beroepsonkosten

Peertje
Topic Starter

beroepsonkosten

#1 , 06 jul 2016 14:23

Hoi,

Mijn eigenlijke beroepsonkosten liggen hoger dan het forfait. Hoe ga je hier juist mee aan de slag? We baseerden ons hierop: http://www.standaard.be/berekenen/forfaitaire-kosten

Maar we vragen ons nog af:

Percentage beroepsgebruik: ik werkte in 2015 altijd thuis, gebruik één volledige kamer als bureau, en vergader met klanten in de keuken en living... mag ik dan ruwweg 25% tellen als percentage beroepsgebruik? Op basis van oppervlakte living + keuken + bureau zou het eerder 50% zijn, maar dat lijkt misschien nogal veel?

Kosten woning + vaste kosten: mag ik slechts de helft van alle kosten (afschrijving gebouw, interesten, verzekering, gas, internet, ...) tellen omdat we hier met twee wonen & met de twee de kosten betalen? Of werkt dat niet zo? (we wonen wettelijk samen, dus een gemeenschappelijke brief)

bedankt alvast!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 06 jul 2016 14:29

Lijkt mij zeer onrealistisch, een keuken en een living gaat u gegarandeerd meer privé dan beroeps gebruiken. Hetzelfde met het tweede puntje, niet alleen uw partner, maar ook uzelf gebruikt dit alles gedeeltelijk privé

Peertje
Topic Starter

#3 , 06 jul 2016 15:12

Ja, dat dachten we ook. En deel je die kosten van bv. internet door 2, voor elks de helft? Of houdt 1 iemand zich aan het forfait en verzamelt de andere de bonnetjes?

Reclame

wanton

#4 , 07 jul 2016 10:48

Zelfs als u slechts 10 % van de woning als beroepskost zou hanteren, wens ik U veel succes om dit uitgelegd te krijgen aan de administratie. U wenst te veel : gratis wonen?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

bosbes

#5 , 07 jul 2016 16:50

Maar 10% van je internetkosten als beroepskost inbrengen is toch niet overdreven als je fulltime thuis werkt?

Peertje
Topic Starter

#6 , 07 jul 2016 18:27

Onze lening betalen met de belastingen die we terugkrijgen, da's het plan ja. Livin' the dream!

Anyway, het vakje dient daarvoor, toch?

LeenW

#7 , 07 jul 2016 18:39

Uiteraard, maar in de problemen komen omdat uw controleur uw beroepskosten belachelijk hoog vindt, kan ook niet de bedoeling zijn.

Peertje
Topic Starter

#8 , 08 jul 2016 09:56

Neen, daarom dat we 't hier even vroegen hoe het juist werkt en hoe je alles berekent.
Het lijkt sowieso nogal een vaag vakje :) Ik werkte in 2015 elke dag thuis, mijn lief pakweg 10 dagen en toch kunnen we voor een deel hetzelfde invullen...

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”