Ouder ten laste en overlevingspensioen

eduardkoks
Topic Starter

Ouder ten laste en overlevingspensioen

#1 , 31 jan 2016 14:11

Beste,

is het fiscaal gunstig als ik mijn moeder ten laste neem ? Ik heb ook nog een studerende broer in huis (laatste jaar). Ik werk sinds december 2015.
Mijn moeder geniet van een overlevingspensioen, en is nog geen 65.
Ik heb gelezen dat haar nettobestaansmiddelen niet de 3120eur mogen overschrijden. De eerste schijf van de pensioenen worden ten belope van 25120eur niet meegeteld in de nettobestaansmiddelen.
Wat ik niet kan terugvinden is of de overlevingspensioen wel of niet worden meegeteld bij de nettobestaansmiddelen. Valt het overlevingspensioen ook onder de eerste schijf van 'de pensioenen'.

Stel dat het overlevingsoensioen niet onder de nettobestaanmiddelen vallen, dan voldoet mijn 47jarige moeder aan alle voorwaarden om haar ten laste te nemen. Is dit fiscaal gezien dan interessant voor mij ?

met vriendelijke groeten
Edward

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 31 jan 2016 14:20

U moet nog 18 jaar wachten aangezien uw 47-jarige moeder nog geen 65 jaar oud is.
Dat is één van de voorwaarden om de fiscale gunsten te kunnen genieten waarnaar u verwijst.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

eduardkoks
Topic Starter

#3 , 31 jan 2016 14:29

Echter dit staat op de site van de federale overheidsdienst van financien. Hier hebben ze het wel over jonger dan 65, hoewel dan het fiscaal voordeel zakt van 3010eur naar 1510eur. Echter daar wordt er niet gesproken over overlevingspensioen dan valt onder 'pensioenen' die vrijgesteld worden van de nettobestaansmiddelen:

http://financien.belgium.be/nl/particul ... ste/andere

Welke zijn de voorwaarden om ten laste te kunnen zijn?
Opdat zij ten laste zouden kunnen zijn voor aanslagjaar 2016, inkomsten 2015, moeten de personen die hiervoor in aanmerking komen, voldoen aan de volgende drie voorwaarden:

1. Zij moeten deel uitmaken van uw gezin op 1 januari 2016.
Dat betekent dat de persoon die u ten laste wilt nemen daadwerkelijk en op duurzame wijze met u samenwoont.
Opgelet!
Als die persoon tijdelijk de gezinswoning heeft verlaten omwille van gezondheidsredenen, ..., wordt hij normaal gezien nog steeds beschouwd als deel uitmakend van het gezin.
Personen die in 2015 overleden zijn, worden geacht nog steeds deel uit te maken van het gezin op 1 januari 2016 op voorwaarde dat zij reeds ten laste waren voor het voorgaande aanslagjaar (d.w.z. aanslagjaar 2015, inkomsten 2014).

2. Hun nettobestaansmiddelen mogen 3.120 euro (inkomsten 2015) niet overschrijden.

3. Zij mogen geen bezoldigingen ontvangen die u inbrengt als beroepskosten.

Hoeveel bedraagt het fiscaal voordeel?

Het bedrag van de belastingvrije som verschilt naargelang het gaat om:

- uw ascendenten (ouders, grootouders …) van 65 jaar of ouder: 3.010 euro per persoon
- uw broers en zussen van 65 jaar of ouder: 3.010 euro per persoon
- uw ascendenten (ouders, grootouders …) van minder dan 65 jaar: 1.510 euro per persoon
- de personen die u ten laste gehad hebben: 1.510 euro per persoon
Gehandicapte personen tellen voor twee.

Reclame

roharro

#4 , 31 jan 2016 14:49

Als haar pensioen/bestaansmiddelen hoger liggen dan 3120 EUR dan kan ze niet ten laste zijn op dit ogenblik wegens geen 65 jaar oud.

eduardkoks
Topic Starter

#5 , 31 jan 2016 15:52

Dat klopt. maar pensioen wordt niet meegeteld als bestaansmiddelen. Echter mijn vraag was of overlevingspensioen hier ook onder valt....

roharro

#6 , 31 jan 2016 16:07

Dat niet meetellen geldt enkel voor 65 plussers.

eduardkoks
Topic Starter

#7 , 31 jan 2016 16:11

Dat kan ik echter nergens lezen..... en dan blijft toch de vraag of overlevingspensioen ook onder de noemer van 'pensioenen' valt.

roharro

#8 , 31 jan 2016 16:50

wanton

#9 , 31 jan 2016 20:27

Bestaansmiddelen : elke vorm van inkomsten. Elk pensioen, brugpensioen, overlevingspensioen, rustpensioen, huurgelden, werkloosheidsvergoeding, intresten, dividenden. Het telt allemaal mee.
Indien het jaarpensioen meer bedraagt dan 3120 euro is zij niet ten uwenlaste. Zij wordt als alleenstaande beschouwd voor de fiscus.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”