Welke wet regelt inzage aanslagbiljet door derden?

Jabbe
Topic Starter
Berichten: 586

Welke wet regelt inzage aanslagbiljet door derden?

#1 , 26 apr 2016 15:47

Een werknemer voldoet aan bepaalde voorwaarden (op basis van zijn gezinssamenstelling) om een toelage te bekomen.
Daartoe wordt hem door de personeelsdienst verzocht een kopie van het laatste aanslagbiljet van de partner (wegens aparte aangifte) voor te leggen om te zien of de inkomsten van de partner onder een bepaald barema blijven om aan alle voorwaarden voor die toelage te voldoen.

Kan de werkgever dit afdwingen? De partner van die werknemer kan immers altijd om principiële redenen weigeren om inzage te verlenen, zelfs al is de toelage net in het voordeel van het gezin?

Als het een gezamenlijke aanslag betrof zou de werknemer het document wel kunnen voorleggen, maar maar mag dat wel als zijn/haar partner dat om principiële redenen weigert?

Waar vind ik wettelijke artikelen die dit regelen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 26 apr 2016 15:54

Het hangt ervan af over welke toelage het gaat.
Voor sommige toelages kijkt men naar de totale inkomsten van het gezin.
Men kan niet verplicht worden de info te geven, maar dan ziet men tegelijk af van het mogelijke voordeel van de toelage.
Bij niet voorlegging gaat men ervan uit dat de totale inkomsten te hoog zijn om het voordeel te genieten.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 apr 2016 16:08

Kan de werkgever dit afdwingen?
Neen, werkgever kan dit niet afdwingen. Werkgever kan wel weigeren de toelage toe te kennen indien hij niet kan / mag controleren of de werknemer wel aan de voorwaarden voldoet om de toelage te krijgen. Het is dus aan de werknemer om te beslissen of hij de toelage wenst (en toestaat dat zijn werkgever daartoe de nodige controle's doet) of hij niet wenst dat zijn wergever inzage heeft in het aanslagbiljet van de partner (en zo dus ook afziet van de toelage).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Jabbe
Topic Starter
Berichten: 586

#4 , 26 apr 2016 17:04

Ik zal mijn vraag wat verduidelijken; het gaat niet om het weigeren van de gevraagde informatie per se; het gaat louter om het indienen van een kopie van je volledige aanslagbiljet, of van rekeninguittreksels of andere documenten waar persoonlijke gegevens op staan waar derden geen zaken mee hebben.

De werknemer kan dan wel bepaalde passages afdekken en dan inscannen, maar het gaat hier eerder om het principe van privacy, al dan niet van de partner.

Bij Landelijke Kinderopvang vraagt men aan de ouders om enkele gegevens van je aanslagbiljet op een document in te vullen. Dat is iets anders dan louter een kopie van je aanslagbiljet.

Een werknemer mag volgens mij toch verwacht worden de gevraagde gegevens voor te leggen, bvb. overgenomen in een apart document met een verklaring op eer?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 apr 2016 17:16

De werkgever heeft WEL zaken met die gegevens, want op basis van die gegevens bepalen ze of de werknemer al dan niet de toelage toekennen. De werkgever kiest ervoor dat de werknemer één en ander moet indienen om de toelage toegekend te krijgen. Werkgever kiest niet voor een verklaring op eer. Aangezien de werkgever de toelage toekent, is het aan de werkgever om de voorwaarden te bepalen (zolang hij heer niet discrimneert).

Dus als werkgever zegt: Werknemer kan een toelage krijge als:
1. Zijn gezinsinkomen een bepaald bedrag niet overschrijdt.
2. Hij bovenstaande kan bewijzen door binnenbrengen van eigen aanslagbiljet en dat van de partner.

...dan zijn dat de voorwaarden. Werknemer kiest dan om een toelage aan te vragen en te voeldoen aan de voorwaarden, of werknemer heet problemen met één of meerdere van de voorwaarden, en kan dan afzien om de toelage aan te vragen.

Toen ik bij mijn huidige werkgever ging onderhandelen over mijn loon, hebben ze ook een loonstrook van mijn vorige werkgever opgevraagt. Ik was uiteraard niet verplicht deze te geven, maar zij waren dan ook niet verplicht om op mijn (vrij hoge) looneisen in te gaan (en zij zouden dit waarschijnlijk ook helemaal niet gedaan hebben, moest ik geweigerd hebben een loonstrook door te sturen).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 26 apr 2016 17:17

Neen dus.
Zie gegeven antwoorden.
Maar zoals vermeld geen verplichting.
Maar dan krijgt u het "voordeel" niet, of moet u voor bepaalde zaken de maximum prijs of bijdrage betalen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jabbe
Topic Starter
Berichten: 586

#7 , 26 apr 2016 17:53

Prima. Dank voor de reacties.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”