Aangifte aankoop appartement-verkoop huis

astragast
Topic Starter
Berichten: 33

Aangifte aankoop appartement-verkoop huis

#1 , 18 mei 2016 17:59

Hoe dien ik mijn belastingsaangifte in te vullen bij overlapping aankoop app. en verkoop huis?

ik schets even het verloop:

aankoop app. akte verleden op 7/8/2015
vorige eigenaar bleef wonen tot 31/10/2015 (met woonstvergoeding 550 /maand)

vanaf 1/11/2015 de sleutels gekregen en enkele werkzaamheden verricht

op 16/1/2016 verhuisd naar dit app.

verkoop huis akte verleden op 24/01/2016

Kan er iemand mij op het juiste spoor helpen aub? :?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
astragast
Topic Starter
Berichten: 33

#2 , 20 mei 2016 16:33

Is er echt niemand die me een "zetje" kan geven zodat ik verder kan......?
Mijn eeuwige dank is verzekerd!

grtz AG

lucas123
Berichten: 483

#3 , 21 mei 2016 08:05

Mail eens naar de belastingdienst...zelf altijd al antwoord gekregen...

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 21 mei 2016 09:23

Je was eigenaar van uw huis tot en met 24.01.16 Dat is dus al aanslagjaar 2016 en hiervoor moet je dus NIETS inbrengen voor aanslagjaar 2015. In uw aanslag voor 2016 met je hier dus nog 3/52 sten ingeven
Appartement gekocht op 07.08.15. Je dient dus 31/52 sten van het KI in te geven in uw aangifte (als ik goed geteld heb)
Het maakt niet uit of het nog/al bewoond is, of de sleutels al werden afgegeven. Het is de datum van de notariële akte die van tel is.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 21 mei 2016 12:15

Voor de maanden dat u de woning/appartement zelf bewoonde moet u niets aangeven.
Tenzij u een hypotheeklening had lopen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

astragast
Topic Starter
Berichten: 33

#6 , 22 mei 2016 11:21

OK, allereerst allemaal bedankt voor jullie reacties!

Als ik het goed begrijp, dan moet ik voor 2015 voor het app. het kadastraal inkomen aangeven vanaf verlijden akte tot eind2015
dus van 07.08.2015 tot 31.12.2015 ( +- 22 weken)
Dien ik deze bedragen dan in te geven op code 1106?
En heeft het dan zin om deze op te splitsen over 1106 en mijn vrouw 2106? (we hebben het app samen gekocht)

astragast
Topic Starter
Berichten: 33

#7 , 25 mei 2016 19:47

Even een schop omhoog, in de hoop op een laatste reactie.....

groetjes AG

Elvisss
Berichten: 29

#8 , 26 mei 2016 10:09

Vanaf 7/8/2015 beschikt u over een tweede woning.
Zowel dit appartement als de woning die u zelf betrok beantwoorden aan de gewestelijke definitie van de 'eigen woning' (van toepassing vanaf aanslagjaar 2015)
- uw huis: omdat u dit effectief zelf betrok
- uw appartement: omdat wettelijke of contractuele belemmeringen en (ver)bouwwerkzaamheden u niet toelieten om dit appartement zelf te betrekken

U mag dus kiezen welk van de twee eigendommen u vanaf 7/8/2015 als eigen woning aanschouwt. Het KI van de eigen woning is vrijgesteld. U kunt dus best de woning met het hoogste KI kiezen als 'eigen woning'. Van de andere eigendom moet u het KI aangeven in code 1106 van de aangifte (166/365sten of zo iets). Indien uw echtgenote mede-eigenaar is moet u het KI verdelen onder beiden (code 1106 en 2106).

Voor de periode van 1/1/2015 tot 6/8/2015 moet u niets aangeven.

astragast
Topic Starter
Berichten: 33

#9 , 26 mei 2016 17:45

Dank U Elvisss,
Dan kan ik het beste het appartement als eigen woning nemen (KI is hoogste)
Hopelijk gaat de belastingsinspectie zich hierover geen vragen stellen...

astragast
Topic Starter
Berichten: 33

#10 , 27 mei 2016 10:23

Maar is het niet de woning waar uw domicilie is die beschouwd word als eigen woning en dus vrij van belastingen is...?

Sirkii
Berichten: 5396

#11 , 29 mei 2016 15:46

Maar is het niet de woning waar uw domicilie is die beschouwd word als eigen woning en dus vrij van belastingen is...?
Inderdaad. De vrije keuze is vorig jaar of zo afgeschaft. Het is de woning waar je je domicilie hebt.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 29 mei 2016 16:44

Inderdaad. De vrije keuze bestaat niet meer.
Daarom schreef ik dan ook:
"Voor de maanden dat u de woning/appartement zelf bewoonde moet u niets aangeven."
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

AME
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#13 , 30 mei 2016 09:35

Vanaf aanslagjaar heeft men effectief niet meer de vrije keuze om te kiezen welke van de twee woningen de eigen woning is.
Dit betekent echter niet dat uw eigen woning altijd de woning is waar uw hoofdverblijfplaats is.
Er zijn een aantal specifieke gevallen waarbij uw woning fiscaal 'eigen' is hoewel U er niet woont.
- Wettelijke of contractuele belemmeringen, zoals een koopovereenkomst die bepaalt dat de huurder nog een tijdje in de woning kan blijven.
- Sociale redenen, zoals ouderdom...
- Beroepsredenen....
- De staat van de bouwwerkzaamheden, waardoor u onmogelijk uw intrek kunt nemen.

Op basis van de contractuele belemmering kunt U het appartement met het hogere KI vanaf het verlijden van de akte 7/8/2015 fiscaal als eigen woning beschouwen.

Indien er een lening aangegaan is heeft dit gevolgen voor het invullen van vak IX.
Best een belastingconsulent contacteren. Dit gedeelte was al complex en met de eigen fiscaliteit van de gewesten is het er niet eenvoudiger op geworden.

Elvisss
Berichten: 29

#14 , 31 mei 2016 14:38

Inderdaad. Vanaf aanslagjaar 2016 is de regelgeving veranderd. Indien u zowel een woning bezit die uzelf betrekt als een woning die u niet zelf betrekt omwille van één van bovenvermede redenen (sociale of beroepsredene, wettelijke of contractuele belemmeringen, ...) dan wordt de woning die uzelf effectief betrekt als eigen woning aangemerkt en bijgevolgd vrijgesteld van aanngifteplicht.

Er is enkel nog keuzevrijheid indien u meerdere woningen zou bezitten die als 'eigen woning' kunnen worden aangemerkt en u geen van die woningen effectief zelf betrekt.

Het appartement dat u op 7/8/2015 kocht moet u dus voor de periode 7/8/15 - 31/12/15 vermelden onder code 1106/2106 van de aangifte

astragast
Topic Starter
Berichten: 33

#15 , 31 mei 2016 17:15

OK, het is me nu allemaal duidelijk en kan beginnen met de aangifte.....

Iedereen bedankt voor de goede raad en het meedenken....tof dat er zo een forum bestaat!

Vriendelijke groetjes
Astragast :D

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”