Belastingaangifte: onverklaarbaar bedrag te betalen aan gewestelijke belasting

Niels_
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Belastingaangifte: onverklaarbaar bedrag te betalen aan gewestelijke belasting

#1 , 11 jun 2016 00:31

Beste iedereen

Ik ben nieuw op dit forum omdat ik met een belastingsprobleem zit waar ik geen verklaring voor kan vinden. Uit mijn aangifte blijkt dat ik aan de belastingdienst zal moeten betalen dit jaar. Dat ik zou moeten opleggen, daar was ik van op de hoogte. Het bedrag daarentegen roept bij iedereen vraagtekens op. Ook op het werk raken ze er niet aan uit. Kortom: is er iemand die me mijn aangifte kan helpen begrijpen?

Situatieschets:
* mijn netto-inkomsten voor het aanslagjaar 2015 zijn €22.175,92
* De federale staat wil van dat bedrag € 3.651,55 aan belastingen ontvangen. Ik heb €2860,98 betaald aan bedrijfsvoorheffing (vermindering belastingkrediet werkbonus is bij dit bedrag inbegrepen om het makkelijk te houden). Kortom: ik heb € 790,57 schuld.
Als het bij dit bedrag zou stoppen, was dit aanvankelijk het bedrag geweest dat ik verwacht had te moeten betalen. Maar....

De totale belasting die ik nog moet betalen is €2.694,70
Want... het gewest wil ook € 1.366,87 ontvangen en de gemeente nog eens € 401,47 - (+237,46 RSZ) . De totale belasting op mijn inkomen is immers € 5.259,20 en ik heb over de hele lijn (tenminste, volgens mijn fiches) maar € 2860,98 (+ € 101,67 RSZ) betaald

Volgens mijn werk (ik ben arbeider), wordt ongeveer het maximum aan voorheffingen ingehouden en als ik online een loonsimulatie doe blijkt dat ook ongeveer te kloppen. Hoe netto is een nettoloon dan als ik nu een schuld heb van 2700 euro? Is er iemand die mij (en mijn werkgever) kan uitleggen waar het precies fout loopt?

EDIT
Tijdens het opstellen van dit bericht merk ik het volgende:
Op mijn individuele rekening staat:
* RSZ bijdrage werknemer: € 2197,37
* Bedrijfsvoorheffing: € 2860,98
* Bijzondere bijdrage sociale zekerheid: € 101,67

De RSZ bijdrage van € 2197,37 is echter niet in mijn belastingaangifte opgenomen (want deze stond ook helemaal niet vermeld op mijn fiches).

Als ik dit bedrag toevoeg aan mijn aangifte kom ik aan een schuldsaldo van 497,38 EUR. Iets wat volgens mij realistischer is? Maar klopt het ook?

Voor de lezer die het tot dit punt heeft bereikt: honderd maal dank. Voor de lezer die me duidelijkheid kan brengen alvast tweehonderd maal dank. Ik ga er opnieuw een nachtje over piekeren.

Prettig weekend allemaal.

Met vriendelijke groeten
Niels

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Billybob

#2 , 11 jun 2016 00:53

RSZ is van geen belang in de personenbelasting.

Brutoloon
min RSZ
is Bruto belastbaar loon --> vanaf hier begint de berekening in de personenbelasting
min beroepskosten
is netto-inkomen (dit is NIET uw werkelijk ontvangen netto-inkomen!)

Op uw netto-inkomen wordt nu de belasting berekend. Dit is volgens de barema's van de PB. Eens dit berekend is, wordt hiervan de belastingvermindering op de belastingvrije som afgetrokken. Het resultaat is nu BELASTING STAAT.

Sedert aanslagjaar 2016 wordt de staatsbelasting nu opgesplitst in 2 sporen: een federaal deel (74,01 %) en gewestelijk deel (35,117). Dit komt overeen met de vroegere staatsbelasting van voor AJ2016. Het is niet dat er dus nu, na staatsbelasting, gemeentebelasting nog een extra gewestbelasting bijkomt.

Hiervan wordt nu uw bedrijfsvoorheffing afgetrokken (aangezien de BV federaal blijft).
plus gewestbelasting
plus staatsbelasting x percentage gemeentebelasting.
plus BBSZ op uw inkomen
min reeds afgehouden BBSZ

In het kort:

Als de ingegeven codes juist zijn, is de rest van de berekening ook juist.

Als arbeider is het goed mogelijk dat ge moet bijbetalen, want ook al is er voldoende afgehouden op uw loon (van uw werkgever) er is ook nog vakantiegeld (en soms nog dopgeld of wat dan ook).

wanton

#3 , 11 jun 2016 21:58

Zal morgen zondag één en ander simuleren!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Niels_
Topic Starter

#4 , 12 jun 2016 08:49

@ Billybob
Dank voor de reactie. Het Bruto belastbaar loon verhaal is nu helemaal duidelijk. Ik heb echter maar € 1017.97 aan vakantiegeld ontvangen. Daar is €174.68 bedrijfsvoorheffing afgegaan. Als het terug te betalen bedrag daardoor bepaald wordt, kan dat dus ook maar een klein deel van de som zijn. Misschien dat mijn ziektegeld er (ook?) voor iets tussen zit.

