Voordelen BVBA

foopah
Topic Starter

Voordelen BVBA

#1 , 16 feb 2016 16:14

Hallo,

ik werk momenteel als project manager en ben aan het overwegen om dit voortaan als zelfstandige te gaan doen, owv de afwisseling, flexibiliteit, vrijheid en natuurlijk ook de mogelijkheden tot fiscale optimalisatie. Er is mij aangeraden om een BVBA eens te bekijken.

Nu vroeg ik me af in welke grootteorde ik die fiscale optimalisatie moet zien. Obv een eerste (kort) gesprek met mijn boekhouder vorig jaar (ben vroeger eventjes zelfstandige in bijberoep geweest), kwam ik tot volgende mogelijke situatie:

Huidig brutoloon: € 4200 / maand (= € 2480 netto, incl onkostenvergoeding)
Bedrijfswagen: € 600 / maand
Onkostenvergoeding: € 150 / maand
Maaltijdcheques: € 150 / maand
Bonus: tot 7.5% maar die tel ik even niet mee, want die is variabel.
Jaarlijkse loonkost is dus iets van een € 100.000 volgens een tooltje dat ik online gevonden heb.

Stel dat ik dit bedrag jaarlijks 1-op-1 kan factureren als zelfstandige, dan is dat iets van een €10.000 per maand (momenteel 40 dagen verlof).

Ik zou van volgende zaken gebruik kunnen maken als zelfstandige:
Onkostenvergoeding: € 150 / maand
Verhuur woning aan vennootschap: € 300 / maand
Verwarming, electriciteit: € 100 / maand
Privékosten: € 100 / maand
Dit levert me al maandelijks € 650 op zonder mezelf loon uit te keren. Stel dat ik mezelf € 1800 bruto uitkeer (+/- € 1400 netto) en een wagen van € 600 / maand lease, klopt het dan dat ik mijn vennootschap € 1800 + 600 + 600 = € 3000 per maand kost ? Dus een € 36.000 per jaar.
Indien correct, heb ik dan € 64.000 per jaar over in de vennootschap, waarmee geoptimaliseerd kan worden vóór de belastingen. Hoe ziet dit er dan uit ? Een groot deel in een groepsverzekering, wat eigenlijk een spaarboek voor later is ? Mogelijkheden om voordeel te doen bij het huis dat we binnen een paar jaar gaan bouwen ? Is het interessant om dividenden uit te keren ? Boekhouder moet natuurlijk ook nog betaald worden. Kortom, wat zijn de courante manieren om hier voordeel mee te doen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 17 feb 2016 13:38

Je vergeet de werkgeversbijdrage op het uitgekeerde loon (+-30%) en ws ook de sociale bijdrage (+-17%). De verhuur is beroepsverhuur en dus belastbaar voor de verhuurder (KI verhuurd deel aan te geven als inkomen)

Per gewerkte dag mag de bvba maximum voor de maaltijdcheque zo'n 5 euro bijleggen en die kost is niet aftrekbaar. Je spaart enkel je sociale bijdrage uit.

Je vergeet VAA toe te voegen aan je uitbetaald loon.

Je vergeet de vennootschapsbelasting op de winst : 33,9%. Daarna nog 27% op het uitgekeerde dividend.

De salariskost voor 3000€/maand netto belastbaar is ongeveer 65.000€ (3000 * 14 maand * 1.17 * 1,30) De andere kosten (bureau bij de werkgever, overhead, etc mag je niet in rekening brengen) Da's een kleine 300€ per gewerkte dag. Als je jarenlang bij dezelfde baas zelfstandig werkt riskeer je miserie wegens schijnzelfstandigheid.

Huis door de bvba laten bouwen ... Wat je uitspaart over de jaren heen ben je ruwweg weer kwijt op't moment dat je't huis terug uit de bvba moet halen.

Ondermeer onder impuls van ex-eerste minister Rode Vlindermans is het aanhouden van bvbaatjes veel onaantrekkelijker geworden.

Zelfstandig worden zou'k maar overwegen als je goed genoeg bent om per dag 750 tot 1000€ te kunnen factureren. Dan wordt het de moeite zowel als zelfstandige als via een bvbaatje als je nog voldoende andere activiteiten hebt.

Fortuin

#3 , 17 feb 2016 13:55

Niet geheel akkoord met wat men hierboven zegt. Een BVBA is fiscaal gezien nog steeds een goed instrument.

Belangrijk:

- Bij een nieuwe BVBA zullen de dividenden belastbaar zijn aan 15% roerende voorheffing ipv. 27%. Maw, je maximale belastingvoet kan nooit hoger liggen dan 42% (op dividenden betaal je geen sociale zekerheid). De berekening is simpel; €100 - 33,99% = €66,01 - 15% = €56,01 (= 42% bruto -> netto). Als je geen extreem hoge winst maakt kan je dit nog extra drukken door gebruik te maken van het verlaagd opklimmend tarief in de vennootschapsbelasting.

