Geachte dames en heren,
Volgende doet zich voor:
Ik ben invalide en bekom een invaliditeitsuitkering. Ik ben alleenstaande.
Van 01.02.2013 tem 31.08.2014 heb ik in Keulen, Duitsland gewoond en huurde ik een appartement (3 huurcontracten direct aansluitend op elkaar), dus 19 maanden in totaal.
Ik was uitgeschreven uit het Belgisch bevolkingsregister en in die periode gedomicilieerd in Keulen, Duitsland.
Daar ik minder dan 24 maanden in Duitsland heb verbleven, twijfelt de ambtenaar die mijn bezwaar behandelt of ik voor die periode al dan niet in de PB rijksinwoners of in de BNI dien te worden belast.
De feiten zijn echter de volgende:
- Ik bezit geen onroerende goederen in België en heb in die periode evenmin een woning in België gehuurd. Ik had dus met andere woorden geen woonst in België ter beschikking.
-Ik heb in die periode alleen in Keulen drie keer na elkaar een appartement gehuurd (de eerste 2 huurcontracten waren immers van bepaalde duur) en ik had dus enkel in Keulen een woonst ter beschikking. Hoe zou ik dan godsmogelijk als rijksinwoner van België beschouwd kunnen worden en in de PB bij de rijksinwoners belast worden??? De BNI heeft mij na mijn verhuis terug naar Belgie in 2014 zelf een aangifteformulier voor de BNI opgestuurd en mij per email bevestigd dat ik mijn inkomsten voor 2014 diende op te delen tussen de BNI en de PB. Nu wil de bezwaarambtenaar de volledige belasting voor 2013 overbrengen naar de PB.
Ik kan toch onmogelijk mijn fiscale woonplaats noch mijn zetel van fortuin in België hebben gehad? Ik veronderstel dat deze twee toch een woning dienen te zijn?
Ik wens voor die periode in de BNI belast te blijven. Hoe kan ik mijn bezwaarambtenaar hiervan overtuigen? Deze lijkt zich vast te pinnen op een circulaire waarin een minimumduur van 24 maanden verblijf in het buitenland vereist is.
Het enige wat hij aanhaalt is dat ik in die periode mijn Belgische bankrekening en Belgische kredietkaarten nog had. Mijn uitkering werd echter op mijn Duitse rekening gestort.
Alvast zeer vriendelijk dank bij voorbaat voor uw antwoord.
mvg,
Julius