Overheid als ontvanger - BP of niet?

NomsayinBrah
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Overheid als ontvanger - BP of niet?

#1 , 23 mar 2016 19:07

Hallo iedereen!

Ik ben een student accountancy/fiscaliteit, eerste jaar. Nu hebben we binnenkort examen van BTW, maar ik zit nog met een vervelende vraag.

De overheid blijft een ingewikkeld zaakje in verband met of ze nu belastingplichtig zijn of niet.

Ik weet dat als ze zelf een levering van een goed of dienst verrichten, men moet kijken naar artikel 6 in het BTW wetboek. Daar van achter naar voor werken:
- Zijn het volgende handelingen? (...) Dan zijn ze BP
- Is er een concurrentieverstoring? Dan zijn ze BP
- Treden ze puur op als overheidsdienst? Dan zijn ze niet BP.

Maar dit lijkt me enkel te gaan als ze zelf de verrichter zijn, toch?
Wat gebeurd er dan als de overheid de ontvanger is van het goed / dienst ?

Elke overheid (gemeente, FOD, ...) is toch gedeeltelijk BP lijkt me, niet? Dus als ontvanger worden ze dan altijd beschouwd als BP? (Om bij een dienst bv een B2B ipv B2C te hebben?)

Als iemand deze verwarring eventjes wat duidelijker kan maken, zou dit erg geapprecieerd worden!

Dank!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 23 mar 2016 19:38

Artikel 6 gaat inderdaad over de uitgaande handelingen.

Voor de verwervingen wordt een gemeente niet belastingplichtig, maar worden ze wel de schuldenaar van de btw voor de diensten die de B2B hoofdregel volgen, via de bijzondere btw-aangifte.

NomsayinBrah
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 mar 2016 20:10

Artikel 6 gaat inderdaad over de uitgaande handelingen.

Voor de verwervingen wordt een gemeente niet belastingplichtig, maar worden ze wel de schuldenaar van de btw voor de diensten die de B2B hoofdregel volgen, via de bijzondere btw-aangifte.

Hmm, dank!

Dus als conclusie - als er op het examen bv komt: Een schilder komt het gemeentehuis schilderen (En jah, dan zitten we hier weer met een vervelende WOS, maar even naast de kwestie) - wordt dit wel beschouwd als een B2B, ipv een B2C?

Reclame

LeenW

#4 , 23 mar 2016 20:20

WOS is steeds plaats onroerend goed en valt dus buiten de normale regels. Merk op dat het Wetboek de begrippen B2B en B2C niet kent.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”