Beslaglegging

KarenVDK
Topic Starter

Beslaglegging

#1 , 05 feb 2016 08:49

ik heb een vraag, hieronder vindt u een korte situatieschets.

wij wonen in Nederland, man werkt in België. wij betalen dus zowel in België en Nederland belastingen. in België moesten wij voor vorig jaar een kleine 3000€ betalen. er zat een fout in dus wij hebben dit aangekaart en is in orde gebracht door de belastingen.
voor het overige deel hebben wij een afbetalingsplan aangevraagd.
wij kregen na een week of 2 opeens overschrijvingen en een betalingsplan dat voor ons niet realistisch was nl 500€ per maand. toen wij de brief en overschrijvingen ontvingen in Nederland was volgens de brief de eerste betalingstermijn reeds verstreken.
wij hebben onmiddellijk de belastingen op de hoogte gesteld en brieven geschreven zoals voorheen dat dit bedrag niet haalbaar was voor ons en of er een lager maandbedrag kon geïnd worden.
maand later ( wat niet abnormaal is als tussentijd bij de belastingen vooraleer we reactie krijgen) ontvangen wij een aangetekende zending hier thuis dat er beslag gelegd is op het inkomend loon en het vakantiegeld.
onmiddellijk zijn wij gaan reageren dat we dit niet fijn vonden aangezien wij reageren en niet weigeren van betalen, we leggen de situatie uit waarom dat bedrag per maand te veel was. ze verstaan de situatie en leggen het beslag naar 200€ per maand.
enkele dagen later wordt mijn man zijn loon gestort, 250€.
we schieten onmiddellijk in actie, wat blijkt zijn werk had de brief niet ontvangen van het lager bedrag, en heeft zen volledige loon doorgestort naar de belastingen.
nu krijgen we overal te horen dat ze niks kunnen doen voor ons.
wij moeten onze hypotheek en vaste lasten en een dochter en onzelf onderhouden met 250€ deze maand.
dit terwijl er max 200€ mocht afgehouden worden.

dit kan toch niet????

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 feb 2016 09:16

Waarom heeft de werkgever een bedrag overgedragen dat hoger lag dan de beslagvrije som? Daar ligt m.i. in eerste instantie de begane fout.

U kan aan de fiscus een afbetalingsplan vragen maar hebt daar geen recht op. Natuurlijk, indien het toegestaan werd dan dient men zich daaraan te houden. Hier is één en ander verkeerd gelopen maar m.i. zal u inderdaad bijzonder weinig kunnen doen want het lijkt me illusoir dat de ontvanger u een deel gaat laten terugbetalen.

Wat u kan doen is klagen bij de werkgever / eventueel bij de rechter maar of dat u populair zal maken is een andere kwestie. Indien het enigzins overbrugbaar is zou ik u adviseren het uit te zingen maar er gewoon zeker van te zijn (indien nog een schuld openstaat) dat het volgende maand niet opnieuw hetzelfde liedje is.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”