw de internationale fiscale en handelsverdragen zijn van toepassing. Dat betekent dat het al om serieuze bedragen mag gaan waarover je zaken doet om het een beetje rendabel te maken...
In uw geval zou ik zeker in België blijven.

Tegen ziekte kun je een verzekering sluiten natuurlijk. Pensioen kun je zelf verzorgen. Goedkoper leven dan in België maakt dat ook nog eens makkelijker. En niet iedereen hoeft hier zaken te blijven doen en gehinderd te worden door handelsverdragen e.d.
Is dit als persoonlijke aanval bedoelt, of wat bedoel je er juist mee?

Jackrussell
Berichten: 701

#14 , 22 feb 2017 00:25

Nee, het is zeker geen persoonlijke aanval. Ik bedoel er enkel en alleen mee te zeggen dat als u zich zorgen maakt over uw pensioen, gezondheid, etc ginderachtig, u inderdaad beter in Belgie blijft.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”