Inkomensverklaring Nederlandse belastingdienst

stef71
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Inkomensverklaring Nederlandse belastingdienst

#1 , 24 mei 2016 13:10

Als grensarbeider moet ik nu om in aanmerking te komen voor belastingaftrek in Nederland een Inkomensverklaring invullen omtrend de inkomsten die niet in Nederland belast worden, deze moet ik vervolgens door de Belgische belastingdienst laten ondertekenen en dan opsturen naar de Nederlandse belastingdienst.
Aangezien ik buiten mijn baan in Nederland geen andere inkomsten heb behalve wat spaargeld is dit het enige ik op dit formulier moet invullen
Hoe dit in te vullen was mij niet helemaal duidelijk dus ik bel naar de Nederlandse belastingdienst en vraag: Ik moet in Belgie mijn ontvangen rente op de spaarrekening(en) ingeven, hoe vul ik dit op de inkomensverklaring in?
Antwoord: Niet de rente moet je ingeven, maar het totaal van je vermogen aan spaargeld x 0,04
Ofwel, om te bepalen of meer dan 90% van mijn inkomen in Nederland belast is (wat bepaald of ik als kwalificerende buitenlandse belastingplichtige aangemerkt kan worden) wordt niet gekeken naar hetgene ik werkelijk aan rente ontvangen heb en waar ik in Belgie belasting over betaal, maar er wordt met een fictieve rente van 4% gerekend
Dit is volgens mij ook alleen maar erg verwarrend als ik straks (na september want eerder kan niet) met dit formulier bij mijn belastingkantoor aankom om te laten ondertekenen omdat het bedrag op het formulier niet in mijn Belgische aangifte terug te vinden is
Bovendien is het ook onwaar, ik heb lang geen 4% rente op mijn spaargeld ontvangen en dit komt ook niet overeen met wat in belgie belast wordt
Hoe gaat men hier in Belgie mee om? Of kan ik nu best bij het laten ondertekenen van dit formulier al mijn gegevens meebrengen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 24 mei 2016 13:16

Ik moet in Belgie mijn ontvangen rente op de spaarrekening(en) ingeven

In België moet je de rente-inkomsten van je spaarrekening niet aangeven, dus niet invullen in je Belgische belastingsaangifte.
Ze zijn vrij van belasting tot een bedrag van 1880 EUR.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

stef71
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 mei 2016 13:58

Enkel voor geregelementeerde spaarrekeningen, daar valt mijn spaarrekening in Nederland niet onder dus deze rente inkomsten moet ik wel degelijk opgeven. Voor mijn Belgische spaarrekening geld inderdaad het vrijgestelde bedrag en dit hoef ik dus niet op te geven
Maar goed waar het mij om gaat is: wordt er straks niet moeilijk gedaan over het feit dat het bedrag wat ik op de inkomensverklaring moet invullen niet overeen komt met het bedrag aan rente welke ik op mijn aangifte heb ingevuld?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 24 mei 2016 14:25

Volgens mij niet aangezien uw Belgische belastingsaangifte volgens Belgisch recht geschiedt, de Nederlandse volgens NL recht.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

stef71
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 mei 2016 15:17

Ja en nu wil Nederland dus een verklaring ondertekend zien door België waarin het bedrag omschreven staat volgens Nederland principe, en dat zou goed gaan zeker?

Elvisss
Berichten: 29

#6 , 25 mei 2016 15:59

De intresten van de nederlandse spaarrekening moeten wel degelijk worden aangegeven in de Belgische belastingaangifte. De vrijstelling op de eerste schijf van 1880 EUR geldt enkel voor gereglementeerde spaarrekeningen die aan een aantal voorwaarden voldoen (vermeld in artikel 2 KB/WIB'92). Eén van de voorwaarden is dat de vergoeding van de spaardeposito verplicht en uitsluitend bestaat uit een basisrente en een getrouwheidspremie. Bij de NL spaarrekeningen is dit niet het geval dus de vrijstelling geldt niet.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 25 mei 2016 17:16

Daar gaat de vraag in het geheel niet over!
Maar de vraag gaat wel over de rente ontvangen op Belgische spaarrekening.
Niet over de intresten die hij in NL ontvangt.....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

stef71
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 mei 2016 15:50

Als jullie het allemaal al niet snappen dan zakt mijn vertrouwen al heel ver weg!
Het gaat mij NIET om waar ik wel/niet belasting over moet betalen en en ik welk land, dat is mij duidelijk genoeg
Het gaat mij om een stom formuliertje bedacht door Holland wat België aub moet ondertekenen zodat ik krijg waar ik verdorie recht op heb (=aftrekposten Nederland) en dat formulier vermeld een fictieve rente die ik ontvangen zou hebben over mijn Nederlands spaargeld (dus schei uit over die vrijstelling voor spaargeld in België!!!) VERSUS de werkelijk ontvangen rente (op diezelfde Nederlandse spaarrekening) die ik in België moet opgeven OFWEL: formulier NL bedrag X en aangifte belgië bedrag Y welke beide gaan over spaargelden Z en zet daar nu graag uw handtekening onder beste Belgische belastingdienst
En mijn enige vraag is in deze Gaat dat goed?
Maar gezien de reacties hier kan ik het denk ik wel al beantwoorden ook
:?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 26 mei 2016 16:00

Aangezien de Belgische fiscus enkel de rente-inkomsten op tegoeden bij NL financiële instellingen kent en niet de bedragen die op die rekeningen staan (in de toekomst gaat dat wel veranderen) kunnen ze geen bedrag van fictieve rente bevestigen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

zeekonijn
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 jul 2017 15:51

*zucht*

Sorry dat ik deze thread nieuw leven in blaas, maar aangezien hij nog steeds op de eerste pagina in google verscheen als ik ging zoeken naar hoe het nu zat met die inkomensverklaring om als buitenlander behandeld te kunnen worden als Nederlands belastingplichtige, wou ik hier toch even reageren. Het is zo een frustrerende zaak dat ik er zelfs snel een account voor heb aangemaakt.

1) Dat ingeven van je totale spaargeld (of liever, de fictieve rente er op) moest al vóór er sprake was van een inkomensverklaring. Dezelfde regels zijn nog steeds van toepassing. Het gaat hier om een momentopname op 1 januari van het aanslagjaar.

2) De ambtenaar van de belastingen die de inkomensverklaring moet ondertekenen heeft geen enkele manier om dit te verifieren - zij vertrouwen op jouw eerlijkheid en zullen de verklaring normaal gezien zonder meer ondertekenen en afstempelen (of er moeten vreemde dingen in staan natuurlijk).

Kortom: je neemt de totale waarde van je spaarrekeningen, beleggingen, onroerende eigendommen (die niet aangegeven zijn in Box 1 als eigen woning), je neemt daar 4% van, en dat bedrag zet je in de inkomensverklaring. Voor de eigendommen waarvoor geen vaste waarde gekend is, maak je een schatting.

Is 4% van je bezittingen meer dan 1/9e van je totale Nederlandse inkomsten (dus meer dan 10%) heb je pech: geen belastingaftrek in Nederland meer.

De Belgische ambtenaar zal dit niet kunnen controleren, maar bij een controle door de Nederlandse belastingen kunnen zij wel bewijzen opvragen. Wees dus voorzichtig als je creatief wil omgaan met het inschatten van het eigen vermogen!

Opgelet, vanaf aanslagjaar 2017 zal gewerkt worden met 3 schijven voor de berekening van interest. Als deze thread dan nog steeds bovenaan komt op google, zie dan https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... vanaf_2017

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”