@ Wanton
Ontzettend veel dank.
Ik weet niet of het toegelaten is (ik vertrek nu naar het werk dus doe het in de vlucht) om mijn gegevens van de aangifte hier neer te zetten. Dat geeft toch een meer volledig beeld:

Vakantiegeld:
* 250: 1017.97
* 286 174.68

Loon werk (arbeider):
* 250: 20904.03
(* eindejaarspremie staat niet op de fiche vermeldt. Dit is echter wel uitbetaald in december dacht ik. Hier heb ik ook navraag voor gedaan op het werk, maar wacht op hun reactie)
* 269: 1087.50
* 286: 109.25
* 286: 2273.98
* 287: 101.67
* 240: 1731.30
* 284: 597.27
* 291: 466.26

Loon werk (overheid):
* 250: 238.99
* 286: 101.30
* 290 - ja

Loon vervangingsinkomen (CM)
* 266: 621.26
* 286: 32.72

(als mijn werkgever geen fout heeft gemaakt met eindejaarspremie oid moet ik toch misschien eens nakijken of het met het vervangingsinkomen heeft te maken?)

Dat zou alles moeten zijn. waar ze op de aanslag rekening mee hebben gehouden.

Edit: postcode 9190 en burgerlijke staat = alleenstaande. Geboortejaar 1989

wanton

#5 , 12 jun 2016 11:09

Eerst dit : die code 240 met een bedrag van 1731.30 € kan volgens mij niet kloppen. Is dat correct?
Toet-anch-Amon

wanton

#6 , 12 jun 2016 11:36

Bij een eerste overzicht valt op dat er veel te weinig is afgehouden op het loon aan bedrijfsvoorheffing. Iets van 11 % , waar de afrekening meer dan het dubbel bedraagt.
Toet-anch-Amon

Niels_
Topic Starter

#7 , 12 jun 2016 14:08

Excuses. Code 240 is inderdaad een vergissing. Dat zou 254 moeten zijn. Er is inderdaad minder van mijn loon afgehouden omdat ik foutief een persoon ten laste had staan. Volgens het werk zou dat op jaarbasis ongeveer een verschil van ca 600 euro moeten opleveren dat ik te weinig heb afgedragen. Maar dat klopt dus niet? Ruw geschat hield het werk maandelijks 200 euro af aan bedrijfsvoorheffing. Zonder persoon ten laste was dat 250 euro geweest. Maar als ik het goed begrijp had dat 400 euro per maand (ca 20%) moeten zijn?

wanton

#8 , 12 jun 2016 20:20

Dat bedrag bij code 254, staat dat to. a , b of c?
Toet-anch-Amon

Niels_
Topic Starter

#9 , 12 jun 2016 20:57

Dat staat onder C, Wanton.

wanton

#10 , 13 jun 2016 20:48

Dat bedrag vertegenwoordigt de terugbetaalde reiskosten. Die komen bij uw loon , met een vrijstelling van 380 €.
Bij een simulatie volgens uw opgave , zou u idd 2954 € moeten bijbetalen.
Nogmaals : de ingehouden voorheffingen zijn mi. veel te laag. Dit is niet enkel een gevolg van ' één persoon ten laste".
Toet-anch-Amon

Niels_
Topic Starter

#11 , 14 jun 2016 17:28

Bedankt voor de hulp Wanton. Hoe kom jij trouwens aan €2954? Met de Tax calc kom ik elke keer opnieuw aan €2694,70. Bizar trouwens dat mijn woon-werkverkeer een verschil van ca €800 maakt op de totaal te betalen som. Ik dacht dat de werkgever mij dit betaalde om tot op het werk te raken. Als ik meer dan de helft van dit bedrag later aan de staat moet betalen, welk nut heeft dit dan? (Uiteindelijk kan ik denk ik wel stellen dat ik dat bedrag al aan de staat heb betaald door te tanken aan de pomp). Mijn effectieve brandstofkosten voor het werk zijn immers gemakkelijk een 1100 euro op jaarbasis. Volgens de berekening op de site van financiën zelfs voor €1791 (60 x 199 x 0.15). Als ik dit in de taxcalc ingeef, blijft het bedrag echter op €2694.70 staan. Klopt dit?

Hoe dan ook, ik heb de bevindingen doorgegeven aan de loonadministratie. Zij hebben externe navraag gedaan en zopas heb ik antwoord gekregen (van de loonadministratie) met de bevestiging dat zij de wettelijke afhouding hebben toegepast en het misschien aan een lening bij de bank ligt. Aangezien ik geen leningen heb en hier al twee maal een andere vaststelling heb gezien, groeit bij mij de twijfel meer en meer of dat wel kan kloppen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”