Terugtrekken kinderopvang <3jaar na relatiebreuk

TiBasco
Topic Starter

Terugtrekken kinderopvang <3jaar na relatiebreuk

#1 , 12 mei 2016 13:49

Hi,

In oktober 2015 zijn ik en mijn ex uit elkaar gegaan. Zij heeft ons kind dan ten laste genomen en ook zijn domicilieadres staat bij haar.
Al die tijd hebben we samen de kinderopvang betaald van het kind.

Nu voor de aangifte 2016 blijkt dat ik geen enkel bedrag kan ingeven mbt. de kinderopvang. Klopt het dat enkel zij dit kan terugtrekken? We hebben dit altijd samen betaald, dus het lijkt me logisch dat we dit met zijn tweeën (elk de helft dan) kunnen inbrengen. Zij wilt dit niet overigens, maar dat heeft meer met woede dan wat anders te maken...

Wat zijn mijn rechten en plichten als ouder mbt. het terugtrekken van de kinderopvang? Kan ik dit van haar terugvorderen of ben ik eenvoudigweg koud gepakt?

Alvast bedankt voor reactie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Billybob

#2 , 12 mei 2016 13:52

Moet ge nu een gezamenlijke aangifte indienen of een aparte? (staat alleen uw naam op de brief of de beide namen?)

Apart: indien er niks geregeld is kwa co-ouderschap of wat dan ook, dan is het kind ten laste bij de persoon waar het op januari van het aanslagjaar woont Dit is 01/01/2016.

Enkel die persoon kan ook maar opvang invullen.

TiBasco
Topic Starter

#3 , 12 mei 2016 14:12

Apart in te vullen. Er is een regeling getroffen vanaf 01/01/2016, maar ik wist niet dat ze de kinderopvang van het jaar ervoor ook volledig zou incasseren + dat ik nu belastingen moet betalen omdat het kind altijd ten laste heeft gestaan van mij...

Reclame

Kleintje86

#4 , 12 mei 2016 14:40

wij kunnen perfect de kosten van de opvang inbrengen voor de dagen dat de kinderen bij ons zijn, ookal staan ze ten laste en gedomicilieerd bij hun mama. De controledienst van de belastingen vroeg ons hier ook naar, omdat dat als een soort van 'onderhoudsgeld' kan worden ingebracht.
Klein detail is misschien wel dat wij op de opvang ook beiden een aparte account hebben en zij bij het opmaken van de fiscale attesten duidelijk een onderscheid kunnen maken wanneer ze van bij mama uit ingeschreven waren of van bij ons (papa) uit.
Als er maar 1 account is kunnen zij dit onderscheid natuurlijk niet maken, want toon maar eens aan hoe de verdeling zit hé, en komt het voordeel idd aan mama toe.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”