bijberoep , stel me vragen bij de boekhouder

hanshlf
Topic Starter
Berichten: 1

bijberoep , stel me vragen bij de boekhouder

#1 , 09 dec 2007 01:41

Hallo,

Ik ben begonnen in bijberoep sedert april 2007.
Blijkbaar loopt de zaak goed en heb ik een goede omzet.
Heb me een boekhouder onder de arm genomen , maar stel me er toch wat vragen bij .

1.Heb een wagen aangekocht particulier verkoop in 2006 , staat ook op papier voor 4000 euro , deze wenste in in te brengen als onkost-afschrijving.
Ik dacht van 3000 euro in te brengen over 2 jaar.
Wagen is tenslotte reeds 8 jaar.
Blijkbaar zegt mijn boekhouder dat ik niks kan inschrijven , omdat ik hem voor de start van bijberoep gekocht heb ?? Correct ?

2.Mijn BTW op benzine mag ik maar voor 25% aftrekken doordat het bijberoep is ?

3.Wij bouwen een nieuw huis. Heb reeds notaris kosten , de grond,voorschot en architect betaald.
Ik wens gebruik te maken van 25 % van de woning voor het bijberoep.
Kan ik dit nu inbrengen voor het jaar 2007 of kan ik hiermee niks doen ? Kan ik bvb de grond al inbrengen ? factuur is tenslotte reeds betaald.
afschrijving is voor bijberoep blijkbaar 30 jaar.

iemand een antwoordje

Alvast bedankt .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 10 dec 2007 12:55

“Art.52.Onder voorbehoud van het bepaalde in de artikelen 53 tot 66bis worden inzonderheid als beroepskosten aangemerkt :...6° afschrijvingen die betrekking hebben op...immateriële en materiële vaste activa waarvan de gebruiksduur beperkt is...Art.61.Afschrijvingen worden als beroepskosten aangemerkt naar de mate dat ze gegrond zijn op de aanschaffings- of beleggingswaarde en voor zover ze noodzakelijk zijn en samengaan met een waardevermindering die zich in het belastbare tijdperk werkelijk heeft voorgedaan.Onder aanschaffings- of beleggingswaarde wordt verstaan, volgens het geval...de inbrengwaarde...”(WIB=Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

Dat een wagen vóór de start van uw bijberoep gekocht werd belet mijns inziens niet deze wagen geheel of gedeeltelijk in te brengen in uw onderneming.In de mate waarin hij ingebracht wordt komt hij dan ook in aanmerking voor afschrijving.
Ik vind geen enkele bepaling krachtens welke uw BTW op benzine slechts voor 25% aftrekbaar is DOORDAT ze verbruikt werd in bijberoep.

“Art.49.Als beroepskosten zijn aftrekbaar de kosten die de belastingplichtige in het belastbare tijdperk heeft gedaan of gedragen om de belastbare inkomsten te verkrijgen of te behouden en waarvan hij de echtheid en het bedrag verantwoordt door middel van bewijsstukken of, ingeval zulks niet mogelijk is, door alle andere door het gemeen recht toegelaten bewijsmiddelen, met uitzondering van de eed.Als in het belastbare tijdperk gedaan of gedragen worden beschouwd, de kosten die in dat tijdperk werkelijk zijn betaald of gedragen of het karakter van zekere en vaststaande schulden of verliezen hebben verkregen en als zodanig zijn geboekt.”(WIB).

Uw notariskosten,de grond,voorschot en architect die u GEDAAN hebt in 2007 kan u dus ook in het inkomstenjaar 2007 voor 25 % inbrengen in ZOVERRE ook de woning voor 25% in bijberoep is ingebracht.

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/

egeltje
Berichten: 150

#3 , 10 dec 2007 18:26

Hallo,

Ik ben begonnen in bijberoep sedert april 2007.
Blijkbaar loopt de zaak goed en heb ik een goede omzet.
Heb me een boekhouder onder de arm genomen , maar stel me er toch wat vragen bij .

1.Heb een wagen aangekocht particulier verkoop in 2006 , staat ook op papier voor 4000 euro , deze wenste in in te brengen als onkost-afschrijving.
Ik dacht van 3000 euro in te brengen over 2 jaar.
Wagen is tenslotte reeds 8 jaar.
Blijkbaar zegt mijn boekhouder dat ik niks kan inschrijven , omdat ik hem voor de start van bijberoep gekocht heb ?? Correct ?
.
mijn insziens onjuist.
2.Mijn BTW op benzine mag ik maar voor 25% aftrekken doordat het bijberoep is ?
.
dit moet pro rata bekeken worden: beroepskilometers voor het bijberoep tov totale kilometers gereden.
Ook moet er rekening gehouden worden met het feit dat BTW op benzine slechts max voor 50% aftrekbaar zijn (dus in het geval dat de auto voor 100% beroepsmatig gebruikt zou worden)
3.Wij bouwen een nieuw huis. Heb reeds notaris kosten , de grond,voorschot en architect betaald.
Ik wens gebruik te maken van 25 % van de woning voor het bijberoep.
Kan ik dit nu inbrengen voor het jaar 2007 of kan ik hiermee niks doen ? Kan ik bvb de grond al inbrengen ? factuur is tenslotte reeds betaald.
afschrijving is voor bijberoep blijkbaar 30 jaar.

iemand een antwoordje

Alvast bedankt .
grond kan niet afgeschreven worden. U kan eventueel wel een waardevermindering nemen voor de registratierechten op de grond (voor het beroepgedeelte)
Wij kennen de feitelijke omstandigheden niet (totale oppervlakte, beroepsmatig gebruikte oppervlakte e.d.) maar 25% van een woning als beroepsmatig nemen is veel, zeker voor een bijberoep.

Pas op met het onderste uit de kan te willen!

Reclame

subaru
Berichten: 90

#4 , 29 dec 2007 04:09

Hij zegt van die wagen particuliere verkoop, volgens mij moet je tenminste steeds een factuur hebben, en om hem te kunnen inbrengen moet je btw erop betaald hebben (btw wagen) Volgens mij zou het wel kunnen kloppen, maar ben geen boekhouder dus.. :D

de overige 50% van de btw is verloren op die benzine, die mag je voor 75% inbrengen in de kosten van inkomstenbelasting (denk ik) :D

egeltje
Berichten: 150

#5 , 10 jan 2008 18:49

Hij zegt van die wagen particuliere verkoop, volgens mij moet je tenminste steeds een factuur hebben, en om hem te kunnen inbrengen moet je btw erop betaald hebben (btw wagen) Volgens mij zou het wel kunnen kloppen, maar ben geen boekhouder dus.. :D

de overige 50% van de btw is verloren op die benzine, die mag je voor 75% inbrengen in de kosten van inkomstenbelasting (denk ik) :D
dit antwoord is volledig fout en ja ik ben wel accountant.

je moet inderdaad een factuur hebben om het in te brengen. Normaal gezien wordt er ook een papier opgemaakt bij een verkoop tussen particulieren. Je moet er geen BTW op betaald hebben om het als onkosten in te brengen. Je kan enkel geen BTW aftrekken op de auto.
Wat de benzine betreft: BTW op benzine is voor 50% aftrekbaar (tenzij de wagen voor minder dan 50% beroepsmatig wordt gebruikt) De beperking van 75% voor de inkomstenbelasting telt niet voor benzinekosten!
een overzicht vindt U op http://www.mesotten.be/aftrekbare_kosten.htm

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”