Moet ik zelfstandige worden met parttime 14u?

Evelien V
Topic Starter

Moet ik zelfstandige worden met parttime 14u?

#1 , 25 jan 2016 11:41

Ik werk deeltijds 14uur/week als administratief bediende maar daarnaast heb ik ook interesse in lichaamsgerichte therapie en massage. Ik zou graag hiermee bijverdienen om verdere studies in dit vak te kunnen betalen. Moet ik hiervoor zelfstandige worden? Ik kan niet in bijberoep gaan want ik heb geen hoofdberoep... Het lijkt me
Nadelig om te moeten starten als zelfstandige in hoofdberoep... Zijn er andere mogelijkheden zoals overige inkomsten, code 1200,... ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jan 2016 11:56

Ja , hoe kan je anders je zelfstandige activiteit legaal uitoefenen, wanneer je dit maar een zeer gering bedrag is kan je vrijstelling krijgen +/-1500€ per jaar winst, als je omzet minder dan 15000€ is per jaar kan je ook vrijstelling krijgen van den BTW
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Evelien V
Topic Starter

#3 , 25 jan 2016 12:46

Ja, ik dacht dat er een mogelijkheid was via overige inkomsten.
Ik ben bang dat ik veel btw of sociale lasten moet betalen en er dan uiteindelijk niets van overhoud. Ook als zelfstandige heb ik opeens andere rechten en plichten waar ik me niet thuis in voel. Stel dat het niet lukt en ik geen zelfstandige meer wil zijn. Heb ik dan terug recht op inkomensgarantie bij het zoeken van aanvullend werk?

Reclame

denlowie

#4 , 25 jan 2016 12:51

Dus als je geen 15000€ omzet heeft per jaar betaal je geen BTW dus word je vrijgesteld.

Wat de sociale bijdragen betreft, je betaald even veel als bijberoep dan als hoofd beroep nl 22%, als je geen hoofdbezigheid heeft dan moet je het minimum nl +/-750€ per kw betalen, verdien je geen +/-1500€ per jaar dan kan je daar vrijstelling op hebben.

Lukt het niet kan men terug gaan stempelen ik geloof dat je er 6 maanden zelfstandig moet zijn.

LeenW

#5 , 25 jan 2016 12:53

Kleine correctie, "kan je kiezen om te worden vrijgesteld van BTW". Het nadeel is dat je dan ook niets meer mag aftrekken.

BTW betaal je trouwens niet zelf, het zijn uw klanten die BTW betalen.

Evelien V
Topic Starter

#6 , 25 jan 2016 13:49

Dat van die sociale bijdrage begrijp ik nog niet helemaal. Stel dat ik net boven de grens zit en dus geen vrijstelling kan vragen. Ik verdien naast mijn partime van 14u/week nog 3000 euro op jaarbasis dan zou in zogezegd per kWartaal ongveer 700 euro sociale bijdrage moeten betalen, op jaarbasis dus 2800, dan heb ik maar 200 euro over... Dat kan toch niet?

denlowie

#7 , 25 jan 2016 16:00

Ja daar zitten wel bijdragen bij voor pensioen, ziekteverzekering enz.. ook al verdien je bijna niks een zelfstandige moet zijn sociale lasten betalen.

Maar het veiligst zou zijn even tot een sociale kas te gaan, want met je 14 uur per week werken, durf ik me toch geen 100% erover uitspreken, daar je zelf sugureerd dat dit niet mee telt als (hoofd) beroep.

En bezint eer je zo iets begint, zelfstandig worden is niet zo rooskleurig zo als zeer veel mensen denken.

bosprocureur

#8 , 25 jan 2016 20:05

Dus als je geen 15000€ omzet heeft per jaar betaal je geen BTW dus word je vrijgesteld.

Wat de sociale bijdragen betreft, je betaald even veel als bijberoep dan als hoofd beroep nl 22%, als je geen hoofdbezigheid heeft dan moet je het minimum nl +/-750€ per kw betalen, verdien je geen +/-1500€ per jaar dan kan je daar vrijstelling op hebben.

Lukt het niet kan men terug gaan stempelen ik geloof dat je er 6 maanden zelfstandig moet zijn.
Ik denk toch dat er wat verwarring is . Vanaf 1 januari 2016 zou de toegelaten omzet 25.000 € bedragen voor de BTW-vrijstellingsregeling van kleine ondernemingen.
Zie hiervoor trouwens op http://financien.belgium.be/nl/ondernemingen/btw/btw-plicht/vrijstellingsregeling .

Het betreft hier wel vrijstelling van een aantal administratieve verplichtingen, niet van BTW betaling; u betaalt dus wel de BTW op uw inkomende facturen.

denlowie

#9 , 25 jan 2016 21:34

Ik wist niet dat dit nu al in voege was van 25.000€ omzet, bij deze dus recht gezet
Het betreft hier wel vrijstelling van een aantal administratieve verplichtingen, niet van BTW betaling; u betaalt dus wel de BTW op uw inkomende facturen.
Ik geloof nu wel dat men dit toch wel weet als men zelfstandig gaat worden, de meeste beginnende zelfstandige die een vrijstelling heeft weet toch dat hij op zijn aankoop facturen BTW moet betalen het is enkel zijn facturen die hij uitschrijft geen BTW mag rekenen en dus geen BTW zal moeten betalen, en moet ook geen aangiften meer indienen, enkel nog de listings.

Ik geloof ook dat men een brief met de uitleg krijgt van zijn BTW kantoor.

Maar de voornaamste vraag van TS is hier mede niet opgelost van de 14 uur werken en het sociaal statuut.

jefke007

#10 , 25 jan 2016 22:30

halftijds (meestal 19 uur per week ? ) is de voorwaarde om als bijberoep zelfstandige te mogen worden

http://www.zelfstandigen.be/zelfstandig-bijberoep/

tira00

#11 , 26 jan 2016 12:35

Hangt het er ook niet vanaf onder welk paritair comité je werkt? (denk dat het zo heet)
Nooit deeltijds werken, wel part time.

Voor mij was indertijd 18 1/2 uur voldoende om in bijberoep te starten.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”