Voordelen BVBA

foopah
Topic Starter

Voordelen BVBA

#1 , 16 feb 2016 16:14

Hallo,

ik werk momenteel als project manager en ben aan het overwegen om dit voortaan als zelfstandige te gaan doen, owv de afwisseling, flexibiliteit, vrijheid en natuurlijk ook de mogelijkheden tot fiscale optimalisatie. Er is mij aangeraden om een BVBA eens te bekijken.

Nu vroeg ik me af in welke grootteorde ik die fiscale optimalisatie moet zien. Obv een eerste (kort) gesprek met mijn boekhouder vorig jaar (ben vroeger eventjes zelfstandige in bijberoep geweest), kwam ik tot volgende mogelijke situatie:

Huidig brutoloon: € 4200 / maand (= € 2480 netto, incl onkostenvergoeding)
Bedrijfswagen: € 600 / maand
Onkostenvergoeding: € 150 / maand
Maaltijdcheques: € 150 / maand
Bonus: tot 7.5% maar die tel ik even niet mee, want die is variabel.
Jaarlijkse loonkost is dus iets van een € 100.000 volgens een tooltje dat ik online gevonden heb.

Stel dat ik dit bedrag jaarlijks 1-op-1 kan factureren als zelfstandige, dan is dat iets van een €10.000 per maand (momenteel 40 dagen verlof).

Ik zou van volgende zaken gebruik kunnen maken als zelfstandige:
Onkostenvergoeding: € 150 / maand
Verhuur woning aan vennootschap: € 300 / maand
Verwarming, electriciteit: € 100 / maand
Privékosten: € 100 / maand
Dit levert me al maandelijks € 650 op zonder mezelf loon uit te keren. Stel dat ik mezelf € 1800 bruto uitkeer (+/- € 1400 netto) en een wagen van € 600 / maand lease, klopt het dan dat ik mijn vennootschap € 1800 + 600 + 600 = € 3000 per maand kost ? Dus een € 36.000 per jaar.