Ik heb een twee vragen i.v.m. diverse inkomsten (op belastingsformulier) indien je ook al zelfstandige bent.
1) Mijn huidige situatie is als volgt:
- ik werk (gewoon als werknemer met contract)
- ik ben zelfstandige in bijberoep (IT sector, ik maak websites en web applicaties) maar momenteel staat dat wat op non-actief. Ik doe hier en daar nog wat aanpassingen voor bestaande klanten, maar meer dan enkele honderden euro's per jaar is dat niet)
- ik geef occasioneel bijles (1 tot 3 keer per jaar, telkens een 10-15 lessen per student, komt neer op een totaal van pakweg 300-1000 euro per jaar). Ik ben hiervoor geregistreerd bij een bijlesbureau. Zij betalen mij gewoon uit via overschrijving. De bijles gaat meestal over programmeren.
Mijn vraag is: Mag ik die bijles ingeven als diverse inkomsten op mijn belastingsformulier, of gaat de fiscus daar moeilijk over doen en eisen dat ik dat onder mijn statuut als zelfstandige inbreng?
Ik *denk* dat de activiteit als 'occasioneel' telt, maar het is bijles in IT terwijl mijn bijberoep het maken van websites / applicaties is (dat is niet hetzelfde maar mss te gerelateerd voor de fiscus?). En vooral: Mijn diverse inkomsten zouden wellicht hoger zijn dan de inkomsten uit mijn bijberoep wat de fiscus misschien verdacht zou vinden?
Wat is jullie mening? Kan dat? Is dat een risico?
2) Enigzins gerelateerde vraag:
Stel dat ik mijn contractuele job opzeg om een jaar te gaan studeren of reizen of zo. Ik ontvang dan normaal geen uitkering (want heb zelf ontslag genomen) en heb geen inkomen. Mag ik dan nog voor 500-1000 euro diverse inkomsten uit bijles hebben?
(En maakt het daarbij uit of ik dan nog het statuut van zelfstandige in bijberoep heb, ook al verdien ik weinig of niets?)
Alvast hartelijk bedankt voor jullie antwoorden!