Woonbonus bij herziening lening 2015

Lanox
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Woonbonus bij herziening lening 2015

#1 , 03 jul 2016 22:43

Zoals zoveel mensen hebben wij onze lening laten herzien in 2015. In de belastingsbrief maakt men onderscheid tussen leningen aangegaan tussen 2005 en 2014 en leningen vanaf 2015. Onze oude lening valt dus onder het eerste stelsel en de herziening van de lening valt onder het tweede stelsel. Onder het eerste stelsel mogen we dan codes 3360 en 4360 vullen tot 2280 euro per persoon en onder het tweede stelsel mogen we de codes 3370 en 4370 vullen tot 3040 euro per persoon. Hoewel dit mij volledig onlogisch lijkt, kan ik nergens vinden dat je beide stelsels niet mag combineren en dus in beide stelsels je "mandje" volledig vullen. Kan iemand hier uitsluitsel over geven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 03 jul 2016 23:28

De twee stelsels combineren? Dat is een beetje van het goede teveel. Gewoon dit : een herziening van een lening verandert niets aan de fiscale maatregelen. DWZ. dat uw oorspronkelijke lening blijft bepalen hoe uw afbetalingen zullen behandeld worden. U dient dus dezelfde codes te gebruiken - en alleen die - als u vorig jaar deed. Voor leningen van 2005 tot 2014 dient u 3370 en 4370 in te vullen. Voor een lening van 2005 is het maximum 2280, anders 3040 per partner-lener.
Het enige waar u rekening moet mee houden is dat hetgeen u eventueel heeft bijgeleend voor de onkosten van de herziening, niet in aanmerking komt voor de woonbonus.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Lanox
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jul 2016 09:11

Bedankt Wanton. Dat had ik ook gevonden in een officieel antwoord van mevrouw Turtelboom, maar vond daar dus niks van terug in de "handleiding" bij de belastingsbrief.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”