Woonbonus - november 2015 lening aangegaan

Fellow
Topic Starter
Berichten: 95

Woonbonus - november 2015 lening aangegaan

#1 , 10 mei 2016 13:37

Beste,

Ik zit met een twijfelgeval. Mijn partner en ik hebben eind 2015 samen een huis gekocht. Wij hebben 966,42 EUR afgedragen in 2015.

Nu twijfel ik over welk bedrag ik per persoon mag aangeven aangezien wij nog niet aan de maximale korf zitten.

Is dit dan per persoon 966,42 EUR / 2 en gebeurt die berekening van 40% automatisch? Of is dit 966/2 *40% per persoon.

Of iets helemaal anders?

Hopelijk kan iemand verduidelijking brengen.

Alvast hartelijk bedankt voor enige input.

Mvg,
Nathalie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 10 mei 2016 13:39

U kan maar aangeven wat u betaald hebt he

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 10 mei 2016 13:44

het is 966,42 euro gedeeld door 2. Allez, u kan het vrij verdelen over beide partners indien een gezamelijke aanslag.

@meeboo: vroeger diende je voor bepaalde vrijstellingen (oa zonnepanelen) zelf de beperking doen. Gelukkig heeft men dit veranderd sinds enkele jaren.

Reclame

Fellow
Topic Starter
Berichten: 95

#4 , 10 mei 2016 14:09

Dank je wel, JPV, voor de verduidelijking. Die 40% wordt dan automatisch verrekend?

@Meeboo ... zover ben ik ook wel ... Uw antwoord is dan ook totaal naast de kwestie. Indien goed gelezen, ging mijn vraag ook niet over het al dan niet MEER ingeven qua bedrag ......

Meeboo
Berichten: 1488

#5 , 10 mei 2016 14:13

inderdaad wat te snel gelezen, mea culpa
u moet gewoon in elk vak 483,21 € ingeven.
Die 40 % rekent de fiscus wel voor u uit

er zit trouwens een duidelijke handleiding bij uw aangifte ;-)

Fellow
Topic Starter
Berichten: 95

#6 , 10 mei 2016 15:08

Hartelijk bedankt voor de verduidelijking. :-)
Bij mij was het gewoon niet volledig duidelijk aangezien wij de korf niet volledig benutten. :-)

dvx
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 jun 2016 15:48

Let wel, je mag enkel de uitgaven inbrengen die betrekking hebben op een *hypothecaire inschrijving*. Indien dus een deel van je lening uit een mandaat/volmacht bestaat moet je die verhouding pro-rata overbrengen op de in te brengen uitgaven.

http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... -woonbonus

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”