Minder loon nemen dus, en meer uitkeren als dividend. Zo blijf je in de lagere schijven van de personenbelasting (= minder sociale zekerheid te betalen). Als je voor een lage bezoldiging gaat (bv. €1000 per maand) krijg je nog een extra belastingsvermindering wegens laag inkomen, een hoge studiebeurs (moest je kinderen hebben), gratis huisvuilzakken van de stad, etc. Roerende inkomsten zoals dividenden tellen niet mee voor de berekening.

- Met de BVBA bouwen is fiscaal niet echt interessant meer - een vruchtgebruikconstructie (waardoor je na 15-20j het huis in persoonlijke naam verwerft) kan echter wel.

Als je wat optimaliseert heb je per jaar een paar €1000 operationele kosten voor de BVBA, (boekhouding, aangiftes, etc) en zou je gemiddelde aanslagvoet tussen de 20-35% moeten liggen.

Reclame

foopah
Topic Starter

#4 , 19 feb 2016 09:42

Bedankt voor de feedback, dit maakt het allemaal iets duidelijker.

- Ivm vastgoed: ik had inderdaad begrepen dat er op een bepaalde manier in een soort individueel pensioen kon gestort worden door de BVBA, wat dan de kapitaalsaflossingen zouden zijn, zodat er privé enkel de intresten moeten betaald worden. Op de pensioenleeftijd wordt de uitbetaling van het gestorte bedrag dan vervangen door het verwerven van de eigendom. Misschien moet ik hierover eens wat googlen.

- Ivm facturatie: ik weet nog niet wat er betaald wordt voor freelance project managers met mijn profiel/ervaring. Ik kan dus op dit moment moeilijk zeggen welke inkomsten ik zou moeten schatten.

- Waar zou volgens jullie dan het grootste financieel voordeel van de BVBA liggen in mijn geval ? Er gaat jaarlijks een (groot) deel kapitaal in de BVBA blijven indien ik mezelf een vrij laag loon uitkeer en nog wat optimaliseer met een vergoeding voor mijn onkosten. Wat wordt er dan doorgaans gedaan met dat kapitaal ? Om de zoveel tijd laten uitbetalen als dividend ?

Fortuin

#5 , 19 feb 2016 14:38

Ivm vastgoed: ik had inderdaad begrepen dat er op een bepaalde manier in een soort individueel pensioen kon gestort worden door de BVBA, wat dan de kapitaalsaflossingen zouden zijn, zodat er privé enkel de intresten moeten betaald worden. Op de pensioenleeftijd wordt de uitbetaling van het gestorte bedrag dan vervangen door het verwerven van de eigendom. Misschien moet ik hierover eens wat googlen.
Dat is nog iets anders dan een vruchtgebruikconstructie - fiscaal ligt dat een beetje tussenin, niet zo voordelig als een vruchtgebruikconstructie, maar wel beter dan gewoon loon opnemen. Lenen kan van je VAPZ en IPT (Google die termen eens) voor de verwerving van vastgoed.

Voor meer info over vruchtgebruik, lees: http://www.bluesphere.be/images/sites/9 ... ebruik.pdf
Waar zou volgens jullie dan het grootste financieel voordeel van de BVBA liggen in mijn geval ? Er gaat jaarlijks een (groot) deel kapitaal in de BVBA blijven indien ik mezelf een vrij laag loon uitkeer en nog wat optimaliseer met een vergoeding voor mijn onkosten. Wat wordt er dan doorgaans gedaan met dat kapitaal ? Om de zoveel tijd laten uitbetalen als dividend ?
1. Vruchtgebruikconstructie
2. Dure wagen, bv. een Porsche hybride (90% aftrekbaar) of Tesla (120% aftrekbaar)
3. Herinvesteren in bv. vastgoed (om te verhuren)
4. Dividenden
5. Aftrekbare interesten op een mogelijke rekening courant (-> roerende inkomsten voor zaakvoerder in de personenbelasting)
6. Oldtimers, villa, sportvliegtuig, heli, etc

etc etc. Wat je maar kan bedenken, zolang ze ofwel belastbare inkomsten (huurinkomsten, meerwaarden) voor de vennootschap kunnen genereren, ofwel kunnen dienen als een beloning (in natura) voor het mandaat van de zaakvoerder.

foopah
Topic Starter

#6 , 20 feb 2016 09:37

Bedankt !

Over dat vruchtgebruik ga ik eens wat meer lezen, en misschien de boekhouder nog eens contacteren. Weten jullie hoeveel er doorgaans voor een groepsverzekering gestort wordt voor de zaakvoerder ? Momenteel heb ik een mooie groepsverzekering via de werkgever, zo een € 100,000. Dit zou ik toch minstens moeten evenaren via een groepsverzekering voor mezelf als zaakvoerder.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”