gemeentebelasting op bedrijfsoppervlakte

Koen VR
Topic Starter

gemeentebelasting op bedrijfsoppervlakte

#1 , 07 dec 2007 12:53

Ik ben privé-eigenaar van een ruimte van 2000 m².
Bij het kadaster / volgens akte notaris, staat dit ingetekend als handelspand.

Mijn bedrijf (BVBA) huurt van deze ruimte ongeveer 500m²
De rest van het pand wordt gebruikt als auto en caravan staanplaats,
een deel privé als hobbyruimte en nog een deel van de ruimte wordt gratis ter beschikking gesteld van een VZW die daar materiaal stockeert.

De gemeente heft een taks op de bedrijfsoppervlakte, dus vul ik 500m² in als werkelijke bedrijfsopp.

De Gemeente stelt dit echter in vraag en wil taks innen op de volledige oppervlakte omdat dit bij het kadaster zo ingevuld zou staan.

Kan de Gemeente rechtmatig de volledige oppervlakte belasten?
Welke stappen kan ik ondernemen om mijn gelijk te krijgen?

alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 dec 2007 12:28

Het belastingreglement bepaalt normaal wat de belastbare grondslag is. Lees dus goed dit reglement.

Als u niet akkoord gaat met de aanslag moet u eerst bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen. Als dit bezwaar wordt afgewezen kan u beroep aantekenen bij de rechtbank van eerste aanleg.

Denk daarbij wel aan de rechtsplegingsvergoeding die u aan de tegenpartij moet betalen als u verliest (Koninklijk Besluit van 26 oktober 2007 tot vaststelling van het tarief van de rechtsplegingsvergoeding).

scorpioen

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”