Kindergeld

popje
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Kindergeld

#1 , 08 jul 2016 07:01

Ik kreeg een brief van de kinderbijslagfonds dat er beslag is gelegd op de kindergeld en dat ze dit 100% ingehouden.
Mag dit? Ik lees overal dat kindergeld niet voor beslag vatbaar is.
En de beslag is gelegd door de belastingdienst uit Nederland terwijl ik daar niet meer woon,weet wel dat er een bedrag openstaat maar ze willen geen enkele redelijke afbetalingsplan aanvaarden. Graag uw advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 08 jul 2016 07:46

Van waar trek je u kindergeld, Belgie of Nederland. Hier kan niemand beslag leggen op het kindergeld, als de kinderen bij u wonen.

DAARENTEGEN ZIJN DE VOLGENDE UITKERINGEN NIET VOOR BESLAG VATBAAR

Kindergeld, uitkeringen voor wezen, uitkeringen voor gehandicapten, het gewaarborgd inkomen voor bejaarden, het leefloon en sociale uitkeringen van het OCMW, uitkeringen voor hulp aan een derde voor zware arbeidsongevallen, terugbetaling voor zorgen door het ziekenfonds, de verzekering voor arbeidsongevallen of het fonds voor beroepsziekten, uitkeringen voor gedetineerden die verband houden met hun werk.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21

#3 , 08 jul 2016 08:56

Lijkt me ook vreemd dat de NEDERLANDSE belastingsdienst beslag kan leggen op een BELGISCHE uitkering? Of gaat het hier om Nederlands kindergeld?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

popje
Topic Starter

#4 , 08 jul 2016 09:19

Ik woon en werk deeltijds hier in belgie,ik heb de kinderbijslagfonds gebeld en zij nemen dat beslag klakkeloos over wat ik niet snap.
Ik lees ook overal dat kindergeld niet voor beslag vatbaar is..

Gebruiker21

#5 , 08 jul 2016 09:20

En de kinderen wonen nog bij u?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

popje
Topic Starter

#6 , 08 jul 2016 09:23

De kinderen wonen bij mij ja

Gebruiker21

#7 , 08 jul 2016 09:29

Vreemd... De uitbetaalde kinderbijslag is ook terecht uitbetaald hier? Welke nationaliteit hebt u?

sloeberken

#8 , 08 jul 2016 09:46

En wat zegt de Nederlandse wetgeving hier over.

popje
Topic Starter

#9 , 08 jul 2016 09:48

ik zal het verhaal uitvoerig uitleggen:
Ik woonde in Nederland voor 25 jaar,in 2008 heb ik gebruik gemaakt van kinderopvang via een gastouderbureau.
die bureau heeft kinderopvangtoeslag voor me aangevraagd bij de belastingdienst.De opvangtoeslag werd rechtstreeks naar de gastouderbureau gestort,maar de gastouderbureau vroeg teveel opvangtoeslag aan waar ze geen recht ophadden,toen ik erachter kwam heb ik gelijk alles stopgezet.
Nu komt het grote probleem,de gastouderbureau vroeg falliesement aan en kreeg die ook dus het teveel ontvangen kinderopvang toeslag kon ik niet terugvorderen.De belastingdienst houd mij nu verantwoordelijk voor de teveel ontvangen toeslag die ik nooit op mijn rekening ontvangen heb maar de gastouderbureau die nu falliet is.
Sindsdien ben ik in een juridische strijd verwikkeld met de belastingdienst omdat ze geen afbetalingsplan willen afspreek die redelijk is dat ik kan betalen,ze namen alles in beslag in nederland waar ik recht op had.Ze hebben me zover gekregen dat ik me eigen bijna iets aangedaan heb,daarom ook mijn verhuis naar belgie,ik dacht werk zoeken een beetje rust in me hoofd creeren om verder te gaan met de strijd.
Ik hoop dat u mijn verhaal een beetje snap.

sloeberken

#10 , 08 jul 2016 09:51

Dan is de Nederlandse wetgeving van kracht.

popje
Topic Starter

#11 , 08 jul 2016 09:52

In Nederland mag de Belastingdienst ook geen beslag leggen op de kinderbijslag.
Daarom vraag ik me nu af daar had ik mn rechten hoe zit het nu met mijn rechten in Belgie?
Ik heb nooit beweerd dat ik die opvangtoeslag niet wil terug betalen maar niet het bedrag dat ze willen dat ik per maand aflos 1500 wat ik niet eens bij elkaar krijg met mijn werk.De belastingdienst beweerd van ook al heb ik die geld niet op mijn bankrekening gekregen,het is wel aangevraagd op mijn naam dus ik moet betalen.
Door die gastouderbureau zijn er heel wat gezinnen samen met mij in de problemen gekomen,maar de belastingdienst heeft daar lak aan.

popje
Topic Starter

#12 , 08 jul 2016 09:54

@ sloeberken
De Nederlandse wetgeving is in Nederland van kracht maar toch niet in Belgie????

sloeberken

#13 , 08 jul 2016 09:56

Denk dat je best naar een advocaat gaat, deze zal u zaak eens ten gronde kunnen nakijken.

popje
Topic Starter

#14 , 08 jul 2016 10:00

Dank u
Ik zal een advocaat inschakkelen want ik zie en weet al dat ik dit niet in mn eentje kan uitvechten,maar vriendelijk bedankt voor uw advies

sloeberken

#15 , 08 jul 2016 10:02

Heb je geen recht op een pro deo advocaat, kan ook gedeeltelijk.

http://www.prodeoadvocaat.vlaanderen/In ... fault.aspx

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”