Dag,
Ik heb nu een aanslagbiljet in de personenbelasting inkomsten 2006 ontvangen waar geen rekening is gehouden met de 2 ouders, ouder dan 65 jaar, die in de bevolkingsregisters één gezin met mij vormen. Mijn ouders hebben een pensioen dat véél lager is dan
20 000 euro ( per jaar ).
Voor de inkomsten van het jaar 2005 heeft men tot mijn verwondering, zonder enige bijkomende vraag, wel aanvaard dat mijn ouders persoon ten laste zijn.
Omdat ik altijd bij mijn ouders heb gewoond, vreesde ik bij de aangifte van de inkomsten reeds dat men zou kunnen vallen over " wordt opgenomen in het gezin". Bovendien ken ik iemand in een andere provincie waar de belastingen dergelijke situatie wel aanvaarden. Het huis is van mijn ouders, maar dat doet m.i. niet terzake. Mijn vader is op de dienst bevolking ingeschreven als gezinshoofd.
Ingevolge een wet van 6 juli 2004 (*) wordt een bejaarde (ascendent of zijverwant tot en met de tweede graad) van 65 jaar of ouder, die wordt opgenomen in het gezin van de kinderen of kleinkinderen, als persoon ten laste aangemerkt. De belastingvrije som wordt opgetrokken tot 1.740,00 EUR (geïndexeerd 2.520,00 EUR voor aj. 2007). Om fiscaal ten laste te kunnen zijn moet de desbetreffende bejaarde opgenomen zijn in het gezin van de kinderen en mag hij geen persoonlijke bestaansmiddelen hebben gehad tijdens dat jaar van meer dan 2.610,00 EUR voor aj. 2007.
Blz. 11 van de toelichting "om u te helpen bij het invullen van deel 1 van uw aangifte in de personenbelasting :
Uw gezinslezen kunnen slechts als ten laste worden beschouw op voorwaarde dat zij : op 01-01-2007 deel uitmaakten van uw gezin
Blz. 12 van de toelichting " met de eerste schijf van 21 020 euro van het brutobedrag van de in art. 34 van het WIB92 bedoelde pensioenen ... die zijn verkregen door uw ouders die op 01-01-2007 , 65 jaar of ouder waren, moet geen rekening gehouden worden
.
( * ) Wet van 6 juli 2004 tot wijziging van de artikelen 132 en 143 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 inzake de tenlasteneming van bepaalde personen ouder dan 65 jaar, BS van 5 augustus 2004.
Een" bericht van wijziging " werd niet opgesteld. Blijkbaar is dat een gebruikelijke lamzakkerij van de belastingadministratie.
In feite is een dergelijke aanslag zonder "bericht van wijziging" nietig
( Hof van Brussel 12-02-1985, F.J.F. 85/21 ).
Heb ik in het stadium van een bewaarschrift of eventueel later op de rechtbank er ( al ) belang bij om de nietigheid van het aanslagbiljet in te roepen ?Het is uiteraard wel zeer vervelend dat men enkel maar kan vermoeden waarom bepaalde zaken niet aanvaard werden. Het is veel moeilijker om zich zo te gaan verdedigen.
Eveneens werd geen rekening gehouden met de kapitaalsaftrek van de hypotecaire lening van mijn ( electronische ) aangifte van een huis dat ik verhuur. Het enigste wat wel werd aanvaard van de intrestaftrek van de lening ( zonder bewijsstuk ). Ik heb al 4 jaar nooit bewijsstukken bij mijn electronische aangifte gevoegd, daarom is het niet echt verwonderlijk dat men de kapitaalsaftrek verworpen heeft. De kapitaalsaftrek zal uiteraard wel opgelost kunnen worden, maar het bijkomend probleem dat zich zou kunnen stellen is, dat ik de laatste 3 jaar een te hoge intrestaftrek heb gedaan ( een lening met constante kapitaalsdelging, altijd correcte kapitaalsaftrek gedaan. Gelukkig is op het van 1 tot 4 genummerde bewijsstuk van de bank, de kapitaalsaftrek ( blz 3 ) en de intrestaftrek ( blz 4 ) op een aparte bladzijde gedaan.
Ik heb ooit ergens gelezen dat men ingeval van bezwaar de gewestelijk directeur ( of zoiets ) de aangifte niet mag verhogen.
Hoe kan ik het best handelen, om het minste kans te maken om niet tegen de lamp te lopen ivm de te hoge intrestaftrek de laatste 3 jaar.
Ik ga uiteraard wel eerst telefonisch contact opnemen met de belastingadministratie, maar heb ooit ergens gelezen dat men in fiscale zaken nooit méér info aan de belastingadministratie mag geven dan nodig is, omdat het zich anders wel eens tegen mij zou kunnen keren.
Heeft iemand een idee hoe ik dit best aanpak. Het fiscaal voordeel voor de ouders ten laste is ongeveer 1500 euro per jaar, voldoende dus om desnoods daarvoor ooit naar de rechtbank te stappen.
met dank bij voorbaat
Paul